رزمایش

رسانه های عربی از جمله قطری، اماراتی، مصری و سعودی به ارائه تحلیل هایی از رزمایش مشترک میان روسیه، چین و ایران پرداختند.

به گزارش ایران پژواک، رسانه‌های جهان و مشخصاً رسانه‌های عربی از جمله رسانه‌های قطر، عربستان، مصر و امارات به رزمایش مشترک میان روسیه، ایران و چین واکنش نشان دادند.

این رسانه‌ها با پوشش دادن اخبار مربوط به رزمایش، در لا به لای خبر به ارائه تحلیل‌هایی در این خصوص نیز پرداخته اند. اکثر رسانه‌های مذکور اذعان کرده اند که این رزمایش یک رزمایش منحصر به فرد بوده و برگزاری آن در شرایط کنونی آن هم با حضور رقبای آمریکا در منطقه تحت نفوذ آمریکا پیام‌های خاصی در خود دارد.

سایت شبکه الجزیره با پوشش دادن این رزمایش نوشت: رزمایش مذکور از این حیث اهمیت دارد که در منطقه‌ای برگزار می‌شود که گذرگاه‌های نفتی مهمی دارد. با وجود آنکه این رزمایش با شعار حمایت از کشتی رانی انجام می‌شود اما یک نماد سیاسی و نظامی نیز با خود به همراه دارد چرا که در منطقه‌ای برگزار می‌شود که آمریکا نفوذ گسترده ای از چند دهه قبل در آن به بهانه تضمین امنیت صادرات نفت به بازارهای جهانی دارد.

این سایت در ادامه نوشت: طی ماه‌های گذشته آب‌های اطراف ایران به محوری برای تنش‌های بین المللی تبدیل شده است به طوریکه آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران اعمال فشار می‌کند. پکن نیز به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت منافع خود را در تحقق امنیت در تنگه هرمز می بیند چرا که حدود یک پنجم از صادرات نفت در جهان از طریق این تنگه صورت می‌گیرد.

سایت شبکه الجزیره هم چنین اضافه کرد: رزمایش مذکور در میان تنش‌های روز افزون آمریکا و ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران از یک سو و هدف قرار گرفتن نفت کش‌ها در آب‌های منطقه از سوی دیگر برگزار می‌شود.

سایت اماراتی ۲۴ نیز نوشت: آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف امنیتی دریایی در خلیج فارس با مشارکت استرالیا، بحرین، عربستان و انگلیس در کنار دیگر بازیگران تأثیر گذار برای رصد خلیج فارس تلاش می‌کند اما فعالیت‌های روسیه، چین و ایران نیز توجه‌ها را به خود جلب کرده است. روسیه نیز طرح ویژه خود را با نام امنیت جمعی در خلیج فارس با حمایت چین دارد.

روزنامه‌های اماراتی عمدتاً تمرکز بر ایجاد موازنه مقابله آمریکا در منطقه خلیج فارس متمرکز شده اند. به باور این روزنامه‌ها رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین هژمونی غالب آمریکا در منطقه را با چالش مواجه خواهد کرد. در واقع ارزیابی آنها از این رزمایش موازنه سازی است. این موضوع برای امارات از این حیث مهم است که این کشور ذیل چتر امنیتی آمریکا قرار دارد و اخیراً اعلام کرده که در ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس مشارکت می‌کند.

از سوی دیگر امارات میزبان مقر ائتلاف اروپایی در خلیج فارس به رهبری فرانسه است.

پایگاه مصری الفجر نیز در این خصوص نوشت: این رزمایش مشترک که نخستین رزمایش از نوع خود از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به شمار می‌رود در حالی برگزار می‌شود که آمریکا تلاش زیادی برای جذب برخی کشورها به ائتلاف دریایی خود در خلیج فارس به کار گرفته است. هم پیمانان آمریکا استقبال گرمی از این ائتلاف به عمل نیاورده اند.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: رزمایش مذکور در حالی انجام می‌شود که آمریکا تلاش دارد جلوی روابط تجاری ایران را با دیگر کشورها بگیرد. خلیج عمان یک گذرگاه دریایی بسیار مهم است زیرا به تنگه هرمز مرتبط می‌شود.

سایت خبری I۲۴news نیز که گفته می‌شود یک سایت صهیونیستی است با تیتر تنش در خلیج فارس سعی کرد ضمن پوشش دادن خبر این رزمایش، آن را تلاش برای ایجاد تنش در منطقه توصیف کند.

سایت خبری اخبار مصر نیز با پوشش دادن خبر این رزمایش نوشت: اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ در جهان به شمار می‌رود و کشورهای مهمی بر آن اشراف دارند. علاوه بر آن تنگه‌های مهمی از جمله باب المندب در آن قرار دارد. رزمایش مذکور امنیت تجارت دریایی بین المللی و مبارزه با راهزنی دریایی و تبادل اطلاعات را تقویت می‌کند.

این سایت در ادامه نوشت: ایران نیز طرح خود را با نام طرح صلح هرمز ارائه کرده و اعلام کرده که دربرگیرنده کشورهای منطقه خواهد بود.

سایت مصری بوابه فیتو نیز با انتشار یک تحلیل نوشت: نباید از خبر برگزاری رزمایش مشترک میان روسیه، چین و ایران بی توجه گذشت. این کشورها یک صدا، در خصوص سیاستهای هسته‌ای آمریکا در دوره ترامپ انتقاد دارند. آنها هم چنین توسط آمریکا تحریم اقتصادی شده اند. اینها نکات مشترکی است که کشورهای مذکور را با یکدیگر متحد می‌کند. منطقه‌ای که رزمایش مذکور در آن برگزار می‌شود منطقه نفوذ دریایی آمریکا به شمار می‌رفت به طوریکه ناوگان پنجم آمریکا در این منطقه قرار داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: زمان برگزاری این رزمایش نیز بسیار مهم است چرا که آمریکا در این دوره بر شدت تحریم ایران و اعمال فشار بر چین در خصوص توافق اقتصادی افزوده است. آمریکا هم چنین نسبت به افزایش نفوذ روسیه در عرصه‌های جهانی از جمله لیبی انتقاد کرده است. روسیه با اعزام ۳ کشتی نظامی توجهی خاصی به این رزمایش نشان داده است. ایران قصد دارد نشان دهد که منزوی نشده است. در کل باید گفت که به نظر می‌رسد برگزاری این رزمایش به مذاق آمریکا خوش نیامده است.

رصد رسانه‌های مصری از این حیث حائز اهمیت است که مصر امنیت خلیج فارس را همواره به امنیت خود پیوند می‌زند. مصر در قالب بیانیه دمشق موسوم به ۶+۲ با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار بود همکاری نظامی گسترده داشته باشد.

بدین صورت که مصر و سوریه تأمین کننده نیروی نظامی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشند و این کشورها هم تأمین کنندگان تجهیزات و منابع مالی باشند.

بر این اساس عمده رسانه‌های مصری رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین را با رویکردی منفی پوشش داده اند و به نوعی درصدد هستند تا طرح‌های امنیتی ایران برای منطقه خلیج فارس را ناکارآمد جلوه دهند تا همچنین از تنشهای ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس به نفع خود بهره ببرند.

سایت خبری عربی پست نیز در این خصوص نوشت: چین روابط دیپلماتیک و تجاری با ایران به ویژه در زمینه انرژی دارد اما در عین حال روابط خوبی نیز با عربستان که رقیب منطقه‌ای ایران به شمار می‌رود دارد. بنابراین از مدت‌ها قبل مجبور است در قبال این منطقه از جهان که نفوذ کمتری در برابر آمریکا، روسیه، فرانسه یا انگلیس دارد هوشیاری به خرج دهد.

سی ان ان عربی نیز نوشت: پیش بینی می‌شود که آمریکا به این رزمایش به عنوان یک اقدام تحریک برانگیز نگاه کند چرا که چندی قبل آمریکا پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف دریایی به رهبری خود در خلیج عمان برای حمایت از منافع اقتصادی منطقه را ارائه داده بود. به تازگی نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از ایران، روسیه و دولت سوریه انتقاد کرده و به آنها نسبت به کشتار هزاران غیر نظامی در ادلب هشدار داده بود.

روزنامه مستقل رأی الیوم نیز نوشت: روزنامه رأی الیوم با اشاره به رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان و اقیانوس هند نوشت: آمریکا دیگر به تنهایی بر جهان حاکم نیست و سرنوشت نظامی و سیاسی آن را تعیین نمی‌کند و دوران هژمونی آن در این چارچوب به سرعت در حال فرسایش است.

تحلیل محتوای پوشش اخبار رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین از سوی رسانه‌های مصری، اماراتی و سعودی نشان از چند نکته دارد:

۱- رزمایش سه جانبه حیاط خلوت آمریکا در خلیج فارس را با چالش مواجه خواهد کرد؛

۲- رزمایش سه جانبه ذیل تلاش‌های ایران برای موازنه سازی مقابل آمریکا و متحدانش ارزیابی می‌شود؛

۳- ایران در کنار «ابتکار صلح هرمز» برای ایجاد ثبات و امنیت در خلیج فارس با محوریت خود کشورهای منطقه، توان ائتلاف سازی با قدرتهای جهانی از جمله روسیه و چین را دارد؛

۴- منطقه‌ای که رزمایش در آن برگزار می‌شود از حیث ژئوپلیتیک بسیار حائز اهمیت است و از کریدورهای اصلی انتقال انرژی است؛

۵- ایران، روسیه و چین خود امنیت هر گونه تهدید علیه انتقال انرژی و مبادلات دریایی را بر عهده خواهند داشت و ابتکار عمل را در دست خواهند گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی