دیابت

یک متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، نسبت به عوارض دیابت هشدار داد و گفت: این بیماری با انجام کارهای ساده، قابل پیشگیری و کنترل است.

به گزارش ایران پژواک، محبوبه آقایی، در همایش خیابانی دیابت، افزود: دیابت بر روی تمامی سیستم های عصبی بیمار تاثیر می گذارد، اما اینکه کدام یک از آنها آسیب بیشتری می بیند، نکته ای است که باید بیماران دیابتی به آن توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: به دنبال تنگ شدن رگ های عصبی، شاهد علائمی همچون گز گز و سوزن سوزن شدن دست و پای این بیماران هستیم که اصولا مراجعان زیادی با این علائم را داریم که ۲۵ سال از دیابت آنها گذشته است. 

آقایی افزود: اگر قند خون از ابتدا کنترل شود، می توان از عوارض دیابت پیشگیری کرد. 

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، گفت: متاسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد دیابتی ها با چنین عارضه هایی مواجه می شوند. 

وی، بر ضرورت کنترل قند خون، چربی خون، فشار خون و....، تاکید کرد و افزود: عصب هایی که به اعضای داخلی بدن آسیب می زنند، منجر به بروز بی اختیاری ادرار، تکرر ادرار و...، می شود. همچنین، می تواند با آسیب روده ها باعث بروز اسهال و یبوست مکرر در بیماران دیابتی شود.

آقایی گفت: آسیب عصب های خون رسان باعث تنگ شدن رگ ها و در نتیجه بروز سکته مغزی می شود.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، به فراموشی و آلزایمر به عنوان دیگر عوارض دیابت اشاره کرد و افزود: اگر قند خون بین ۸۰ تا ۲۷۰ باشد، مغز خوب کار می کند. اما، اگر پایین تر یا بالاتر باشد، به مغز آسیب می زند. 

وی از افت قند خون به عنوان یک هشدار جدی سکته مغزی در بیماران دیابتی نام برد و گفت: قند خون پایین در بیماران دیابتی را جدی بگیرید. در صورت چنین وضعیتی در افراد دیابتی، حتما یک خوراکی شیرین مثل عسل و خرما به بیمار بدهید.  

سید میثم میرهاشمی دبیر همایش خیابانی دیابت، به امر آموزش به عنوان مهم ترین راهکار کنترل دیابت تاکید کرد و گفت: متاسفانه در بحث آموزش عمومی پیشگیری از دیابت در کشور چندان خوب کار نکرده ایم.

مدیر اجرایی کلینیک تخصصی یاس، با اشاره به شیوع رو به افزایش دیابت در کشور، افزود: ما تلاش کرده ایم از طریق آموزش های ساده به عموم مردم و غربالگری رایگان، نسبت به کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت تلاش کنیم. 

مرجان جمشیدی متخصص قلب و عروق، با عنوان این مطلب که دیابت قابل پیشگیری و کنترل است، گفت: بر اساس آمار سال ۲۰۱۸، ۴۲۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که آمار سال ۲۰۱۷، نشان می دهد ۷.۵ درصد جمعیت ایران نیز به این بیماری مبتلا هستند. 

وی، بر ضرورت آگاهی خانواده ها از عوارض دیابت تاکید کرد و افزود: دیابت می تواند مغز، قلب، کلیه ها، چشم و اندام های تحتانی را دچار آسیب کند. 

جمشیدی با عنوان این مطلب که دو سوم مرگ و میر بیماران دیابتی ناشی از عوارض قلبی عروقی است، ادامه داد: میزان بروز سکته قلبی در افراد دیابتی ۲ تا ۳ برابر افراد غیر دیابتی است. 

این متخصص قلب و عروق افزود: در همه جای دنیا، دیابت به صورت تیمی کنترل و درمان می شود و این گونه نیست که یک متخصص بتواند بیماری را کنترل کند. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی