نفتکش

یک رسانه عرب زبان با اشاره به درخواست جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس برای تشکیل یک نیروی دریایی اروپایی جهت حفاظت از کشتیرانی آزاد و عبور امن از تنگه هرمز به دلایل مخالفت اروپایی ها پرداخت.

به گزارش ایران پژواک، القدس العربی با اشاره به درخواست جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس برای تشکیل یک نیروی دریایی اروپایی جهت حفاظت از کشتیرانی آزاد و عبور امن از تنگه هرمز آورده است: این پیشنهاد با مخالفت کشورهای اروپایی که نمی‌خواهند به بحرانی که کاخ سفید خواهان تحمیل آن بر اروپایی هاست، کشیده شوند، روبرو خواهد شد.

این رسانه می‌نویسد: انگلیس می کوشد که از تجارب سابق اروپایی‌ها به ویژه درباره شاخ آفریقا بهره گیرد اما شرایط کنونی با آن زمان کاملاً متفاوت است زیرا هم اکنون با نیروی نظامی منطقه‌ای به نام ایران که توان نظامی غافلگیر کننده خود را با سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا در ماه گذشته نشان داده است و ناو آبراهام لینکلن را مجبور به عدم ورود به خلیج فارس کردند و آنرا مجبور کردند که در دریای عرب از ترس موشک‌های ایران بماند.

القدس العربی گزارش داد: از نظر نظامی در برابر توان موشکی و تاکتیک نظامی دریایی متکی بر هزاران قایق کوچک حامل موشک، کشتی‌های جنگی اروپایی توان رویارویی ندارند و هر رویارویی به خسارات سنگین منجر خواهد شد. پایتخت‌های بزرگ اروپایی مانند، پاریس، برلین، مادرید و رم بر این نظر هستند که در جریان توقیف گریس ۱ در جبل الطارق، لندن با واشنگتن هماهنگی کرده است و نه با کشورهای اروپایی به ویژه اسپانیا که حادثه توقیف کشتی در نزدیکی آب‌های حاکمیتی آن رخ داده است.

این رسانه می‌نویسد: بر اساس شواهد واقعی، علت مخالفت اروپایی‌ها با پیشنهاد انگلیس با تشکیل نیروی نظامی اروپایی به سه عامل بر می‌گردد؛ نخست، اقدام انگلیس در توقیف گریس ۱ با هماهنگی آمریکا و بدون اینکه شرکایش در اتحادیه اروپا را در جریان بگذارد.

دوم، نیروی نظامی اروپایی نه تنها بازدارندگی برای ایران ایجاد نخواهد کرد بلکه سبب تنش بیشتر خواهد شد به ویژه که اروپایی‌ها خواهان نجات برجامی هستند که دونالد ترامپ از آن خارج شده است. علاوه بر آن آنچه موجب دشواری اوضاع می‌شود به ویژه که موضع چین و روسیه در مخالفت با سیاست‌های غرب در آب‌های خلیج فارس به ویژه تنگه هرمز است.

سوم، انگلیس پس از آنکه در بحران نفتکش فرو رفت و آمریکا پشتش را خالی کرد، پیشنهاد مذکور را مطرح کرده است و رهبران اتحادیه اروپا از ورود نظامی پرهیز می‌کنند و فقط بر تلاش‌های دیپلماتیک و گفتگو تمرکز دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی