پهپاد

یک رسانه هندی از تجدید نظر دولت این کشور برای خرید تسلیحات از ایالات متحده به دنبال ساقط شدن یکی از پهپادهای مهم آمریکا از سوی ایران خبر داد.

به گزارش ایران پژواک به نقل از ایندیا تایمز، تشکیلات نظامی هند به ریاست نیروی هوایی این کشور به موجب اتفاقی که ماه گذشته در خلیج فارس رخ داد و در آن پهپاد گلوبال هاوک آمریکا از سوی ایران هدف گرفت و منهدم شد، برای خرید تسلیحات از آمریکا دچار تردید شده است.

به نوشته این رسانه، مقامات نظامی هند اکنون نگرانی‌هایی درباره قیمت و کارایی پهپادهای آمریکایی و همچنین دوام آنها دارند.

بر اساس این گزارش، قرار بود بخش‌های سه‌گانه نیروهای نظامی هند ۳۰ پهپاد آمریکایی را به قیمت شش میلیارد دلار خریداری کنند. البته بخش‌های سه گانه نیروهای مسلح هند هنوز نتوانسته‌اند وزارت دفاع این کشور را درباره خرید اینپهپادها متقاعد کنند. قرار بود نیروی هوایی هند و ارتش این کشور هر کدام ۱۰ فروند پهپادهای مدل پردِیتور-بی (Predator-B) خریداری کنند و نیروی دریایی هند هم قرار بود مدل‌های دوربرد و شناسایی این پهپادها را خریداری کند.

به گفته منابع نظامی در هند، نیروی هوایی این کشور درباره توانایی‌های پهپادهای آمریکایی برای به کارگیری آن‌ها در مناطقی مانند حریم هوایی بخش کشمیر و بر فراز حریم هوایی مرز مشترک میان هند و چین ابراز تردید کرده چون در هر دو طرف مرز رقیبان اصلی هند به سیستم‌های پیشرفته موشکی زمین به هوا مجهز شده‌اند.

بهترین مدل پهپادهای آمریکا موسوم به آر کیو ۴ گلوبال هاوک (RQ-4 Global Hawk) در روز بیستم ژوئن توسط ایران بر فراز خلیج فارس ساقط شد.

یکی از عوامل دیگری که باعث شده است نیروی هوایی هند در طرح خود مبنی بر خرید پهپادهای آمریکایی تجدیدنظر کند قیمت بسیار بالای این پهپادها است. برای مثال قیمت یک پهپاد مدل پریدیتور بی( Predator-B) حدوداً ۱۰۰ میلیون دلار است و تجهیز آن به تسلیحات و امکانات مورد نیاز مانند بمب‌های هدایت شونده لیزری و مسلسل‌ها حدود صد میلیون دلار دیگر هزینه در بر خواهد داشت. این بدان معنا است که یک پهپاد با همه تجهیزاتش گران‌تر از جنگنده‌های رافائل می‌شود که کاربردهای چندگانه دارند و به همه تجهیزات و تسلیحات هم مجهز هستند.

در چنین شرایطی ارتش هند ترجیح می‌دهد جنگنده‌های رافائل خریداری کند که هم چند منظوره هستند هم به انواع تسلیحات از جمله موشک‌های دوربرد و هوا به هوا هم مجهز هستند. ارتش هند هم به جای خرید پهپادهای گران‌قیمت آمریکایی ترجیح می‌دهد که تانک‌های قدیمی مدل تی ۷۲ را با تجهیزات جدیدتری جایگزین کند. نیروی دریایی هند هم بیشتر به تجهیزات جنگی روی آب نیازمند است تا پهپادهای مدرن و از طریق دستیابی به این تجهیزات می‌تواند قدرت خود را به عنوان یک ابرقدرت در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام تثبیت کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی