جانسون

بر اساس آخرین نتایج منتشر شده از شمارش آراء انتخابات پارلمان انگلیس در روز جمعه، حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون» توانست با کسب اکثریت قاطع مجلس عوام، به پیروزی شگفت‌آوری دست یابد و به سکان‌داری دولت ادامه دهد.

به گزارش ایران پژواک، بر اساس آخرین نتایج شمارش آراء تا این لحظه، حزب محافظه‌کار با کسب ۳۲۹ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام، توانسته است به عنوان حزب غالب در پارلمان انگلیس برای پنج سال دیگر و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر سکان دولت را به دست بگیرد.

در این انتخابات محافظه کاران موفق شدند تا اینجای کار ۴۳ کرسی بیشتر از دور قبل کسب کنند و در مقابل حزب کارگر با از دست دادن  ۵۵ کرسی شکست سنگینی را تجربه کرد و موفق شد تنها ۱۹۵ کرسی به‌دست آورد.

بر اساس نتایج یاد شده، حزب لیبرال دمکرات نیز ۸ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۴۵ کرسی و سایر احزاب سیاسی و افراد مستقل تاکنون موفق به کسب ۲۱ کرسی شده‌اند.

به این ترتیب حزب محافظه‌کار به بزرگترین پیروزی خود از زمان «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس دست یافته و حزب کارگر بدترین نتیجه انتخابات در نزدیک به ۸۴ سال گذشته را تجربه کرده است.

به دنبال شکست سنگین حزب کارگر، «جرمی کوربین» رهبر این حزب و اصلی‌ترین رقیب محافظه‌کاران با ابراز تاسف از نتایج انتخابات، اعلام کرد که برای مدت کوتاهی به رهبری حزب ادامه داده اما در انتخابات پارلمانی دور آینده شرکت نخواهد کرد.

با این حال بسیاری از هم حزبی‌های او که نتیجه انتخابات را نا امید کننده و فاجعه‌بار می‌دانند، خواستار کناره گیری سریع وی از قدرت هستند.

از دیگر شگفتی‌های این انتخابات می‌توان به حذف شدن «جو سوینسون» رهبر حزب لیبرال دمکرات اشاره کرد.

او که از مخالفان جدی جانسون در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود نتوانست آرای لازم را در حوزه انتخابیه «دانبارتونشایر» برای ورود به مجلس عوام کسب کند و با اختلاف ۱۴۹ رای کرسی خود را به «امی کالاگان» از حزب ملی اسکاتلند واگذار کرد.

از سویی هیچ یک از نامزدهای پیشنهادی حزب دست راستی و ضد اروپایی برگزیت به رهبری نایجل فاراژ نتوانستند به مجلس عوام راه پیدا کنند.

هم زمان با این تحولات ارزش پوند در مقابل یورو و دلار در بازارهای مبادلات ارزی به بالاترین حد در یک سال و نیم گذشته رسید.

مردم انگلیس دیروز (پنجشنبه) برای شرکت در انتخابات سراسری به پای صندوق‌های رای رفتند تا سرنوشت پارلمانی که قرار است آینده برگزیت را رقم بزند، مشخص کنند.

جانسون پس از آنکه نتوانست در موعد مورد نظرش یعنی ۳۱ اکتبر (۹آبان) این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند، برگزاری انتخابات زودهنگام را به عنوان راه مطمئنی به منظور تحقق برگزیت پیش روی انگلیسی‌ها قرار داد.

او اینک با اطمینان بیشتری قادر خواهد بود تا توافق‌نامه برگزیت را از سد پارلمان عبور داده و انگلیس را در موعد ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) از اتحادیه اروپا خارج کند.

جانسون بامداد امروز پس تصاحب کرسی منطقه «آکسبریج و ساوت رویزلیپ» اعلام کرد که پشتوانه قوی لازم را برای تحقق برگزیت از سوی مردم کسب کرده است.

ترامپ بامداد جمعه در پیامی توئیتری و پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی انگلیس نوشت: گویی یک پیروزی بزرگ برای بوریس در راه است.

به نوشته روزنامه دیلی میل، جانسون تلاش کرد تا در روزهای منتهی به انتخابات نشان دهد که ارتباطاش با ترامپ کمتر شده است. او نگران بود که این ارتباطات به اعتبار و جایگاه انتخاباتی‌ اش لطمه بزند.

ترامپ در میان انگلیسی‌ ها محبوبیتی ندارد و ارتباطات نزدیک جانسون نقطه ضعفی برای نخست وزیر انگلیس به شمار می‌آید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی