ترامپ

قاضی دادگاه فدرال آمریکا در شهر واشنگتن روز جمعه، قانونی بودن تلاش دموکراتها برای استیضاح ترامپ را مورد تایید قرار داد و از دولت ترامپ خواست که نسخه کامل گزارش رابرت مولر در رابطه با جزییات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را به مجلس نمایندگان آمریکا تحویل دهد.

به گزارش ایران پژواک، جَن وُلف و سارا لینچ در وب سایت خبرگزاری رویترز درباره رای دادگاه به گزارش مولر نوشتند:

رای «بریل هاول» قاضی دادگاه فدرال در شهر واشنگتن، یک پیروزی بزرگ برای دموکراتها بود و تلاش جمهوریخواهان حامی ترامپ در حمله به روند بررسی استیضاح را عقیم گذاشت.

قانون اساسی ایالات متحده اختیارات وسیعی را در رابطه با استیضاح رییس جمهور به مجلس نمایندگان آمریکا داده است. دموکراتهای مجلس نمایندگان بدون به رای گذاشتن استیضاح در صحن مجلس، روند بررسی استیضاح ترامپ را آغاز کردند.

قاضی دادگاه تا چهارشنبه هفته جاری به وزارت دادگستری آمریکا مهلت داده تا آن قسمت از گزارش مولر را که کمیته قضایی مجلس نمایندگان درخواست کرده، و کاخ سفید پیشتر آن را از متن اصلی گزارش حذف کرده بود، در اختیار کمیته مزبور قرار دهد.

«بریل هاول» در این رابطه می گوید« واقعیت این است که هم کاخ سفید و هم وزارت دادگستری علنا از دادن اطلاعات به کمیته قضایی مجلس نمایندگان طفره رفته، و کاخ سفید صریحا اعلام کرده به درخواست کنگره برای ارایه اطلاعات وقعی نمی گذارد و در این رابطه همکاری نخواهد کرد.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با رای قاضی فدرال می گوید «حکم دادگاه، به ترامپ که تلاش می کند خود را در جایگاهی بالاتر از قانون تعریف کند ضربه دیگری را وارد کرد.».

پلوسی در بیانیه اش گفت «رای مهم دادگاه، مهر تاییدی بر نقش قانونی کنگره در آگاهی بخشیدن به مردم بود».

پلوسی در ادامه افزود «هیچ کس بالاتر از قانون نیست و رییس جمهور باید پاسخگو باشد».

وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرده که اطلاعات حذف شده از گزارش مولر را نمی تواند منتشر کند چرا که این اطلاعات شامل موارد سِری مربوط به کمیته حقیقت یاب به ریاست مولر هستند. قاضی دادگاه فدرال به شدت با این نظر وزارت دادگستری مخالفت کرده است.

«بریل هاول» می گوید  «وزارت دادگستری اشتباه می کند». وی در ادامه می افزاید « نیاز کمیته قضایی مجلس نماینگان به دسترسی به اطلاعات مزبور، مهمتر از سری نگهداشتن این اطلاعات است».

«هاول» دادستان سابق فدرال که توسط باراک اوباما، رییس جمهور سلف ترامپ به این سمت منصوب شده می گوید «استیضاحی که بخواهد بر مبنای مستندات ناقص انجام شود، موجب ایجاد شک و شبهه در میان افکار عمومی در رابطه با استیضاح خواهد گردید».

«قاضی هاول» همچنین رای به قانونی بودن اقدامات مجلس نمایندگان در رابطه با روند بررسی استیضاح داده، و از اظهارات وزارت دادگستری و همچنین «داگ کولینز» عضو ارشد جمهوریخواه در کمیته قضایی مجلس نمایندگان مبنی بر اینکه تلاش دموکرات ها برای استیضاح، از حداقل معیارهای قانونی برخوردار نیست، به تندی انتقاد کرده است.

«هاول» در این رابطه می گوید «ممانعت کاخ سفید از دسترسی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به اسنادی  که در رابطه با استیضاح ترامپ مطرح هستند، و توسط کمیته حقیقت یاب مولر جمع آوری گردیده، موجب تضعیف توان مجلس نمایندگان در عمل به وظیفه ای که قانون اساسی به عهده آن قرار داده خواهد گردید».

دموکراتها در تلاش برای پرونده سازی علیه ترامپ و بسترسازی برای برکناری او، در صدد بوده اند تا به آن بخش از گزارش مولر که توسط کاخ سفید و وزارت دادگستری حذف شده، دسترسی پیدا کنند.

«هاول» با اشاره به اتهامات رسمی ای که مجلس نمایندگان می تواند به ترامپ وارد کند و بر پایه آن سنا می تواند روند محاکمه رییس جمهور و برکناری او از سمت اش را بررسی کند، می گوید «کمیته قضایی مجلس نماینگان مدارک کافی ارایه کرده که نشان می دهند هدفش از تحقیقات انجام شده در رابطه با استیضاح، این است که آیا می توان مواردی را یافت که بر پایه آن فقرات اتهامی رییس جمهور و استیضاح او را مطرح کرد یا خیر»؟

سناتورهای جمهوریخواه در روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای، از راهی که دموکرات های مجلس نمایندگان  برای بررسی استیضاح در پیش گرفته اند، انتقاد کرد. جمهوریخواهان در این بیانیه ادعا کرده اند که «بررسی استیضاح رییس جمهور، نیازمند تصویب مجلس نمایندگان در صحن علنی است». قاضی دادگاه فدرال این ادعا را رد می کند و می گوید «مجلس نمایندگان، برای آغاز بررسی اسیتضاح رییس جمهورهرگز به تصویب در صحن مجلس نیازی ندارد».

حکم هوشمندانه دادگاه فدرال

«جرالد نَدلر» رییس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمیاندگان آمریکا با تمجید از رای دادگاه فدرال می گوید «حکم هوشمندانه دادگاه فدرال نشان می دهد که تلاش ما برای بررسی استیضاح کاملا منطبق بر قانون اساسی بوده و رای دادگاه، اکاذیب ادعایی توسط کاخ سفید را به کل رد می کند».

«کِری کوپِک» سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا می گوید «در حال بررسی رای داداگاه هستیم».

سخنگوی سناتور «میچ مک کانل»، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنای آمریکا با هدف کاستن از اهمیت حکم دادگاه مبنی بر «عدم لزوم تصویب استیضاح در صحن مجلس نمایندگان»، می گوید «حرف جمهوریخواهان این است که روندی که توسط مجلس نمایندگان برای استیضاح آغاز شده از حداقل معیارهای قانونی برخوردار نیست و"اشتباه و غیر منصفانه" است، وگرنه ما نمی گوییم که بررسی استیضاح در مجلس نمایندگان کاری برخلاف قانون اساسی است».

«رابرت مولر» پس از 22 ماه تحقیق و تفحص در رابطه با جزییات دخالت روسیه در انتخابات سال 2016، تلاش روسیه برای تقویت نامزدی ترامپ، و ارتباط گسترده ستاد انتخاباتی ترامپ با مسکو، گزارش خود را در ماه مارس 2019 به «ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده تسلیم کرد.

اما زمانی که «ویلیام بار» - که از منصوبان ترامپ است و از سوی دموکراتها متهم به تلاش برای حمایت سیاسی از ترامپ شده – در ماه آوریل گزارش 448 صفحه ای مولر را منتشر کرد، بخشی از گزارش یا حذف شده بود، و یا مانع از دسترسی همگان به تمام گزارش شده بودند.

«رابرت مولر» می گوید که شواهد کافی مبنی بر توطئه مشترک بین روسیه، ترامپ و ستاد انتخاباتی او نیافته است.

دولت ترامپ احضاریه های کمیته های مرتبط با استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا را نادیده گرفته و از ارایه اسناد و احضار شهود در مجلس نمایندگان امتناع کرده است. البته برخی از مقامات سابق و کنونی دولت ترامپ از تصمیم کاخ سفید سرباز زده و در جلسات ادای شهادت در مجلس نمایندگان حضور پیدا کرده اند.

محور بررسی استیضاح ترامپ، گزارش مولر نیست بلکه بررسی استیضاح با محوریت تقاضای ترامپ از دولت اوکراین برای تحقیق درباره رقیب دموکراتش در انتخابات یعنی «جوبایدن» صورت می گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی