• ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
  • کد خبر: 10525
تخصیص ارز کاغذ

شمارش معکوس برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی در شرایطی آغاز شده است که به گفته کارشناسان این بازار می تواند ثبات را در بازار ارز ایجاد کند. بانک مرکزی بر آن است تا با استفاده از این تجربه موفق جهانی، نرخ واقعی ارز را بر اساس معاملات واقعی و کلان در این بازار تعیین کند تا قیمت سایر بازارها، تاثیر زیادی بر بازار ایران نداشته باشد. کارشناسان و همچنین فعالان بازار پیش بینی می کنند روند کاهشی نرخ دلار که از چند ماه گذشته آغاز شده است ادامه داشته باشد.

به گزارش ایران پژواک، نرخ دلار در هفته های اخیر در کانال ۱۱ و ۱۲ هزار تومان در نوسان بوده است و تمایل به سمت کاهش داشته است. مدیریت تقاضای ارز توسط بانک مرکزی مهمترین دلیل این روند بوده است که تقاضا برای خرید ارز و فعالیت سفته بازانه را در این بازار به شدت کاهش داده است.

مدیریت تقاضا در بازار ارز

یکی از مهمترین ضرورت های حمایت از تولید ایجاد ثبات در اقتصاد کشور است. بانک مرکزی و وزارت صمت در این راستا و در سال رونق تولید اقدامات موثری انجام داده اند. یکی از این اقدامات مدیریت تقاضا در بازار ارز به کمک محدودیت برای واردات تعداد قابل توجهی از کالاها بود.  سال گذشته بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور محدودیتهایی برای واردات تعداد قابل توجهی کالا انجام شد که در مدیریت تقاضای ارز موثر واقع شد.  این لیست بخشی از نیاز ارزی کشور را به خود اختصاص می‌داد. همچنین در راستای  حمایت از تولید، واردات کالاهای مشابه تولید داخلی نیز محدود شد.  جایگزینی تولید به جای واردات و حذف کالاهای غیرضرور باعث شد تقاضا در بازار ارز مدیریت شود.

قرار گرفتن نرخ ارز در قیمت تعادلی

بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، بازار متشکل ارزی قرار است به زودی راه‌اندازی شده و فعالیت رسمی آن آغاز شود. آغاز به کار این بازار با بیش از ۱۰۰ صرافی خواهد بود که در ادامه نیز به تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد.

  کارشناسان معتقدند تصمیمات بانک مرکزی  و حرکت به سمت تثبیت و ایجاد بازار متشکل پیام مهمی به حوزه اقتصاد دارد. محمدرضا پورابراهیمی داورانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص با اشاره به اثرات مثبت بازار متشکل ارزی در اقتصاد کشور گفت:  مفهوم بازار متشکل آن است که بتوان بازار کشور را با یک نرخ تعادلی مدیریت و از چند نرخی بودن ارز جدا کرد و از این رهگذر بازار غیر رسمی را سامان داد. این نماینده مجلس گفت: ایجاد بازار متشکل ارزی کمک می کند که عرضه بهتر انجام شود؛ اکنون فضایی ایجاد شده که تمام کسانی که به تعهدات قبلی خود عمل نکردند، اعلام آمادگی کردند که با نرخ ارز منطقی نسبت به ارائه ارز خود اقدام کنند.  وی با اشاره به رویکرد موثر بانک مرکزی و بها دادن به صرافی ها برای مدیریت بازار ارز گفت: این اقدام بانک مرکزی از سیاست های موثر برای مدیریت بازار ارز بوده است. پورابراهیمی همچنین افزود: بازار متشکل ارزی کفه عرضه را تقویت خواهد کرد. ضمن آنکه علی رغم همه تحریم‌ها که کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته بودند، تراز تجاری ایران در سال ۹۷  مثبت بود و نشان داد اقتصاد ایران توانایی مقابله با تحریم را دارد.

نظارت دقیق بر تراکنش‌های بانکی

یکی دیگر از سیاست های مهم بازارساز در چند مدت گذشته، نظارت دقیق بر تراکنش‌های بانکی بوده است که به گفته کارشناسان این مساله یکی از دلایل مهم مدیریت بازار ارز بوده است.  فعالان بازار این اقدام بازارساز را کارا و هوشمندانه عنوان می کنند. همچنین فراهم شدن امکان اینکه بخش خصوصی بتواند به روش‌های مختلف نسبت به تسویه تعهدات خود اقدام کند نیز از دیگر سیاست های موثر ارزی در کشور بوده است.

تقویت ارزش ریال در برابر دلار

مجموع سیاست های ارزی بانک مرکزی در چند ماه گذشته بر اساس نظرات کارشناسان مثبت ارزیابی می شود. آنها با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری کشور و مدیریت منابع ارزی پیش بینی می کنند این روند ادامه داشته باشد.

با تثبیت نرخ ارز تقاضا برای خرید دلار با کاهش قابل ملاحظه ای همراه شده است. رییس کل بانک مرکزی در چند ماه گذشته بارها نسبت به زیان ده بودن سرمایه گذاری در بازار ارز به مردم هشدار داده است. با مدیریت بانک مرکزی و کاهش نرخ دلار ارزش پول ملی کشور حدود ۳۰ درصد تقویت شده است. این مساله مورد توجه رسانه های خارجی نیز قرار گرفته است. بلومبرگ پیش از این در گزارشی در مورد وضعیت بازار ارز ایران نوشت: ریال، پول ملی ایران که با نوسان رو به رو شده است، به سبب تأثیر اقدامات دولت برای رویارویی با تحریم‌های اعمال شده آمریکا به سمت بازیابی ارزش خود پیش می‌رود. بلومبرگ با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران در مورد بروز ثبات در بازار ارز نوشت: «بررسی آمارهای منتشر شده توسط فعالان بازار ارز و همچنین نرخ‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی بلومبرگ حاکی است در یک ماه گذشته حدود ۸ درصد به ارزش ریال در بازار آزاد افزوده شده است.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی