• ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
  • کد خبر: 13303
تروئیکای اروپایی

انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام، ساز و کار موسوم به «حل و فصل اختلافات» در برجام را فعال کرده‌اند.

به گزارش ایران پژواک از تسنیم، سران سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند مکانیسم موسوم به «ساز و کار حل و فصل اختلافات» در برجام را به جریان انداخته‌اند.

سه کشور اروپایی در این بیانیه آمیخته به ادعاهای اثبات‌نشده گفته‌اند: «ما به عنوان وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به همراه شرکای اروپایی‌مان منافع امنیتی مشترکی داریم. یکی از آنها، حفظ نظام منع اشاعه هسته‌ای و اطمینان یافتن از این است که ایران هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌کند.»

آنها در ادامه درباره توافق هسته‌ای برجام نوشته‌اند: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همان‌طور که سران کشورهای ما به روشنی ابراز کرده‌اند نقشی کلیدی در این خصوص بازی می‌کند. برجام یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و معماری نظم اشاعه جهانی است.»

وزیران خارجه سه کشور بار دیگر لفظاً از تصمیم دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ما، آشکارا پشیمانی و نگرانی خودمان را از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام و احیای مجدد تحریم‌ها علیه ایران ابراز کرده‌ و از مه 2018 در راستای حفظ این توافق با هم همکاری کرده‌ایم.»

توافق هسته‌ای برجام سال 2015 میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد. دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال گذشته این توافق مورد تأیید شورای امنیت را نقض کرده و از آن خارج شد.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده ذیل این توافق را احیا کرده است. کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود برای جبران تبعات این خروج عمل نکرده‌اند.

علی‌رغم این، وزیران خارجه تروئیکای اروپا مدعی شده‌اند که تعهداتشان را به طور کامل اجرا کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه مشترک آمده است: «سه کشور اروپایی به طور کامل به تعهدات برجامی‌شان از جمله رفع تحریم‌ها به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام پایبند بوده‌اند. ما علاوه بر رفع همه تحریم‌ها که طبق تعهدات ما ذیل توافق انجام شده، تلاش‌های بی‌امانی برای حمایت از تجارت مشروع با ایران، از جمله از طریق مکانیسم اینستکس انجام داده‌ایم.»

بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده اروپا در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای تهران تعهداتش ذیل برجام را کاهش داده است. تهران تأکید کرده این تعهدات ذیل بندهای توافق انجام شده‌اند و به معنای نقض توافق نیستند.

وزیران خارجه کشورهای اروپایی نوشته‌اند: «ما این استدلال را که ایران حق کاستن از پایبندی خود به برجام دارد قبول نداریم. ایران بر خلاف بیانیه‌هایش، هیچ‌گاه مکانیسم حل اختلاف را فعال نکرده و هیچ دلیل قانونی برای توقف اجرای مفاد توافق را ندارد.»

کشورهای اروپایی علی‌رغم این در یکی از بندهای بیانیه خود مدعی شده‌اند فعال کردن مکانیسم حل و فصل اختلاف را به منظور حفظ توافق انجام داده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی