سوئد

بانک مرکزی سوئد با پایان دادن به ۵ سال برقراری نرخ بهره منفی، سود وام‌های بانکی را به صفر درصد افزایش داد.

به گزارش ایران پژواک، در حالی که بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا، ژاپن، دانمارک، سوئیس و مجارستان با هدف تحریک رشد اقتصادی همچنان بر ادامه برقراری نرخ بهره منفی تاکید دارند، بانک مرکزی سوئد به عنوان نخستین بانک مرکزی جهان فارغ از نگرانی‌های عمومی از تبعات کاهش رشد جهانی اقتصاد، نرخ بهره منفی ۲۵ صدم درصدی را به صفر درصد افزایش داد.

استفان اینگوِس، رئیس کل بانک مرکزی سوئد با اعلام این خبر گفت که هر چند نرخ بهره منفی موجب افزایش نرخ تورم و تحریک رشد اقتصادی می‌شود ولی بهره‌گیری طولانی‌مدت از این ابزار، باعث افزایش هزینه زندگی مردم از جمله گران‌تر شدن بهای مسکن می‌شود.

آقای اینگوس ادامه داد، پرداخت طولانی‌مدت وارم ارزان از یک سو، شرکت‌ها را به افزایش بدهی و ریسک ناشی از آن عادت می دهد و از سوی دیگر، شرکت‌هایی را که بهره وری بالایی ندارند، سرپا نگاه می‌دارد.

قدیمی‌ترین بانک مرکزی جهان در سال ۲۰۱۵ اقدام به اعلام نرخ بهره منفی کرد. این تصمیم با هدف مقابله با تاثیر افت رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و نیز گرفتار آمدن در مارپیچ رکودی مشابه آن چه که اقتصاد ژاپن گرفتار آن آمده بود، اتخاذ شد.

البته نرخ بهره منفی در اروپا فراگیری سراسری ندارد و در حال حاضر نیز نرخ بهره در نروژ(۱.۵ درصد) و بریتانیا(۰.۷۵ درصد) بالاتر از صفر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی