• ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
  • کد خبر: 13212
مسکن

شورای پول و اعتبار کشور چهارم دی ماه با افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اوراق تسهیلات موافقت کرده است.

به گزارش ایران پژواک، بر اساس این مصوبه، سقف تسهیلات بدون جعاله برای واحدهای مسکونی تا ۲۵ سال ساخت در تهران به صورت انفرادی ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۸۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین سقف تسهیلات برای زوجین در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۶۰ میلیون تومان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۰ میلیون تعیین شده است. چندی پیش نیز سقف سنی این تسهیلات افزایش پیدا کرد و از ۲۰ به ۲۵ سال رسید. گفتنی است در حالی روز گذشته اعطای تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن آغاز شده که همزمان نرخ اوراق تسهیلات روند صعودی در پیش گرفته و در تابلوی بازار سرمایه تماما سبزپوش شده است.

این در شرایطی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به‌رغم اعلام ابلاغ وام جدید، در نخستین روز هفته جاری همزمان با افت شدید بورس در پی اتفاقات اخیر در عرصه سیاسی کشور، روند نزولی در پیش گرفته بود و سقوط قابل توجهی را تجربه کرد. با کلید خوردن افزایش وام مسکن، اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که در شرایطی که قیمت مسکن طی دو سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه بوده است، آیا وام ۲۴۰ میلیونی می‌تواند منجر به خانه‌دار شدن متقاضیان شود؟ ناگفته نماند که با افزایش قیمت کالاهای مختلف در پی نوسانات شدید ارزی، قدرت خرید دهک‌های کم‌درآمد جامعه به شدت تقلیل یافته و آنها ناتوان از تامین نیازهای حداقلی خود هستند. در همین زمینه، در خبرها آمده است که هرچند با وام جدید مسکن نمی‌توان در هیچ‌یک از مناطق ۲۲گانه آپارتمانی خریداری کرد اما با تجمیع وام و نقدینگی خانوار خرید آپارتمان‌های قدیمی‌ساز حدود ۱۵۰ میلیون تومان امکان‌پذیر است.

رشد اوراق تسهیلات

همزمان با اعطای تسهیلات جدید مسکن، اکثر نمادهای معاملاتی برگه‌های خرید و فروش اوراق تسهیلات با رشد چهار تا پنج درصدی همراه شده‌اند. خبرگزاری مهر در این زمینه گزارش داده است که نهاد ناظر بازار نیز از دیروز سقف خرید تعداد برگه‌های تسهیلات مسکن را از ۱۶۰ برگه در هر جلسه معاملاتی تا سقف تعداد برگه‌های لازم برای تسهیلات جدید مسکن ارتقا داده است. آغاز اعطای این تسهیلات جدید قرار بود از روز شنبه اتفاق بیفتد که به دلیل ناهماهنگی نهاد ناظر بازار (فرابورس) با بانک مسکن، فرابورس محدودیت خرید اوراق تسهیلات را همچنان ۱۶۰ برگه اعلام کرده که درنتیجه بانک مسکن طی نامه‌ای از فرابورس درخواست حذف این محدودیت را داشته که با اعمال این درخواست، متقاضیان می‌توانند تا سقف وام مسکن، در یک جلسه معاملاتی، تعداد اوراق مورد نیاز را خریداری کنند. در حال حاضر تعداد برگه‌های لازم برای دریافت سقف وام ترکیبی مسکن در تهران شامل وام ۲۰۰ میلیون تومانی خرید و وام ۴۰ میلیون تومانی جعاله، ۴۸۰ برگه و برای وام ترکیبی فردی مسکن (۱۴۰ میلیون تومان) ۲۸۰ برگه است که با محدودیت‌های قبلی، زوجین باید طی سه جلسه معاملاتی اقدام به خرید اوراق می‌کردند.

ناتوانی متقاضیان از خرید مسکن

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع بوده است. به گزارش ایسنا، این یعنی برای خرید یک آپارتمان ۵۰ متری با توجه به میانگین قیمت‌ها در پایتخت باید حدود ۸۰۰ میلیون تومان فراهم کرد. رصد بازار حاکی از آن است که عمده متقاضیان واقعی توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند و به همین دلیل برای خرید یک آپارتمان با استفاده از وام ۲۴۰ میلیون تومانی باید قید برخی امکانات را بزنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با نقدینگی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی می‌توان در بعضی از محله‌های مناطق ۱۰ تا ۲۰ تهران اقدام به خرید مسکن کرد. البته اغلب واحدهای در این دامنه قیمتی در جنوب‌غرب تهران یافت می‌شود. با اینکه بسته به موقعیت و امکانات واحدها نرخ‌ها متفاوت است اما شواهد گویای آن است که با نقدینگی ۴۰۰ میلیون تومانی باید بیشتر به دنبال واحدهای کمتر از ۵۰ متر مربع با سن بنای بالای ۱۵ سال در مناطق جنوبی تهران گشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی