الفغم

«خالد الجیوسی» تحلیلگر فلسطینی روزنامه رأی الیوم با اشاره به کشته شدن محافظ شخصی پادشاه عربستان تاکید کرد که ولیعهد عربستان تمام موانع را برای نشستن بر تخت پادشاهی از سر راه برمی دارد.

به گزارش ایران پژواک، کشته شدن عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه سعودی در جریان یک درگیری ابهامات زیادی را به دنبال داشته است. مسئولان سعودی به صورت رسمی اعلام کردند الفغم که یکی از بهترین بادیگاردهای جهان به شمار می آمد در جریان یک درگیری شخصی به دست دوست خود کشته شد.

اما این روایت رسمی عربستان نتوانست به سؤالات افکار عمومی در خصوص این درگیری و حادثه و ماهیت کشته شدن الفغم پاسخ دهد. پلیس مکه اعلام کرده بود که الفغم وابسته به گارد پادشاهی بوده و این حادثه در جریان دیدار وی با دوستش به نام ترکی بن عبدالعزیز السبتی در استان جده صورت گرفت. زمانی که این دو با یکدیگر دیدار می کردند یکی دیگر از دوستانشان به نام ممدوح بن مشعل آل علی وارد شد و با آنها صحبت کرد. صحبتهای بین آنها بالا گرفت و ممدوح از خانه خارج شده و با سلاح خود به داخل خانه بازگشت.

پلیس مکه اعلام کرده بود که ممدوح به سمت الفغم شلیک کرد که به دنبال آن برادر صاحب خانه و کارگر وی نیز مجروح شدند. در زمان حضور نیروهای امنیتی، مجرم به سمت آنها شلیک کرده و حاضر به تسلیم نشد. در جریان این درگیری فرد مجرم به دست نیروهای امنیتی کشته شد. عبدالعزیز الفغم به بیمارستان منتقل شد اما به دلیل شدت جراحات وارده کشته شد. هم چنین در جریان درگیری مذکور ۵ تن از نیروهای امنیتی مجروح شدند.

این در حالی است که «محمد العتیبی» فعال عربستانی، به نقل از یکی از اقوام مقتول در توئیتر خبر داد که وی در جریان سوءقصد نافرجام به جان ملک سلمان در قصر پادشاهی، کشته شده است.

خالد الجیوسی تحلیلگر فلسطینی روزنامه رأی الیوم در گفتگو با مهر در خصوص این مسأله تاکید کرد: معتقدم که روایت رسمی سعودی ها در این خصوص به قدر کافی منطقی نیست تا بتوانیم مسأله ترور سیاسی را در نظر نگیریم. ما باید در خصوص دلایل این درگیری شخصی که ناگهان میان محافظ شخصی پادشاه عربستان و ممدوح آل علی دوست وی در گرفت سؤال کنیم.

وی تصریح کرد:گفته شده که دوست الفغم به دست نیروهای پلیس کشته شده چرا که خود را تسلیم آنها نکرده و در حقیقت به یکباره از دست قاتل و مقتول خلاص شده اند. طبیعتا کسی مثل الفغم که محافظ پادشاهان است مخزن اسرار و اطلاعات محرمانه به شمار می رود چرا که دست کم وی با پادشاهان همراه بوده و از اسرار آنها اطلاع داشته است. سؤال اصلی که در اینجا بیش از همه مطرح می شود این است که محافظ پادشاه چرا باید خارج از کاخ پادشاهی حضور می داشت و چرا چند روز قبل از کشته شدن در خیابانهای جده با لباس ورزشی دیده شده بود.

الجیوسی تاکید کرد: این بدان معنی است که اقدامات الفغم تحت نظر بوده به ویژه آنکه اخباری در خصوص برکناری وی از پستش طی هفته های گذشته منتشر شده بود. ممکن است الفغم جزء کسانی نبوده باشد که سرسپرده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان باشد و ممکن است بن سلمان شرایط را برای نشستن بر تخت پادشاهی فراهم کند و تلاش دارد تمام موانع را از سر راه خود بردارد. طبیعتا محافظ پادشاه، سرسپرده پادشاه است و برای حمایت از وی تلاش می کند.

این تحلیلگر فلسطینی تصریح کرد: این واقعه همزمان با سالگرد ترور جمال خاشقجی صورت گرفت و این مسأله ذهن ما را به این سمت می برد که ممکن است الفغم اطلاعاتی در خصوص این پرونده داشته که مقامات سعودی را محکوم می کند. البته نباید همزمانی این واقعه با عملیات موفقیت آمیز یمنی ها و به اسارت درآمدن هزاران نظامی سعودی را نادیده گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: باید گفت که نمی توان فرضیه ترور سیاسی الفغم را نادیده گرفت و به احتمال بسیار زیاد همین مطلب صورت گرفته است. پست حساس وی باعث شد تا مانند دیگر رژیم ها از دست مخزن اسرار خود خلاص شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی