کارگران

گرچه قدرت خرید بنزین با دستمزد پایه کارگری در همه سال‌های اجرای سهمیه‌بندی بنزین (دولت نهم، دهم و دولت روحانی) تقریبا حول‌وحوش ۵۰۰ لیتر در ماه است، با این حال در همه دوره‌های قبلی که سهمیه‌بندی اجرا شده، تورم کمتر از ۱۵ درصد و در سال جاری تورم حدود ۴۲ درصد بوده است.

به گزارش ایران پژواک از نود اقتصادی، مقایسه قیمت بنزین با حداقل دستمزد کارگران طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۸ نشان می‌دهد در سال ۱۳۵۷ با دستمزد پایه کارگری، فرد قدرت خرید ۶۳۰ لیتر بنزین را داشت که این مقدار تا سال ۱۳۷۴ به ۱۶۰۰ لیتر رسید.

در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۶ که بنزین سهمیه‌بندی نبود، حقوق پایه کارگری توان خرید ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ لیتر بنزین را داشت اما با اجرای سهمیه‌بندی در دولت نهم و دهم دستمزد پایه کارگری توان خرید حدود ۵۰۰ لیتر را داشت که با تک نرخی شدن قیمت بنزین در سال ۱۳۹۴ بازهم قدرت خرید دستمزد کارگری افزایش یافته و به ۷۱۲ لیتر در سال ۹۴ و به ۱۱۱۴ لیتر تا سال ۹۷ رسید. در سال جاری نیز با اجرای سهمیه‌بندی بنزین، دستمزد پایه کارگری توان خرید ۵۳۵ لیتر بنزین را دارد.

قابل ذکر است گرچه قدرت خرید بنزین با دستمزد پایه کارگری در همه سال‌های اجرای سهمیه‌بندی بنزین (دولت نهم، دهم و دولت روحانی) تقریبا حول‌وحوش ۵۰۰ لیتر در ماه است، با این حال در همه دوره‌های قبلی که سهمیه‌بندی اجرا شده، تورم کمتر از ۱۵ درصد و در سال جاری تورم حدود ۴۲ درصد بوده است.

به نظر می‌رسد اجرای سهمیه‌بندی بنزین که انتظارات تورمی را تشدید می‌کند آن هم در زمانی که رکورد تاریخی تورم توسط دولت روحانی شکسته شده، بنزین را در سال جاری به یک مسئله بحرانی تبدیل کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی