• ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
  • کد خبر: 10229
خودرو

بررسی‌های میدانی از بازار قیمت خودرو حکایتگر وجود آرامش و ثبات در این بازار برای چند هفته متوالی است.

به گزارش ایران پژواک، این موضوع مورد تایید سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، نیز قرار گرفته است.

او ضمن اینکه شرایط بازار خودرو را آرام توصیف کرده، گفته است: «روند نزولی قیمت خودرو، با کندی در حال حرکت است». افزون بر این، کارشناسان افزایش عرضه و نبود خریدار در بازار را از جمله دلایلی می‌دانند که طی هفته‌های گذشته باعث کاهش تدریجی قیمت انواع خودرو در بازار شده‌اند. در حال حاضر، وضعیت مشابهی در بازار خودروهای خارجی نیز حاکم است. هرچند مسئولان امر می‌گویند چنانچه دولت مصوبه ترخیص خودرو را به دیگر دستگاه‌ها ابلاغ نکند و خودروها از گمرکات ترخیص نشوند تا پایان تابستان قیمت تمام خودروهای وارداتی مجددا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران می‌شود. افزون بر اینها، تعدادی از خبرگزاری‌های رسمی به نقل از نمایشگاه‌داران از خروج تدریجی سرمایه‌گذاران از بازار خودرو خبر داده است.

آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت از تولید ۱۹۷ هزار و ۷۷۷ دستگاه انواع خودرو در سه ماهه نخست سال ۹۸ و کاهش ۴۰.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ خبر می‌دهد. ۱۸۴ هزار و ۴۴۳ دستگاه خودروی سواری در سه ماهه نخست امسال در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید ۳۱۵ هزار و ۴۹۸ دستگاه سواری در بهار ۹۷، افت ۴۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، آمارها نشان می‌دهد در این مدت، ۳۲ دستگاه ون و ۱۲ هزار و ۱۲۶ دستگاه وانت از سوی خودروسازان تولید شد و این آمار در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته به ترتیب کاهش ۸۶.۹ درصدی و ۱۳.۵ درصدی داشته است. در مدت یاد شده، تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با افت ۵۵.۳ درصدی به ۲۱۸ دستگاه رسید و همچنین تولید اتوبوس با کاهش ۶۲.۹ درصدی به ۸۵ دستگاه رسید.

بازار آرام خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، روز گذشته بازار خودرو را آرام توصیف کرد و گفت: روند نزولی قیمت خودرو، با کندی درحال حرکت است.

سعید موتمنی با اشاره به قیمت‌ خودروهای داخلی و وارداتی در بازار، اظهار کرد: طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۶ میلیون به ۸۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۰۲ میلیون به ۹۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از ۸۱ میلیون به ۷۸ میلیون تومان، سمند ال ایکس از ۸۵ میلیون به ۸۱ میلیون تومان رسیده است.

موتمنی با اشاره به کاهش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار گفت: طی چند روز گذشته تغییر قیمت محسوسی در خودروهای وارداتی مشاهده نمی‌شود و تقریبا قیمت‌ها ثابت مانده است. پیش از این نیز، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: قیمت خودروهای خارجی نسبت به فصل بهار روند کاهشی داشته است. اگر روند ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات به سرعت از سوی دستگاه‌ها اجرا شود قطعا قیمت خودروها کاهش می‌یابد. به گزارش تجارت‌نیوز، مهدی دادفر افزوده بود: هنوز مصوبه ترخیص خودروها به طور کامل از سوی دستگاه‌های دولتی به مرحله اجرا نرسیده است. چنانچه دولت مصوبه ترخیص خودرو را به دیگر دستگاه‌ها ابلاغ نکند و خودروها از گمرکات ترخیص نشود تا پایان تابستان قیمت تمام خودروهای وارداتی مجددا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران می‌شود.

ترک بازار خودرو

برخی نمایشگاه‌داران نیز با اشاره به خروج تدریجی سرمایه‌گذاران از بازار خودرو، گفتند: آن دسته از سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های گذشته بازار خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند، این روزها در حال ترک این بازار هستند. عده زیادی از آنها وقتی خودروها را خریداری کرده بودند که قیمت‌ها دستکاری شده و غیرواقعی بود، بنابراین خودروها را با زیان به فروش می‌رسانند.

به گزارش ایرنا، آنان می‌گویند: این دسته از سرمایه‌گذاران شاید تجربه سرمایه‌گذاری مشابه در بازار مسکن را در سر می‌پروراندند و فکر می‌کردند می‌توانند در خودرو نیز به سودهای خوبی دست یابند، اما با اقدامات آگاهانه انجام شده به‌ویژه جلوگیری از فعالیت سایت‌هایی که به گرانی‌ها دامن زده بودند، اکنون مجبور به ترک بازار آن هم با ضرر هستند. نمایشگاه‌داران معتقدند: سایت‌ها به‌ویژه سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی بدون مجوز قادر بودند به‌راحتی بازار را ملتهب کنند یا به التهابات دامن بزنند، در حالی که انتظار می‌رود کارشناسان در این موارد اظهارنظر کنند.

به گفته نمایشگاه‌داران، همچون هفته‌های گذشته خرید و فروش‌ها در حداقل است و به جز افرادی که نیاز به خودرو دارند، کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند. همچنین افرادی که قصد ارتقای خودروهای خود را داشته‌اند نیز دست نگه داشته‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. افزون بر این، کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر شرکت‌های خودروساز نسبت به فاکتور کردن خودروها و تحویل به مشتریان اقدام کنند، کاهش بیش از پیش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود؛ به طوری‌که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که در اوج گرانی‌ها حتی به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده بود این روزها ۹۶ میلیون تومان معامله می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی