ارتش

رده‌بندی توان نظامی کشورهای جهان نشان می‌دهد که ایران بالاتر از رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از جروزالیم پست، رده‌بندی توان نظامی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ایران برای دومین سال پیاپی سه پله بالاتر از اسرائیل قرار گرفته است.

بر اساس رده‌بندی «گلوبال فایرپاور»، آمریکا، روسیه، چین، هند و فرانسه جایگاه نخست تا پنجم را حفظ کرده و ترکیه به جایگاه نهم ارتقاء یافته است و مصر نیز در ردیف دوازدهم قرار دارد.

رتبه ایران در این گزارش چهاردهم اعلام شده است، حال آنکه اسرائیل بعد از پاکستان و اندونزی، قدرت نظامی هفدهم جهان معرفی شده است.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم‌پست» در این زمینه نوشت: امسال دومین سال پی در پی است که ایران در رده‌بندی «گلوبال فایرپاور» در جایگاهی برتر از اسرائیل قرار گرفته و رتبه امسال اسرائیل در قیاس با پارسال، یک درجه نیز نزول کرده است.

بودجه نظامی اسرائیل در سال ۲۰۱۹، نوزده میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارزیابی شده است. 

بر اساس گزارش گلوبال فایرپاور، نیروی هوایی اسرائیل ۵۹۵ هواپیما دارد؛ ۲۵۳ فروند جنگنده و ۲۵۳ فروند دیگر هواپیمای دارای توان تهاجمی، ۱۵۳ فروند هواپیمای آموزشی، و ۱۴۶ فروند بالگرد که ۴۸ فروند آن تهاجمی است.

بر همین اساس، رژیم صهیونیستی ۲۷۶۰ تانک دارد؛ شمار خودروهای زرهی‌اش ۶۵۴۱ دستگاه است؛ ۶۵ شناور نیروی دریایی دارد که شامل شش فروند زیردریایی است.

برخی گزارش‌های رسانه‌های غربی مدعی است زیردریایی‌های اسرائیل که ساخت آلمان است، توان  هسته‌ای نظامی دارند. 

«گلوبال فایرپاور» بر اساس ۵۵ مؤلفه، قدرت نیروهای مسلح یک کشور را می‌سنجد؛ از جمله تجهیزات فن‌آوری پیشرفته، جزییات توان نظامی نیروهای هوایی، زمینی، دریایی و سایر امکانات نظامی و دفاعی و نیز امکانات اقتصادی، ثبات مالی و منابع طبیعی. اما با لحاظ شدن جمعیت و مساحت کشورها، امکان رقابت کشورهای کوچک با کشورهای بزرگ در این رده‌بندی فراهم شده است.

برخی کارشناسان نظامی معتقدند رتبه‌بندی «گلوبال فایرپاور» یا توان آتشبار کشورهای مختلف، اگر چه اطلاعات خوبی درباره توان نظامی کشور ارائه می‌دهد اما به تنهایی قابل استناد نیست و نمی‌توان بر اساس این رده‌بندی، سرنوشت جنگ‌های احتمالی بین کشورهای جهان را پیش‌بینی کرد.

نکته قابل توجه در این رده بندی آن است که عربستان سعودی با وجود صرف هزینه های سرم سام آور برای خرید پیشرفته ترین جنگ افزارها، در فهرست «گلوبال فایرپاور»، بعد از تایوان، ویتنام و لهستان در جایگاه بیست و پنجم قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی