مرکل و جانسون

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری روز سه شنبه اعلام کرد که صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی به نخست وزیر انگلیس گفته توافق برگزیت تا حد زیادی غیر ممکن به نظر می رسد.

به گزارش ایران پژواک، وی افزود: اظهارات مرکل نشان می دهد که اتحادیه اروپا موضع تازه ای را درباره برگزیت اتخاذ کرده است. صدر اعظم آلمان معتقد است که اتحادیه اروپا درباره خروج ایرلند شمالی از اتحادیه گمرکی اروپا حق وتو دارد و این منطقه بایستی همیشه تابع مقررات اتحادیه اروپا باشد.

نخست وزیری انگلیس درباره موضع طرف انگلیسی اظهار نظری نکرده است. با این حال کایر استارمر وزیر برگزیت کابینه در سایه گفت جانسون هرگز مسئولیت شکست خود را برای ارائه ندادن توافق معقول به اتحادیه اروپا نمی پذیرد. وی از پارلمان خواست تا برای جلوگیری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا متحد شود.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به تماس تلفنی جانسون و مرکل گفت، موضع اتحادیه اروپا تغییری نکرده است. ما خواهان توافق هستیم و برای رسیدن به آن با انگلیس همکاری می کنیم. وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا تحت هیچ شرایطی خواهان بر هم زدن توافق صلح دو ایرلند موسوم به جمعه نیک است.

نخست وزیر انگلیس چهارشنبه گذشته طرح جدید دولت این کشور درباره نحوه اجرای خروج از اتحادیه اروپا برگزیت را رونمایی و یک نسخه آن را به این اتحادیه تسلیم کرد. وی  در این طرح پیشنهاد کرده است طرح «پشتیبان» موسوم به بک استاپ ایرلند شمالی از پیش‌نویس توافق برگزیت که آذر ماه گذشته میان دولت «ترزا می» و سران کشورهای اروپایی تصویب شد حذف و به جای آن ترکیبی از کنترل تبادل کالا و تبعیت از مقررات بازار مشترک اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شود. به این ترتیب که ایرلند شمالی همراه با انگلیس در موعد مقرر از اتحادیه گمرکی اروپا خارج شده اما تا سال ۲۰۲۵ از قوانین و مقررات بازار مشترک اتحادیه اروپا تبعیت کند.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا اعلام کرد که از طرح او قانع نشده و میشل بارنیه نماینده ارشد شورای اروپا در امور برگزیت هم می گوید این طرح با دیدگاه اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد. توسک همچنین امروز در توییتی تند خطاب به جانسون نوشت:‌ شما توافق نمی‌خواهید، تمدید مهلت برگزیت نمی‌خواهید، برگزیت را هم نمی خواهید پس بگیرید، پس چه می خواهید؟

انگلیس تا پایان ماه جاری میلادی یعنی کمتر از ۲۲ روز دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

مخالفان برگزیت بدون توافق در تلاش هستند تا از طرق قانونی مانع خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا شوند. نمایندگان مجلس ماه گذشته به لایحه ای رای دادند که اگر نخست وزیر تا ۱۹ اکتبر یعنی ۱۲ روز مانده به اجرای برگزیت، به توافق نرسد، مهلت عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را تمدید کند. با این حال جانسون می گوید ترجیح می دهد در «خندق بلا بمیرد» ولی با تاخیر مهلت برگزیت موافقت نکند.

در همین حال دادگاه اسکاتلند دیروز دوشنبه با صدور حکمی که جانسون را وادار کند پیش از توافق با اتحادیه اروپا برگزیت را اجرا نکند، مخالفت کرد.  با این حال «جولیون موگام» وکیل این پرونده علیه رای دادگاه شکایت کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی