• ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
  • کد خبر: 12174
گوردون ساندلند

"گوردون ساندلند"، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای به کنگره بخشی از شهادت مفصل ماه پیش خود را "پس گرفته" است. ساندلند قبلا انکار کرده بود که هیچگاه درباره مشروط بودن کمک نظامی آمریکا به اوکراین با مقام‌های این کشور سخن گفته باشد اما اکنون می‌گوید "یادش آمده" که چنین گفتگویی را با یکی از دستیاران رئیس‌جمهوری اوکراین داشته است.

به گزارش ایران پژواک، اصلاحیه‌ سه صفحه‌ای ساندلند که روز سه‌شنبه منتشر شد از آن جهت اهمیت دارد که کاخ‌سفید از زمان آغاز تحقیقات استیضاح مکررا تکرار کرده‌اند که ترامپ هیچ "بده بستان سیاسی" با همتای اوکراینی خود نداشته و هرگز تلاش نکرده با متوقف کردن پرداخت کمک نظامی به این کشور، دولت ولودیمیر زلنسکی را برای تحقیق درباره فساد ادعایی علیه رقیب انتخاباتی خود (جو بایدن) تحت فشار قرار دهد.

تحقیقات استیضاح که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از ماه گذشته آن را آغاز کرده به دنبال بررسی این اتهام است که آیا دونالد ترامپ با سوء استفاده از قدرت خود در پی تاثیرگزاری بر نتایج انتخابات سال آینده بوده است؛ آن هم با فراهم کردن زمینه مداخله یک دولت خارجی.

گوردون ساندلند که از منصوبان سیاسی ترامپ در دستگاه دیپلماسی آمریکا محسوب می‌شود و تا پیش دریافت حکم سفیری کشورش در اتحادیه اروپا سابقه سیاسی نداشته در نامه اصلاحیه خود آورده که "اکنون به یاد می‌آوردم که در جلسه یکم سپتامبر به یرمیک گفتم که به احتمال زیاد پرداخت کمک نظامی به اوکراین روی نخواهد داد مگر آغاز تحقیقات مبارزه با فساد که طی چند هفته گذشته بارها درباره‌اش حرف زده‌ایم علنا اعلام شود."

به گزارش بی.بی.سی این در حالی است که وی در جلسه ۱۰ ساعته شهادت خود برابر کنگره انکار کرده بود که هیچ انگیزه سیاسی پشت معطل گذاشتن این کمک نظامی وجود داشته است.

به همین علت هم رسانه‌های آمریکایی روز سه‌شنبه نوشتند که ساندلند تنها پس از آن اظهارات خود را پس گرفته که چندی دیپلمات دیگر طی چند هفته گذشته به کنگره گفته‌اند که در این باره به ساندلند حتی تذکر داده‌اند.

یکی از شاخص‌ترین آنها سرهنگ الکساندر ویندمن، عضو ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید بود که دو هفته پیش در کنگره گفت: "من به سفیر ساندلند گفتم که اظهارات او مبنی بر تقاضای تحقیق از جو بایدن و پسر او (در جلسه با اوکراینی‌ها) نامناسب بوده است چرا که چنین تحقیقاتی هیچ ارتباطی با مساله امنیت ملی ندارد".

۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی که در کانون تحقیقات استیضاح قرار گرفته از سوی کنگره آمریکا برای کمک به دولت اوکراین در جنگ داخلی شرق این کشور (که روسیه حامی طرف دیگر آنست) در نظر گرفته شده بود.

به همین علت هم اکنون سه کمیته متمرکز بر تحقیقات استیضاح به دنبال اثبات این فرضیه-اتهام هستند که آیا ترامپ با دستور به توقف پرداخت آن قصد داشته از دولت اوکراین به نفع خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده استفاده کند؟ انتخاباتی که جو بایدن یکی از قوی‌ترین نامزدهای احتمالی آنست.

ساندلند که پیش از انتصاب از سوی ترامپ به هتل‌داری در شمال‌غرب آمریکا شهرت داشت از حامیان مالی مراسم تحلیف و ادای سوگند ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ است و آن طور که گزارش شده او مبلغ یک میلیون دلار به حساب ستاد برگزارکننده این مراسم واریز کرده بوده است.

انتظار می‌رود اصلاحیه ساندلند به دموکرات‌ها اجازه دهد که بر منطق پشت تحقیقات استیضاح بیشتر تکیه کنند هر چند کاخ‌سفید، ساعتی پس از انتشار محتوای این نامه در بیانیه‌ای آن را "سندی دیگر بر غیرقانونی و بدون پشتوانه بودن تحقیقات استیضاح خواند" .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی