وزیر صنعت، معدن و تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه سیزدهمین کمیسیون همکاری های مشترک ایران و ازبکستان گفت: حضور ۵۰ شرکت ایرانی در این اجلاس، برگزاری همایش تجاری دو طرف و همچنین برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند، نشان‌دهنده اهمیت این اجلاس در راستای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور است.

به گزارش ایران پژواک، رضا رحمانی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با جمهوری ازبکستان در همه زمینه ها اهمیت و اولویت قائل است.

وی ادامه داد: در این سفر کاری، تعدادی از مدیران اجرایی و موثر دولتی و به ویژه عده کثیری از نمایندگان تشکل های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق های بازرگانی استان هایی که زمینه همکاری لازم را دارند، حضور یافته اند

رحمانی اضافه کرد: این هیئت را دو نفر از اعضای موثر کمیسیون‌های اقتصادی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همراهی می‌کنند که مؤید پشتیبانی و حمایت همه نهادهای کشورمان برای توسعه روابط با ازبکستان است.

وی اعلام کرد: در سالهای گذشته اسناد مهمی در زمینه های بازرگانی، حمل و نقل، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری خارجی، گمرکی و گردشگری به امضا رسیده است که تعدادی عملیاتی شده و تعدادی دیگر هنوز وارد مرحله اجرا نشده است؛ امیدوارم نسبت به اجرایی نمودن آنها اقدام و همکاری‌های نزدیکتری را با مذاکره و امضای سند این اجلاس آغاز نماییم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: در مذاکرات انجام شده از روز گذشته و همچنین مذاکره با آقای الیار غنی اف، معاون نخست وزیر ازبکستان داشتیم، موارد زیادی مورد تفاهم طرفین قرار گرفت و مقرر گردید در خصوص لیست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در تجارت دوطرف، رفع مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل اقدامات مقتضی پیگیری شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: تسهیل در صدور روادید برای اتباع دو کشور و همچنین در ارائه تسهیلات و خدمات بندری مذاکرات خوبی صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری ها در این موارد اعلام می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به عمق روابط دو کشور و ضرورت افزایش همکاری فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو طرف، باید تعداد نمایشگاههای اختصاصی و همچنین اعزام هیأت های تجاری بین ایران و ازبکستان بیش از گذشته افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امیدوارم با برگزاری این اجلاس بتوانیم گام مهمی را در راستای افزایش همکاری‌های بخش های دولتی و به ویژه بخش خصوصی دو طرف برداریم و شاهد افزایش تعاملات بیشتر میان دو کشور باشیم.

رحمانی افزود: برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند و همچنین همایش تجاری دو کشور در حاشیه سیزدهمین اجلاس همکاری مشترک، نشان دهنده اهمیت روابط ایران و ازبکستان است.

وی ادامه داد: با توجه به اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی میان ایران و ازبکستان و علاقه مندی دو طرف جهت گسترش مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی امید است در جریان این اجلاس به عنوان نمایندگان ۲ دولت، گامهای موثری راستای توسعه همکاری های بانکی و تثبیت برنامه پرواز مستقیم برداشته شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: تسهیل امور گمرکی و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی در چارچوب برنامه بازنگری در لیست کالاهای تعرفه ترجیحی مورد توجه این اجلاس بوده است.

وی تصریح کرد: افزایش همکاری شرکت ایرانی در زمینه تولیدات دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، نفت، گاز و پتروشیمی، فلزات و سایر اقلام کالایی با طرف های ازبکی در سیزدهمین اجلاس همکاری مشترک دو کشور پیگیری می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در تولید انواع کالا و همچنین در خدمات فنی و مهندسی شرکت ایرانی از توانمندی و قابلیت های بالایی برخوردار هستند همکاری در این زمینه ها وجود دارد.

رحمانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از موقعیت جغرافیایی خوبی در سطح منطقه برای ترانزیت کالا از ازبکستان به ویژه پنبه، کود شیمیایی و سایر کالاها برخوردار است و در این بخش تخفیفات خوبی از سوی راه آهن جمهوری اسلامی به این کشور اعطا شده است.

وی ادامه داد: ایران آمادگی خود را نسبت به افزایش مبادلات ترانزیتی، ایجاد سهولت و تسریع در احداث خط ریلی ایران، افغانستان و ازبکستان اعلام می کند.

رحمانی اضافه کرد: همچنین ایران موافق اجرای طرح کریدور ۵ جانبه با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان است و حتما آن را پیگیری خواهد کرد.

وی اعلام کرد: امیدوارم در این اجلاس نمایندگان ارگان ها، سازمان ها و تشکل های بخش خصوصی در چارچوب کمیسیون همکاری مشترک، همایش تجاری و همچنین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند، بتوانند توافقات لازم را با طرف های ازبکستانی داشته باشند و البته حداقل نتیجه آن افزایش مبادلات تجاری دو طرف در ماه‌ها و سال‌های آتی خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی