حسن روحانی

رئیس جمهور گفت: افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که در این راستا گام های خوبی برداشته است. امکاناتی که امروز در کارخانه بازدید کردم متکی بود به پیشرفت ای سی تی و پهنای باند. خیلی فشارها دیدیم تا پهنای باند را در اختیار قرار دهیم هنوز هم در فشار هستیم. کار بزرگی در این زمینه انجام گرفته است ولی شاید در حد انتظارات نبوده است اما گام های خوبی برداشته شده است.

به گزارش ایران پژواک، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی با بیان اینکه افتخاری برای من است که در فعالیت صنعتی و خدماتی از حالت سنتی خارج می شویم، گفت: ما معمولا کارخانه فولاد، مس، نساجی، پتروشیمی افتتاح می کنیم اما کارخانه امروز با سایر کارخانه‌ها متفاوت بوده و کارخانه نوآوری است.

وی ادامه داد: این تحول بزرگ نیاز به همکاری و فرهنگ مخصوص خود دارد. ما معمولا در صنعت و فناوری دنباله رو هستیم اما در اینجا می توانیم نوآوری داشته باشیم که دیگری انجام نداده باشد. ما می توانیم پیشتاز باشیم و ایده های خود را به محصول قابل عرضه به بازار داخلی و خارجی برسانیم. افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که در این راستا گام های خوبی برداشته است. امکاناتی که امروز در کارخانه بازدید کردم متکی بود به پیشرفت ای سی تی و پهنای باند. خیلی فشارها دیدیم تا پهنای باند را در اختیار قرار دهیم هنوز هم در فشار هستیم. کار بزرگی در این زمینه انجام گرفته است ولی شاید در حد انتظارات نبوده است اما گام های خوبی برداشته شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری‌های مهر و ایسنا بخوانید؛

* معمولا کارخانه، نوآوری‌های قبلی را اجرا می‌کند یعنی گام و نتایج گذشته را به مرحله عمل می‌آورد ولی اینجا ایده‌های نو را مطرح می‌کند وخوبی‌اش این است که شرکت استارت‌آپ و نوآفرین ما کار را پیش می‌برند و یک عده هم در کنارشان هستند تا در پیچ و خم های اداری نمانند. این یک تحول بزرگ است ولی نیاز به زیرساخت و فرهنگ و همکاری دارد.

* ما معمولا در صنعت و فناوری و حتی در علم دنباله رو هستیم. معمولا کشورهای صنعتی یک گامی را برمی‌داشتند و بعد ما می‌آمدیم آن را عمل کنیم. در فناوری های معمولی این چنین است اما در اینجا می‌توانیم نوآوری داشته باشیم که دیگری انجام نداده است.  

* اینکه ما امروز در یک کارخانه نوآوری هستیم، خوبی‌اش این است که همه در یک سالن در کنار هم هستند؛ این خیلی مهم است که همدیگر را بشناسیم.

* {با اشاره به انتقاد برخی مبنی بر اینکه برخی وزارتخانه ها هنوز در سنت به سر می برند}: شناخت شرایط جدید بسیار مهم است. اینترنت شرایط جدیدی به وجود می‌آورد که به این مرحله وارد شدیم و به تدریج گام‌ها را برمی‌داریم. اصلاً دنیای آینده با دنیای امروزی ما کاملاً متفاوت است سبک زندگی ما هم فرق خواهد کرد.

*روز اولی که موبایل در داخل ایران آمده بود دوستی داشتیم به من می‌گفت که این موبایل نمی‌صرفد و چند نفر موبایل می خواهند؛ اصلاً فکر نمی‌کردند که موبایل تبدیل شود به یک تحول در زندگی؛ فکر می‌کردند هر کسی بیسیم دارد موبایل جایگزین آن می‌شود.

* همه وزرا باید از کارخانه نوآوری آزادی بازدید کنند و یک تحول بزرگی دارد آغاز و شروع می‌شود و ممکن است که زندگی برخی هم لطمه بزنند؛ برخی با تریبون مخالف بودند فکر می کردند حتما پلکانی باید باشد به نام «منبر» و برای مردم صحبت کنیم و اگر پشت تریبون بیایند جرمی مرتکب شده است. سنت‌گراها سختشان هست با شرایط جدید تطبیق پیدا کنند، اما به هر حال زندگی جدید همه را می برد و می توان این رودخانه‌ای که ما را می برد هدایت کرد.

* ۳۰۰ هزار اشتغال در حوزه دانش بنیان در این چند سال ایجاد شده و اگر اشتباه نکنم یک رقم ۴۵۵۰ شرکت ایجاد شده است. البته پیش از هر سخنرانی ارقام عوض می شود. درآمد ۸۰ هزار میلیاردی و در تابلو امروز ۹۰ هزار میلیاردی است اگر چند برابر شود می‌تواند به اندازه بودجه کشور پیش برود.

* شرکت‌های دانش‌بنیان است که به ما قدرت می‌دهد در زمینه نظامی، زندگی، صنعت و کشاورزی هم علم است که به ما قدرت می‌دهد. بسیاری از علوم ریشه‌اش از علوم نظامی شروع می شود. به خاطر قدرت علم پیشرفت کرده است؛ یک زمانی می گفتند انسان علمی یاد بگیرد و قلبش نورانی شود علم برای خود آدم هم مفید است.

*خیلی مهم است که علم یاد بگیریم که سودش به کل جامعه برگردد من فکر می‌کنم در شرایطی که امروز هستیم و شرایط تحریم است. در این شرایط جایگاه شرکت های دانش بنیان ارزش از دیروز برای عزت ما و حیثیت ما و ایستادگی و مقاومت ما بیشتر می‌شود، تنها با شعار «مقاومت، مقاومت» درست نمی‌شود. مقاومت در سایه کار و تلاش و مذاکره ایجاد می شود اینها با هم منافات ندارد.

* مقاومت زمینه می سازد برای مذاکره و مذاکره بهره برداری می کند از مقاومت. هشت سال در میدان جنگ مقاومت کردیم چند سال مذاکره کردیم؟ ۳۱ سال است در این مذاکره می‌کنیم. برای جنگ هنوز باید مذاکره کنیم.  عراق که رفتم داشتم با مقامات عراقی مذاکره می کردم برای یکی از آثار اختلاف و جنگی که سی و یک سال پیش تمام شده است.

* نامه های مرحوم آیت الله هاشمی در پاسخ به نامه‌های صدام بود که منجر به آزادی اسرا شد. در انتهای این مسئله به توافق رسیدیم و با آن توافق بود که همه اسرای ما آزاد شدند. این توافق بود که بخشی از سرزمین ها مشکلش حل شد و به شرایطی رسیدیم که در سازمان ملل عراق را محکوم به جنگ کردیم.

* نباید ذهنیتمان این باشد که برای حل این سوال تنها یک راه وجود دارد، امروز در شرایط تحریم ظالمانه و غلط و غیر قانونی هستیم. قبلا هم تحریم بودیم منتها دشمنان، کاری کرده بودند که ما می گفتیم تحریم ظالمانه است اما کسی دیگر این حرف نمی زد و می گفتند طبق قطعنامه سازمان ملل است و تنها بودیم. اما امروز جز چند کشور همه با ما هم آوا هستند.

* امروز همه دنیا می‌گویند این تحریم‌ها ظالمانه است. یکی از افتخارات ما این است. دوم اینکه ما در این تحریم تسلیم نشدیم. تحریمی خطرناک است که ما را وادار به تسلیم کند، ما وادرا  به تسلیم نشدیم و نخواهیم شد. سخت ترین شرایط را در سال ۹۷ و ۹۸ داشتیم و توانستیم این مشکلات را مهار کنیم؛ از بین نبردیم بلکه کمی کاهش دهیم.

* در کنار حرکت مذاکراتی و اقدامات سیاسی اقدامات عملی را شروع کردیم و گفتیم برجام یک توافق چند جانبه است اگر قرار است اجرا شود شما هم باید اجرا کنید اگر شما اجرا نمی کنید پس از ما هم توقع نداشته باشید به ۱۰۰ درصد تعهدات برجامی مان عمل کنیم.

* {با اشاره به برداشتن گام چهارم از سوی ایران}: امروز می خواهیم در خدمت شما فناوران عزیز و شرکت های فناوری و نوآوری گام چهارم را اعلام کنیم و امروز ابلاغ خواهم کرد که حتماً از فردا سازمان انرژی اتمی یک گام چهارم و جدید بر می‌دارد، البته پیشاپیش به همه چهار به اضافه یک و کشورهای دوستانمان در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت آژانس خواهد بود آژانس هم چنان نظارت خواهد کرد حتی فعالیتی را که از فردا آغاز خواهیم کرد.

* مساله دیگر اینکه گام چهارم مثل گام دیگر قابل بازگشت است، یعنی هر زمانی آنها به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهدات کاملاً بر می‌گردیم.

* در یک گفتگویی که انجام می‌دهیم؛ معیار را از اول ژانویه ۲۰۱۷ گذاشتیم گفتیم آنها به اول ژانویه ۲۰۱۷ برگردند؛ ما هم که از اول ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردیم، بنابراین این گام هم گامی قابل بازگشت مثل گام های قبلی هست که آنها هم قابل بازگشت است.

* گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود و می دانید که طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کنیم و این گام ممکن است سر و صدا کند؛ همه اینها را می دانیم حساسیت آنها را می‌دانیم و حساسیت آنها را نسبت به فوردو و سانتریفیوژها می‌دانیم.

* اما هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می‌کنیم، پس قابل بازگشت است اما در عین حال نمی‌توانیم یک جانبه تحمل کنید که ما به تعهداتمان کامل عمل کنیم و آنها بخواهند به تعهداتش عمل نکند.

* تمام مذاکراتی که پشت پرده با برخی کشورها داریم برای حل و فصل ادامه دارد به آن مذاکرات متعهد هستیم، آن مذاکرات را هم ادامه می‌دهیم و جلو می رویم البته آنها تلاش‌شان این بود که قبل از امروز ما به یک نتیجه برسیم؛ نشد.

* در هفته‌های اخیر یک مسائلی بود که به توافق نرسیدیم، بنابراین به ناچار گام چهارم را از فردا برمی‌داریم و ظرف دو ماه آینده فرصت مذاکره داریم و صحبت می‌کنیم و اگر راه‌حل درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راه حل این است که تحریم‌ها برداشته شود و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پولهای بانک‌مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی گردیم.

* به اعتقاد من این کار راه صحیح و درستی است، دنیا باید بدانند که ملت بزرگ ایران هم مقاوم است و ایستادگی می‌کند و هم مذاکره می‌کند و حرف می‌زنند و هم در تبادل طرح و بحث با دیگران است.

* به هر حال شما در علم شتاب‌دهنده دارید؛ ما هم در وزارت امور خارجه شتاب دهنده داریم شما نوآفرین هستید و طرح نو دارید؛ ما هم همینطور طرح‌نو داریم و مرتب این طرح های نو را باید اجرایی و عمل کنیم. نتیجه نهایی ان‌شاالله به نفع ملت خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی