جهانگیری

معاون اول رییس جمهور گفت: حذف وظایف سازمان‌هایی نظیر سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهره وری که عملکرد آن‌ها با اعتماد و اطمینان مردم نسبت به تولیدات و خدمات در داخل و خارج از کشور ارتباط دارد، وسوسه‌ای خطرناک است و فعالیت اینگونه سازمان‌ها به هیچ عنوان نباید از صحنه کنار گذاشته شود.

به گزارش ایران پژواک، دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در مراسم روز جهانی استاندارد اظهار داشت: برخی تصور می کنند که در دوران تحریم که با محدودیت مواجه هستیم نباید به این گونه سازمان ها که به نوعی احساس می شود وظیفه آنها ایجاد محدودیت است، توجه کنیم و باید آنها را از صحنه کنار بگذاریم اما فعالان اقتصادی نباید اجازه دهند که چنین زمزمه ای در کشور به راه بیفتد.

دکتر جهانگیری ادامه داد: برخی معتقدند که فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد مختص دورانی است که فضایی آرام بر کشور حاکم است و امروز که تحت فشار و تحریم های ظالمانه قرار داریم نباید به این گونه سازمان ها توجه کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور مسیری طولانی را طی کرده اند و طی سال ها کار و تلاش به جایگاه امروزی خود دست یافته اند به گونه ای که تولیدات بسیاری از واحدهای اقتصادی و صنعتی کشور امروز از اعتبار جهانی برخوردار هستند و به برند بین المللی تبدیل شده اند که نباید اجازه دهند عدم توجه به استاندارهای لازم، منجر به پایمال شدن این دستاوردها شود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با قدردانی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور که در شرایط خطیر و سخت اقتصادی فعلی مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: با روحیه و امیدی که در تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور سراغ دارم، این دوران سخت به خوبی پشت سر گذاشته خواهد شد.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: گزارش ها و آمارهایی که از سوی سازمان های رسمی کشور منتشر می شود نشان می دهد که با وجود تحریم های شدید آمریکا و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران به راه انداخته اند، شرایط اقتصادی کشور به سمت بهبودی حرکت می کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: هم شاخص های کلان اقتصادی کشور نوید بهبودی می دهد و هم گزارش های دریافتی از بنگاه های اقتصادی بیانگر این است که وضعیت اقتصاد کشور به سمت بهتر شدن در حرکت است.

وی افزود: البته این به معنای نبود مشکلات و موانع پیش روی بنگاه های اقتصادی نیست اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آمریکایی ها تصور می کردند با اعمال تحریم ها و فشارها، اقتصاد کشور دچار فروپاشی می شود و مردم در شرایطی قرار می گیرند که دست به اقدامات خشونت آمیزی زده و جمهوری اسلامی ایران نخواهد توانست که جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را مشاهده کند.

دکتر جهانگیری با تأکید بر این که خوشبختانه با ایستادگی مردم و پیگیری مدیران کشور توانسته ایم از دوران سخت عبور کنیم، خاطرنشان کرد: گزارش ها و آمار و ارقام نشان می دهد که امروز اقتصاد کشور هم به سمت رشد مثبت حرکت می کند و هم قادر به ایجاد اشتغال است ضمن آنکه گام هایی نیز برای کنترل نرخ تورم برداشته شده و بورس کالا به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی از امید مردم به آینده اقتصاد کشور خبر می دهد و شاخص بورس جهش ها و رشدهای بزرگی را تجربه کرده است.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: این دستاوردها به معنای آن است که فعالان اقتصادی کشور و به خصوص بخش خصوصی وطن دوست و متدین، پای کشور و نظام ایستاده اند و به عنوان سربازان خط مقدم این جنگ اقتصادی عملکرد شایسته و مناسبی داشته اند.

دکتر جهانگیری افزود: البته پیام و خواسته فعالان اقتصادی این است که هر چه بتوانیم فضای بین المللی حاکم بر اقتصاد کشور را از تشنج به سمت ثبات ببریم اتفاقات بهتری در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که باید بتوانیم مسایل منطقه ای را که از حساسیت بسیار بزرگی برخوردار است حل و فصل کنیم، تصریح کرد: امروز منطقه حساس و مهم خلیج فارس و خاورمیانه با مسایل جدی روبرو است و جهان درگیر مسایلی شده است که یک لحظه غفلت از آنها می تواند به اتفاقات بسیار خطرناکی منجر شود.

دکتر جهانگیری با بیان این که همانطور که بارها نشان داده ایم اهل گفتگو و تعامل هستیم، گفت: مسئولین سیاسی کشور باید با تدبیر و دقت مسایل منطقه را تحت کنترل و نظارت داشته باشند تا هم اتفاقی در سطح منطقه نیفتد و هم فشارهایی که در سطح بین الملل بر اقتصاد کشور وارد شده کاهش یابد.

دکتر جهانگیری افزود: رسیدن به جایگاه امروز و دستیابی به این دستاوردها حاصل تلاش صنعتگران، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور است که سال ها از طریق تحقیق و توسعه و ارتباط با دانشگاه ها و بازارهای بین المللی به آن دست یافته اند و نتیجه آن این شده که صادرات غیرنفتی کشور می توانست امروز به حدود ۸۰-۷۰ میلیارد دلار برسد و اگر فضای بین المللی ناشی از تحریم های ظالمانه علیه ایران نبود، تعداد تولیدکنندگان فعال در عرصه صادرات بیش از تعداد صادرکنندگان فعلی بود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: در همین شرایط تحریم بر اساس گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی میزان صادرات غیرنفتی شش ماهه کشور ۲۰ میلیارد دلار بوده است و حجم بزرگی از تولیدات کشور نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و سایر تولیدات در بازارهای بین المللی حتی در شرایط تحریم عرضه شده است و این در حالی است که زمانی فقط کالاهایی نظیر فرش و پسته در سبد صادراتی ایران بود اما امروز با رشد تولیدات صنعتی کشور، تنوع سبد صادراتی بسیار گسترده شده است.

دکتر جهانگیری افزود: در بخش واردات نیز همین گونه بوده است و میزان واردات شش ماهه کشور حدود ۲۲-۲۱ میلیارد دلار بوده و می توان گفت که تراز تجاری کشور بدون احتساب نفت ترازی متعادل است و این یعنی کشور امروز به نقطه ای رسیده است که صادرات و واردات آن به جز نفت در وضعیت تعادل قرار دارد و اگر محدودیت های ناشی از تحریم نبود، تراز تجاری کشور بسیار مثبت تر از وضعیت فعلی بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است تأمین برخی کالاها و قطعات مورد نیاز در شرایط تحریم، سخت و دشوار باشد اما به عنوان معاون اول رییس جمهور و مسئول ستاد مقابله با تحریم اعلام می کنم که هیچ تولیدکننده ای در کشور وجود ندارد که نتوانسته باشد نیازهای خود را از بازارهای بین المللی تأمین کند. البته ممکن است این کار قدری دشوار و با سختی همراه بوده باشد اما محدودیت ها مانع از تأمین قطعات مورد نیاز نشده است.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: این شرایط طولانی مدت نیست و زودگذر خواهد بود و نباید اجازه دهیم که مسیر رو به رشد و در حال توسعه کشور دچار آسیب شود و فعالیت واحدهای تولیدی کشور که امروز از جایگاه خوبی برخوردارند و تولیدات آنها مطابق استانداردهای بین المللی هست متوقف شود.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که محیط زیست به معنای سلامت مردم است و در مسیر حفظ سلامت جامعه هیچ خط قرمزی وجود ندارد گفت: اگر قرار باشد یک واحد تولیدی به دلیل آسیب رساندن به سلامت مردم متوقف شود، اشکالی ندارد چراکه اصل سلامت مردم است.

دکتر جهانگیری با بیان این که بسیاری از بنگاه های اقتصادی استانداردهایی بالاتر و فراتر از استانداردهای سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را رعایت می کنند بر لزوم استمرار و حراست از این روند تأکید کرد و گفت: تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب در دوران تحریم ضروری تر از شرایط عادی است.

معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود از رییس سازمان ملی استاندارد و دست اندرکاران این سازمان به خاطر اقدامات انجام شده و دستاوردهای حاصله قدردانی کرد و گفت:‌ این سازمان استانداردهای بسیار خوبی را در سال های اخیر تدوین کرده و در اختیار واحدهای تولیدی قرار داده و در بخش بین الملل نیز عملکرد بسیار مطلوبی داشته و رتبه سازمان در بخش بین الملل افتخارآفرین است.

رییس سازمان ملی استاندارد نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و تدوین استانداردهای مختلف در دولت تدبیر و امید، با تأکید بر اهمیت اعتماد مشتری به سلامت و ایمنی محصولات، بالا رفتن مسئولیت پذیری واحدهای تولیدی و امکان عرضه محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی گفت: این موضوعات مهم محقق نخواهد شد مگر آن که در بخش رونق تولید به موضوع و نقش استاندارد توجه ویژه صورت گیرد.

در این مراسم دبیرکل موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی نیز با تأکید بر این که استانداردها جهان را در جهت بهتر شدن تغییر می دهند از سازمان ملی استاندارد ایران به خاطر مشارکت فعالانه و تلاش وافر در راستای فعالیت های این موسسه قدردانی کرد.

گفتنی است در این مراسم با حضور مراسم اول رییس جمهور از واحدهای نمونه ملی در زمینه رعایت استاندارد با اهدای لوح تقدیر و تندیس علامت استاندارد ایران قدردانی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی