• ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
  • کد خبر: 10682
ناصر همتی

رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی هم از زندگی شخصی اش گفت، هم از دلایل بازگشت از چین برای تصدی ریاست کلی بانک مرکزی.

به گزارش ایران پژواک، مهمترین بخش‌های سخنان وی در این برنامه در پی می‌آید:

* مقام معظم رهبری و رییس جمهور از عملکرد ما رضایت دارند اما این کافی نیست و مشکلات ادامه دارد و کارهای مهم دیگری مانده که باید انجام دهیم

*اینطور نیست که برای مدیریت بازار فقط ارز وارد بازار کنم، تدبیری به کار نمی گیرم که مشکل داشته باشد.

توضیح درباره سفیر شدن در چین

*۱۰ روز در چین بودم؛ برای سمیناری آمدم؛ خانواده ام هنوز به چین نیامده بودند. رئیس جمهور من را صدا کردند که برای ارز چه کار کنم. گفتم اگر می‌خواهید بگویید من به بانک مرکزی بروم، باشه قبول!  بعد ازاینکه قرار شد به بانک مرکزی بروم، از آقا عذرخواهی کردم و گفتم قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم ولی نتوانسته ام رهنمودهای شما را اجرا کنم. ایشان فرمودند اشکال ندارد و همین جا (در بانک مرکزی) موفق کار کنید.

*وقتی به بانک مرکزی رفتم ۶ ماه اول سال من اصلا شب ها خوابم نمی برد؛ ساعت ۲ نصف شب بلند می شدم و می گفتم چه کار باید بکنم؟ دوست داشتم کاری برای کشورم انجام دهم و مردم احساس رضایت کنند.

*خبرهایی از بازار می شنوم که می خواهند جوسازی کنند با این یادداشت ها جلوی این جوسازی ها را می گیرم.

حذف صفر هزینه ندارد

*الان کسی اصلا ریال نمی گوید؛ چرا واحدی که هیچ کس اسمش را اعلام نمی کند را اصرار داریم واحد پولمان باشد. این طرح اصلا هزینه چند هزار میلیاردی ندارد.

*در نامه اخیر به رئیس جمهور در تخلفات ارزی شرکت های دارویی نوشتم علی رغم که دولت قانون تعیین کرده این شرکت ها در سامانه رفع تعهد ارزی نکرده اند؛ باید بررسی شود که چرا این شرکت ها این کار را انجام نداده اند. نمی خواهیم محدودیت ایجاد کنیم، از این به بعد فعال خواهیم شد و از همه حساب کشی خواهیم کرد؛ زورمان نرسید به رئیس جمهور می گوییم و از نهادهای نظارتی هم کمک می گیریم.

*۱۴۰-۱۵۰ فرد دریافت کننده ارز که ارز خود را برنگردانده اند ، اینها باید حساب‌کشی شود، معنی ندارد که بگویند کارت یکبار مصرف بازرگانی استفاده کرده اند.در صادرات ریالی خیلی ها خانه در کانادا و ... خریدند. صادراتی که ارز به کشور وارد نکند فایده ای برای کشور ندارد.

اصلا صادرات ریالی را قبول ندارم و دیگر اجازه این نوع صادرات را نمی دهم، یک روشی در کشور راه افتاده بود واردات بدون انتقال ارز، هیچکس هم نمی توانست از اینها سوال کند که ارز را از کجا آورده اید؟ من اینها را هم قبول نداشتم؛ باید منشا مشخص شود و باید دید کالایی که وارد می شود، اصلا در داخل کشور نیاز داریم یا خیر. بدون انتقال ارز یعنی ازکف میدان ارز جمع کنند و منجر به افزایش تقاضای ارز می شود.

از عملکرد بانک ها راضی نیستم

*از عملکرد بانک ها در واگذاری بنگاه هایشان من هنوز راضی نیستم ،باوجود اینکه بانک ها اقداماتی هم کرده اند؛ اما علت اینجاست که بانک ها بنگاه داری را دوست دارند، اعمال نفوذهایی در شرکت ها می کنند و ... راهکارهایی را با وزیر اقتصاد در نظر گرفته ایم تا امسال کارهای مهمی انجام شود. بانک های ناتراز را جمع و جور می کنیم.

مشکل شخصی با نوبخت ندارم

*با آقای سیف رفاقت دارم؛ ممکن است اختلاف نظرهایی قبلاً با هم داشتیم ولی در نهایت نظر بانک مرکزی را می پذیرفتیم.

*اختلاف من با آقای نوبخت شخصی نیست، نوع کارمان طوری است که باید باهم اختلاف کارشناسی داشته باشیم؛ اختلاف کارشناسی است و اصلا شخصی نیست. به سازمان برنامه می گوییم به سیاست های مالی شما کاری نداریم و شما هم به سیاست های پولی کاری نداشته باشید.

*برنگشتن آقای طیب نیا تصمیم خودشان بود به من گفتند اگر به بانک مرکزی بروی من هم میایم ولی با رئیس جمهور به جمع بندی نرسیده اند.

*تورم نقطه به نقطه کاهنده شده است، البته تورم هنوز است ولی دیگر ماهی ۵ درصد تورم را نداریم.

* عقب نشینی امارات از تصمیم های قبلی خود نشانه خوبی است؛ در جنگ اقتصادی آمریکایی ها نه تنها قبل از ما به کشورهای مختلف رفته اند بلکه بعد از ما هم می روند. آنها فشار حداکثری گذاشته اند ما هم مقاومت حداکثری می کنیم.

* زمانی که ارز بالای ۱۹ هزار تومان شد، دیدیم که با این شرایط نمی توان بازار را مدیریت کرد و نیاز به اختیارات ویژه بود؛ روز جمعه بود که دوستان بانک مرکزی را خواستم تا بندهای مورد نیازمان را استخراج کنیم؛ شنبه آن را به سران قوا دادم و گفتند چرا قبلاً ندادید و برخی گفتند امروز کار داریم و بگذارید برای بعد، گفتم نه هیچ کدام کار مهمتری از این نداشتیم و حتی برخی گفتند ما ۱۰ به بعد جلسه داریم و ... گفتم نه تا این تصویب نشود هیچ‌کس هیچ جا نمی رود. همان شد که تصویب شد و ما سریع کارمان را در بازار ارز به صورت جدی آغاز کردیم.

* فروش نفت هیچ وقت به صفر نرسید و الان هم به تدریج درحال افزایش است.

* آخرین دیدارم با حضرت آقا یک ماه قبل بود؛ هر وقت می روم انقدر مطالب مثبتی می فرمایند که انرژی می گیریم. کار اگر درست باشد ایشان هم حتما ابراز رضایت می کنند ولی ما باید بیشتر تلاش کنیم.

ورزش را متوقف کردم

* از بعد از حضور در بانک مرکزی تفریحات خانوادگی ام صفر شده است؛ در رشته کاراته فعالیت حرفه ای دارم که از وقتی وارد بانک مرکزی شده ام وقفه ای در ورزش افتاد که تلاش می کنم دوباره شروع کنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی