سوریه

درگیری شدید نیروهای مقاومت سوری با نظامیان ارتش ترکیه در محور شمالی و تحقق دستاوردهای میدانی فراوان در این محور، ضرب شست محکمی به دولتمردان ترکیه و نیروهای نظامی آن محسوب می شود.

به گزارش ایران پژواک، نیروهای مقاومت سوریه طی روزها و هفته های گذشته دستاوردهای مهمی را در محورهای شمالی و شمال شرقی این کشور محقق ساخته اند. از اوایل هفته گذشته تا کنون نیز نیروهای مقاومت بر بسیاری از مناطق واقع در محورهای مذکور مسلط شده اند.

به عنوان نمونه، نیروهای مقاومت سوری اخیرا وارد محور جنوبی شهرک «أبو راسین» در حومه استان «حسکه» شدند. این در حالی است که نیروهای مقاومت سوری بر ۴ روستای دیگر در شمال شرق حسکه نیز مسلط شدند. یگان‌های ارتش سوریه تا توانستند بر روستاهای «ام حرمله»، «باب الخیر»، «ام عشبه» و «الاسدیه» در این منطقه سیطره یابند. درهمین حال، گفته می شود که نیروهای گارد مرزی سوریه وارد شهر الدرباسیه واقع در مرزهای ترکیه شده‌اند.

از سوی دیگر رسانه های عرب زبان نیز گزارش دادند که یگان‌هایی از ارتش سوریه، شامگاه یکشنبه از سمت الدرباسیه، وارد شهرک عامودا در حومه شمالی شرقی الحسکه شدند. ارتش سوریه پس از تحقق دستاوردهای فراوان میدانی، یگان‌های رزمی خود را عازم شهرک عامودا کرد که در ۳۰ کیلومتری شرق الدرباسیه واقع است. درهمین حال، یگان های ارتش سوریه با ورود به دهها روستا و شهرک، از جمله روستاهای «الکسری» و «تل ذیاب زرکان» به مرزهای مشترک با ترکیه رسیده بودند.

در کنار دستاوردهایی که نیروهای مقاومت سوری در شمال و شمال شرق این کشور محقق ساختند، ضرب شستی نیز از سوی آن ها به نیروهای متجاوز ترکیه نشان داده شد. درهمین ارتباط، روز گذشته بود که خبرگزاری رسمی سوریه از وقوع درگیری شدید میان نیروهای مقاومت سوری و نظامیان متجاوز ارتش ترکیه خبر داد. این رسانه سوری اعلام کرد که درگیری ها میان دو طرف در محور روستاهای باب‌الخیر و ام‌عشبه در حومه شرقی رأس‌العین واقع در استان حسکه اتفاق افتاد. بدین ترتیب، فاصله نیروهای مقاومت از مرزهای ترکیه در این محور به ۳ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

همزمان با تحقق این دستاوردهای میدانی ارزشمند توسط نیروهای مقاومت سوری، دولتمردان سوریه نیز تأکید می کنند که با تمام توان برای آزادسازی وجب به وجب خاک کشور خود تلاش می کنند. درهمین ارتباط، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه و رئیس هیئت این کشور در نشست کشورهای جنبش عدم تعهد در باکو تاکید کرد: تجاوزات نظامی ترکیه و ائتلاف آمریکا علیه سوریه محکوم است. المقداد تصریح کرد سوریه مصمم است تا در برابر تجاوزات ترکیه با تمام امکانات موجود ایستاده و به هرگونه حضور خارجی نامشروع در  این کشور پایان دهد. وی گفت: این اقدامات نقض قطعنامه های شورای امنیت و منشور سازمان ملل به شمار می آید.

واقعیت آن است که ورود به موقع نیروهای مقاومت سوریه به محورهای شمالی و شمال شرقی این کشور نه تنها موجب به هم ریختن معادلات دولتمردان آنکارا در محورهای مذکور شد، بلکه پیشروی های برق آسای آن‌ها را نیز به دنبال داشت و باعث شد تا ده‌ها شهرک و روستای استراتژیک به کنترل نظامیان ارتش سوریه درآید؛ دستاوردی که دولت آنکارا هیچگاه انتظار تحقق آن از سوی دمشق را نمی کشید.

اکنون نیز علیرغم پیروزی های متعدد نیروهای سوری در شمال و شمال شرق سوریه، بار دیگر شاهد فرافکنی های دولتمردان آنکارا و در رأس آن ها «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در این خصوص هستیم. وی با اظهارات فرافکنانه خود تلاش می کند از یک سوی عملیات تجاوزکارانه «چشمه صلح» را مشروع جلوه داده و از سوی دیگر آن را موفق معرفی کند.

درهمین راستا، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا در سخنانی بدون اشاره به نقض منشور سازمان ملل متحد در حمله ارتش این کشور به بخشی از خاک یک کشور مستقل بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق ادعا کرد: «برای مقابله با حملات پ.ک.ک، ی.پ.گ و داعش از سمت سوریه در تلاش هستیم». وی گفت: «در عملیات چشمه صلح در خاک سوریه تا حدود زیادی به اهدافمان دست یافتیم! اگر بعد از پایان ۱۵۰ ساعت، منطقه از تروریست‌ها پاکسازی نشود، خودمان این کار را خواهیم کرد».

رجب طیب اردوغان ادامه داد: «اگر تروریست‌ها به حملات خود از داخل ۳۰ کیلومتر(منطقه امن) و یا خارج از آن را ادامه دهند، آنان را دنبال کرده و هر آنچه لازم است را انجام خواهیم داد. انتظار ما از جامعه جهانی، احترام به حساسیت‌های ما نسبت به امنیت مرزهایمان است. در صورت لزوم، یک منطقه امن نیز میان تل ابیض و راس العین ایجاد خواهیم کرد».

هدف از این اظهارات اردوغان که روز شنبه هفته جاری مطرح شد، در واقع سرپوش نهادن بر دستاوردها و موفقیت های میدانی نیروهای مقاومت سوری در شمال و شمال شرق سوریه است. اردوغان هیچگاه پیش بینی نمی کرد که نیروهای ارتش سوریه در عملیات نظامی آن ها در شمال سوریه ورود کرده و مانع از پیشروی‌شان شوند. از همین روی، اکنون آنکارا سیاستِ تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای مقاومت و موفقیت آمیز جلوه دادن دستاوردهای خود از عملیات چشمه صلح را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس آنچه که گفته شد، به نظر می رسد که نیروهای ارتش ترکیه دیگر شانسی برای پیشروی در شمال و شمال شرق سوریه ندارند چراکه مناطق واقع در محورهای مذکور یکی پس از دیگری به کنترل نیروهای مقاومت سوری درمی آیند. علاوه بر این، نباید از نبردهای جبهه شمال غرب یعنی «ادلب» نیز غافل شد؛ چراکه نبرد در این جبهه نیز از اهمیت بسزایی برای مقاومت برخوردار است.

چند روز پیش نیز  «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به صورت سرزده در خطوط مقدم نبرد در جنوب «ادلب» حاضر شد. درهمین راستا، دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که اسد به همراهی شماری از فرماندهان ارتش به خط مقدم یکی از جبهه‌های درگیری رفت. این حضور سرزده اسد در جبهه های نبرد در جنوب استان ادلب یک پیام مهم دارد و آن این است که ارتش سوریه با وجود تهاجم خارجی علیه این کشور که بخشی از توان نیروهای سوری را معطوف خود کرد، از روند مبارزه با تروریسم در جبهه های مختلف غافل نشده است.

لذا ناگفته پیداست که نیروهای مقاومت سوری همزمان با ضرب شست نشان دادن به نیروهای نظامی ترکیه در «رأس العین» واقع در شمال سوریه، شمارش معکوس برای ورود به نبرد بزرگ جبهه «ادلب» را نیز آغاز کرده اند؛ نبردی که بدون شک به جنگ چندین و چند ساله در سوریه پایان خواهد داد و رؤیاهای واشنگتن، آنکارا و متحدان غربی، عربی آنان را بر باد خواهد داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی