• ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
  • کد خبر: 12553
محمد مهدی گویا

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: متاسفانه امسال شدت ویروس بیماری آنفلوانزا نسبت به سال گذشته بیشتر است و اینکه این موج چه‌زمانی به پایان می‌رسد نیز قابل پیش‌بینی نیست.

به گزارش ایران پژواک، «محمد مهدی گویا» رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: در حقیقت باید گفت که ما در وسط یک اپیدمی آنفلوانزا قرار گرفته‌ایم و موارد این بیماری در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است. 

وی با اشاره به اینکه شیوع آنفلوانزایی که از آن صحبت می‌کنیم، موج اول آنفلوانزا است، گفت: متاسفانه امسال شدت ویروس بیماری آنفلوانزا نسبت به سال گذشته بیشتر است و اینکه این موج چه‌زمانی به پایان می‌رسد نیز قابل پیش‌بینی نیست. 

گویا در ارتباط با موجود بودن دارو برای کنترل ویروس آنفلوانزا ، گفت: داروی ضد آنفلوانزا برای موارد معمولی و سرپائی استفاده نمی‌شود. این دارو مربوط به آنفلوانزاهای شدید است و به عبارتی دارو مختص به بیمارانی است که به مرحله بستری رسیده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، آنفلوانزا می‌تواند آنها را به سمت مرگ ببرد و آنها نیازمند استفاده از داروی آنفلوانزا هستند. امثال این بیماری‌های زمینه‌ای ناراحتی‌های شدید قلبی، بیماران سرطانی هستند که باید داروی ضدآنفلوانزا را مصرف کنند. به همین دلیل توزیع داروی آنفلوانزا با دقت بالا توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کنترل می‌شود. 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیربیان کرد: هر دو ویروس H۱N۱ و H۳N۲  در کشور شیوع پیدا کرده است. متاسفانه ما نمی‌توانیم آمار دقیقی از ابتلا به  بیماری آنفلوانزا ارائه بدهیم. اکثر مبتلایان یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا عمدتا به پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند. ارجاعات به پزشک عمومی را نمی‌توانیم به شکل دقیق ثبت کنیم؛ بنابراین تعداد دقیق مبتلایان معلوم نمی‌شود. 

گویا اظهار کرد: در برخی استان‌های کشور موارد فوت ناشی از آنفلوانزا داشته‌ایم، اما اکثریت بیمارانی که فوت شده‌اند بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند. حتی اکثریت آنها تحت درمان با داروی آنفلوانزا بودند و فوت کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی