ترامپ

استقبال سرد کشورهای غربی و عربی از پیشنهاد ترامپ برای تشکیل ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس نشان از فهم جدید آنها از واقعیت های موجود در خاورمیانه دارد.

به گزارش ایران پژواک، درخواست آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس به بهانه اسکورت کشتی ها در این منطقه و محافظت از امنیت خلیج فارس تاکنون با استقبال سرد نه تنها هم پیمانان اروپایی این کشور بلکه هم پیمانان عرب خود نیز رو به رو شده است.

در وهله نخست آلمان از مخالفت خود با پیوستن به این ائتلاف خبر داد. بعد از آن دولت ژاپن اعلام کرد که در این ائتلاف مشارکت نخواهد داشت. اسپانیا هم پس از آلمان و ژاپن درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف دریایی را رد کرد.

منابع دیپلماتیک در دولت اسپانیا اعلام کردند که مادرید در حمایت از آلمان، هرگونه همراهی در طرح ائتلاف دریایی به سرکردگی آمریکا در تنگه هرمز به بهانه واهی اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها را رد کرده است. «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین چندی پیش گفته بود که واشنگتن از آلمان، فرانسه و انگلستان خواسته به ائتلاف مورد نظرکشورش برای حضور نظامی در تنگه هرمز و خلیج فارس بپیوندند؛ درخواستی که فوراً با پاسخ سرد آلمان ها مواجه شده بود.

ایران نیز اعلام کرده است که این ائتلاف سرانجامی نخواهد داشت. سردار جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران تاکید کرده است: ایجاد ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس ناکام خواهد ماند. دشمن باید بداند نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ همان‌طور که ائتلاف‌های گذشته‌اش ناکام مانده، قطعا این ائتلاف هم روی آب است و شکل نمی‌گیرد. در این میان روسیه نیز با انتقاد از تشکیل این ائتلاف اعلام کرده که هدف ترامپ از تشکیل ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس کشاندن منطقه به یک جنگ و تنش و درگیری است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با تشکیل این ائتلاف دریایی به بهانه های واهی در منطقه خلیج فارس مجددا دلارهای نفتی کشورهای عربی این حوزه را به جیب بزند چرا که وی همواره این سخن معروف خود را مبنی بر اینکه آمریکا از امروز به بعد دیگر حمایت مجانی از هیچ کشوری به عمل نمی آورد و کشورهای عربی باید هزینه حمایت خود را بپردازند بر زبان می راند.

یکی از اهداف طرح های گاه و بیگاه آمریکا برای منطقه و نسخه پیچیدن های بی دلیل وی برای خاورمیانه دوشیدن کشورهای عربی از جمله عربستان و کشیدن دلارهای نفتی از این کشور است. طرح ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس تاکنون تنها با استقبال انگلیس و هم پیمان نزدیک وی یعنی بوریس جانسون رو به رو شده است؛ البته بوریس جانسون درواقع به ترامپ انگلیس معروف شده چرا که به شدت دنباله رو افکار تندرویانه وی است.

بر کسی پوشیده نیست که مسئولیت تأمین امنیت هر منطقه از جهان به عهده کشورهای حوزه آن منطقه است؛ بدیهی است که کشورهای حوزه خلیج فارس مسئول تأمین امنیت این منطقه و تنگه هرمز هستند نه آنکه یک کشور از سر دیگر جهان به همراه هم پیمانان خود ائتلاف تشکیل داده و برای ایجاد تنش و جنگ افروزی خود را به زور وارد این منطقه مهم از جهان کنند.

ترامپ به دنبال آن است تا با مشتنج کردن منطقه و در سایه شکست تمام تلاش هایش علیه ایران که با ابزار فشار و تحریم صورت گرفته، تهران را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کند. این هیاهوی جدید رئیس جمهور آمریکا نیز در همین راستا صورت می گیرد.

مقام های ایرانی بارها اعلام کرده اند که هرگز آغاز کننده جنگ نخواهند بود اما به هیچ عنوان از دفاع از کشور دست نمی کشند و پایگاه های آمریکا در منطقه پاسخ دردناکی در برابر هر تجاوزی به ایران دریافت خواهند کرد.

در کنار استقبال سرد هم پیمانان اروپایی آمریکا از تشکیل این ائتلاف دریایی باید به بی توجهی کشورهای عربی و سکوت آنها در برابر این درخواست آمریکا اشاره کرد.

اعراب به خوبی می دانند که تشکیل این ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس که محلی از اعراب ندارد چه هزینه هنگفتی بر دوش آنها خواهد گذاشت. عربستان و امارات که در حال حاضر در جنگ یمن درگیر بوده و هزینه های نظامی بی سابقه بر دوش این کشورها به دلیل گذشت بیش از ۵ سال از تجاوز به یمن تحمیل شده است دیگر یارای پرداخت هزینه های جدید برای به اصطلاح تأمین امنیت خلیج فارس را ندارند.

کشورهای عربی با رصد تحولات منطقه به ویژه تحولات اخیر در خلیج فارس، از ساقط شدن پهپاد آمریکایی به دست نیروهای ایرانی و عدم پاسخگویی آمریکا به این اقدام در کنار توقیف نفتکش انگلیسی که اقدام به نقض قوانین بین المللی در خصوص کشتیرانی کرده بود به این نتیجه رسیده اند که ایران در این منطقه حرف نخست را می زند.

اگر آمریکا واقع توانایی محافظت از امنیت منطقه را داشت در ابتدا باید از نظامیان و منافع خود در این منطقه حمایت کند؛ آمریکا بعد از واقعه سرنگونی پهپاد این کشور به دست نیروهای ایرانی نه تنها هیچ واکنشی نشان نداد بلکه رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که احتمالا نیروهای ایرانی اشتباها این کار را انجام داده اند تا از بار روانی افکار عمومی بکاهد.بعدها نیز معلوم شد که ایران قاطعانه به آمریکا هشدار داده که اگر دست به اقدام اشتباهی در پاسخ به ساقط شدن این پهپاد بزند باید شاهد پیامدهای ناگواری باشد.

به تمام این وقایع، عملیات اخیر منحصر به فرد نیروهای مقاومت یمن در هدف قرار دادن دور ترین نقطه شرقی عربستان یعنی شهر الدمام با استفاده از موشکهای دور برد را نیز اضافه کنید.

عربستان به تازگی بعد از ۱۶ سال با میزبانی از نظامیان آمریکایی موافقت کرده است؛ اقدامی که گفته می شود برای حمایت از عربستان صورت گرفته است. اما اینکه نیروهای یمنی از یک کشور دیگر یک نقطه دست نیافتنی در عربستان را با شلیک موشک برای اولین بار هدف قرار می دهند نشان می دهد که حضور نظامیان آمریکایی نیز در این کشور کار ساز نیست.

در نهایت باید گفت که کشورهای غربی و عربی ازبهانه تازه ترامپ برای حضور نظامی در منطقه خلیج فارس استقبال نکرده اند و این بی توجهی اعراب به پیشنهاد ترامپ نشان از فهم و درک جدید آنها از واقعیت منطقه و قدرت گسترده ایران برای تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز دارد. کشورهای عربی باید امنیت خود و منطقه خاورمیانه را در جایی به غیر از آغوش آمریکا و کشورهای غربی جستجو کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی