حمیدرضا آصفی

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پشت‌صحنه رادیو تهران گفت که ما باید فوتبال را حفظ کنیم اما باید ببینیم در این شرایط خاص حتما لازم است مربی خارجی باشد ؟ من به این جمع‌بندی نمیرسم که ما حتماً باید مربی خارجی داشته باشیم.

به گزارش ایران پژواک، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه مهمان تلفنی پشت‌صحنه رادیو تهران بود. در بخشی از این گفتگوی تلفنی اشاره‌ای به وضعیت پیش‌آمده درباره تیم استقلال شد و آصفی گفت: من الان در استقلال نیستم و طبیعتا که مسئولیت برگرداندن یا برنگردان استراماچونی برعهده من نیست. این مسئله بر عهده اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل محترم استقلال است. فوتبال ما این روزها داستان غم‌انگیزی دارد. به عنوان یک شهروند، نه حتی یک استقلالی و نه به عنوان کسی که برای استقلال مدت ها زحمت کشیده و نه به عنوان کسی که سیاسی است، به عنوان یک شهروند دلم میسوزد.

حمیدرضا آصفی ادامه داد: دیپلماسی ورزشی در سطح کلان است نه در سطح جزء. وقتی موضوع مهدی طارمی مطرح شد من گفتم این کار سبکی است و به نتیجه هم نمی رسد. دیپلماسی ورزشی در سطح کلان کار است. من هم استقلالی هستم و من هم یک معاون وزیر خارجه بودم. الان آقای عراقچی معاون وزیر خارجه است و پرسپولیسی است. اشکالی ندارد. همه ما یک دورانی داشتیم و بنا به دلایلی طرفدار یک تیم شده‌ایم. هرکسی یک گرایشی دارد. این خیلی خوب است و خیلی هم می تواند مفید واقع شود. اما دیپلماسی ورزشی در سطح کلان است.

وی افزود: مثلاً در سطح کلان و بین المللی، دیپلماسی پینگ پنگ مقدمه‌ای برای ایجاد رابطه بین چین و آمریکا شد. در مورد خودمان موضوع رفع تعلیق از تیم ملی فوتبال اگر یادتان باشد که همه این کارها را وزارت خارجه و من انجام دادیم. تمام نامه‌نگاری‌اش را من نوشتم. در جلسه ای که با آقای سپ‌بلاتر داشتیم، مسئول ایرانی جلسه من بودم که به همراه دوستان دیگری به زوریخ و ژنو رفتیم. این یک کار کلان بود که تیم ملی کشور از تعلیق بیرون بیاید. این که این بازیکن اینجا بیاید و این بازیکن انجا و الان آقای استراماچونی رفته، زمین و زمان را به هم بدوزیم و وزیر ورزش و وزارت خارجه را خرج کنیم کار سبکی است.

آصفی در پاسخ به صحبت مصطفی امامی مجری برنامه درباره اینکه چطور میشود پول آقای برانکو و پول آقای کالدرون به دستش می رسد، اگر تیم پرسپولیس برای وزارت ورزش است استقلال هم برای وزارت ورزش است و این جا این توقع مطرح می‌شود، عنوان کرد: این یک شایعه است که الان مطرح است و به نظر من وزارت ورزش باید شفاف سازی کند. فیفا مدام می گوید ورزش از سیاست جداست که من اعتقاد دارم این گونه نیست. کسانی که این را می‌گویند یک شوخی بی مزه می کنند. اما حالا همان حرف فیفا که ورزش از سیاست جدا است. بسیار خوب! آقای ترامپ دارد کار سیاسی می کند که پول ما را نمی دهند. آقای اینفانتینو که می‌گوید ورزشگاههایتان چطور است، چه کسی را راه بدهید، چه کسی را راه ندهید و...باید از آن طرف پول های ما را به ما پس بدهد.

آصفی گفت: بالاخره این پول ها برای ماست و در فیفا و جاهای دیگر بلوکه شده است. دولت باید یک پولی را به ورزش قرض می داد تا آنها استفاده کنند بعد آن دستگاه‌ها بدهکار می شدند و پول دولت را پس می دادند. الان شرایط کشور شرایط خاصی است و دلخوشی مردم همین فوتبال است. ما باید فوتبال را حفظ کنیم اما باید ببینیم در این شرایط خاص حتما لازم است مربی خارجی باشد؟ من به این جمع‌بندی نمیرسم که ما حتماً باید مربی خارجی داشته باشیم.

وی درباره شرایط تیم ملی پس از تغییر مربی اظهار کرد: ما یک بازنگری های دیگری باید بکنیم یعنی اینکه آیا وقتی مردم ما زیر فشار هستند، ما باید چنین پول‌هایی را خرج کنیم؟ نگاه داشتن فوتبال یا هر ورزش دیگری ضرورتا با هزینه نیست. گاهی وقت‌ها با مدیریت است.

آصفی در پاسخ به اینکه به نظر شما آیا استراماچونی به ایران برمی گردد یا نه گفت: تصور نمی کنم. آخر الان استراماچونی بیاید هم هزار مشکل است. فرم مدیریت من شکل دیگری است و آنهایی که من را می شناسند می دانند. اگر کسی رفت دیگر باید برود. ما نباید میگذاشتیم کار به اینجا برسد. اما حالا که رفته حتماً باید نیاید. به خاطر اینکه ایشان اگر بیاید دیگر خدا را بنده نیست. یعنی مدیر عامل، هیئت مدیره، وزارت ورزش پیش او ذلیل هستند. اگر وزارت خارجه این میان واسطه شده باشد، هر جای کار به وزارت خارجه هم میتواند حرف بزند و وزارت خارجه نیز نمیتواند چیزی بگوید.

وی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان برنامه که پرسیده بود آیا سفیر ایران در ایتالیا می تواند کاری انجام بدهد، بیان کرد: این روزهای سخت میگذرد و آفتاب خودش را نشان می دهد. طرفداران استقلال خیلی مایوس و ناامید نباشند. اتّفاقاً مشکلات ظرفیت آدمها را بیشتر می‌کند و این خودش خوب است. تماشاگران استقلال کمی منطقی با این قضیه برخورد کنند. من واقعاً دلم برای تیم استقلال می‌سوزد همانطور که دلم برای تیم ملی سوخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی