سقوط

با سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ متعلق به ایرلاین اوکراینی در حوالی تهران، بسیاری بر این باورند که این همان مدل هواپیمایی است که در سال گذشته دو بار سقوط کرد.

به گزارش ایران پژواک، صبح امروز چهارشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در نزدیکی تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ نفر از مسافران و خدمه پروازی آن در این حادثه ناگوار جان باختند.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین صبح امروز تنها شش دقیقه بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی در تهران، حوالی شهریار سقوط کرد.

طبق اطلاعات مندرج در وب سایت سیمپل فلایینگ، مدل این هواپیما بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷بوده است که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست و تنها سه سال از عمر آن می گذرد.

هواپیمای نسل جدید بوئینک ۷۳۷ که به اختصار ۷۳۷NG نامیده می شود، یک هواپیمای باریک پیکر ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست، که به دو موتور CFM International CFM۵۶ مجهز شده است. این هواپیما برای نخستین بار در دسامبر سال ۱۹۹۷ میلادی توسط این غول هواپیماسازی معرفی شد و نخستین ایرلاینی که به خریداری و استفاده از آن اقدام کرد، ساوث وست ایرلاین (Southwest Airlines) بود. نخستین پرواز آن نیز در نهم فوریه همان سال به ثبت رسیده است.

این سومین باری است که در طول یک سال گذشته یک هواپیمای بوئینگ تنها دقایقی بعد از پرواز سقوط می کند چراکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از شش ماه در سال گذشته سقوط کردند و بالغ بر ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آنها جان باختند. بعد از این حوادث ناگوار که شباهت های زیادی به یکدیگر داشتند، تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام کردند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و سایر موسسات مربوطه در خصوص نقص نرم افزاری و سایر مشکلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود.

پس از آن اخباری مبنی بر توقف موقت تولید این نوع خاص از هواپیما توسط شرکت بوئینگ آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

حالا بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی بعد از سقوط سومین هواپیمای بوئینگ که این بار در تهران رخ داد، ضمن اشاره به خسارات و دردسرهای فراوانی که از این پس برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا پیش خواهد آمد، خاطرنشان کرده اند که این اتفاق نیز شباهت زیادی به سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس دارد چراکه همه آنها تنها دقایق کوتاهی بعد از آغاز پرواز، سقوط کرده و همگی به مدل ۷۳۷ بوئینگ تعلق دارند.

بر اساس گزارش وب سایت cbsnews، بوئینگ ۷۳۷ مکس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی شد و نخستین پرواز آن نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی صورت گرفت.

بوئینگ به هنگام معرفی و تولید هواپیمای ۷۳۷ مکس مدعی شده بود که این جت جدید از قابلیت های جدیدی همچون مصرف بهینه سوخت، اندازه بزرگتر و توانایی های بیشتر در پرواز و مسافت های طولانی برخوردار شده است.

یکی از مهم ترین تفاوت های هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس با سایر مدل های ساخته شده توسط این شرکت، تجهیزات و امکانات نرم افزاری جدید و حسگرهای بکاررفته در آن است که البته به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی، نقص فنی منجر به سقوط دو فروند از این نوع هواپیما در سال گذشته نیز به همین دلیل بوده است.

در واقع حسگر و سنسورهای جدید به کار رفته هم زمان با نرم افزارهای پیشرفته در بوئینگ ۷۳۷ مکس، دماغه هواپیما را به صورت اتوماتیک هدایت می کند که با بررسی های صورت گرفته توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به نظر می‌رسد همین امر موجب از دست رفتن کنترل هواپیما، پایین آمدن خودکار دماغه هواپیما به سمت پایین و در نهایت سقوط آن در دقایق کوتاهی بعد از پرواز می شود.

با اینکه هنوز بوئینگ در خصوص این خبر جزئیات و اطلاعاتی منتشر نکرده است، اما به نظر می رسد که باری دیگر نام و نشان این شرکت تحت الشعاع سقوط اخیر قرار خواهد گرفت و از آنجایی که از قبل هم با پرونده های حقوقی ایرلاین های شاکی دست و پنجه نرم می کرد، با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی