فرهاد مجیدی

هواداران استقلال امیدوار به تکرار روزهای درخشان فرهاد مجیدی، این بار در عرصه مربیگری هستند.

به گزارش ایران پژواک، فرهاد الفبای فوتبال را در منطقه نظامی پارچین واقع در شرق تهران آموخت و در سال ۱۳۷۴ و در بهمن پرستاره آن روزها، در بین بازیکنان نامدار این تیم در خط میانی از جمله سید مهدی ابطحی، حمید استیلی و مهدی تارتار برای خود نامی دست و پا کرد. یک سال بعد فرهاد مجیدی دیگر تبدیل به ستاره ای خوش آتیه و مشهور در سطح اول فوتبال ایران شده و در خرداد ۱۳۷۶، چشمان تیزبین محمد مایلی کهن را به خود جلب کرده و در اولین بازی ملی برابر قرقیزستان به میدان رفت.

جالب اینجاست اگرچه فرهاد مجیدی به دلایل مختلف و متفاوت کارنامه چندان درخشانی در عرصه ملی ندارد، اما او در اولین بازی و ثانیه های نخست ورود به میدان یکی از ۱۰ گل دوران ملی خود را به ثمر رساند.

چند هفته بعد انتقال قرضی فرهاد مجیدی به استقلال نهایی شد و این ستاره جوان در اولین دیدار و در روز خداحافظی فرشاد پیوس، مقابل پرسپولیس به میدان رفت. در روزی که یحیی گل محمدی، سرمربی فعلی پرسپولیس در آن سوی میدان در خط دفاعی رقیب گمارده شده بود، نمایش فرهاد در اولین دربی چنگی به دل نزد و شکست ۰-۳ و یک اخطار به دلیل هند در دقایق ابتدایی، سهم او شد.

علیرغم نمایشی درخشان در سال ۱۳۷۶، کادر فنی بعدی تیم ملی اعتقاد چندانی به فرهاد مجیدی نداشت و او در فاصله کوتاه مانده به جام جهانی ۱۹۹۸ از اردوی تیم خط خورد. دو ماه بعد، ستاره محبوب آبی پوشان زیر نظر مرحوم حجازی اولین قهرمانی در لیگ را با لباس استقلال تجربه کرده و نقش مهمی در این مسیر ایفا کرد.

در اواخر سال ۱۳۷۷، فرهاد مجیدی یکی از بهترین نمایش های خود در لباس سفید استقلال را با یک گل تماشایی مقابل الهلال ارائه داد و درخشش او در آن فصل یکی از دلایل مهم راهیابی استقلال به فینال جام باشگاه های آسیا لقب گرفت. اما فرهاد و استقلال در فینال از پس جوبیلو ایواتا برنیامدند تا اشک های این ستاره خوش تیپ، یکی از سکانس هاس تلخ خاطره آن روز آزادی مملو از تماشاگر باشد.

با ورود سکوموروخوف به رختکن استقلال، فرهاد مجیدی با شماره ۱۰ تبدیل به مهاجم نوک شد و از خط میانی به خط حمله انتقال پیدا کرد. اما جنجال عجیب حافظیه، کوبیدن زیر توپ و حواشی دیگر، حکم محرومیتی ده جلسه ای را برای فرهاد در آذر ۷۸ صادر کرد.

یک ماه بعد، فرهاد مجیدی که از حضور با لباس استقلال محروم شده بود، برای اولین بار لژیونر شدن را تجربه کرده و راهی راپیدوین اتریش شد و در مرداد ۷۹ دوباره و این بار با شماره ۱۱، لباس استقلال را بر تن کرد.

فرهاد مجیدی این بار نیز علیرغم گلزنی در جریان شکست ۱-۵ مقابل اتریش با لباس تیم ملی، جام ملت های آسیا ۲۰۰۰ را از دست داده و این بار برای مدتی طولانی تر و در آبان ۷۹ راهی الوصل امارات شد تا بهترین روزهای دوران ورزشی اش را در حوزه خلیج فارس سپری کند.

فرهاد مجیدی طی این سالها دوران درخشانی را در امارات سپری کرده و با انتقال قرضی به العین، اولین و تنها ایرانی فاتح لیگ قهرمانان لقب گرفت؛ بعد از هفت سال درخشش در امارات، با بازگشت ناصر حجازی دوباره هوای لباس آبی به سر فرهاد زد و در تابستان ۸۶، این بار او با لباس شماره ۲۷ راهی استقلال شد.

فصلی که با ناصر حجازی آغاز شد، با فیروز کریمی ادامه یافت و با امیر قلعه نویی به پایان رسید، برای فرهاد مجیدی چندان خوش یمن نبود و حتی سال بعد نیز که استقلال تحت هدایت ژنرال فاتح لیگ برتر شد، فرهاد بیشتر روی نیمکت بود و حتی کتاب هم می خواند.

اما از سال ۸۸ و با ورود صمد مرفاوی به رختکن استقلال، دوران اوج فرهاد با شماره ۷ آغاز شد. ستاره محبوب سکوهای آزادی طی دو سال چهار بار در دربی موفق به گلزنی شد و کاپیتان و همه کاره تیم مرفاوی و در ادامه پرویز مظلومی لقب گرفت. خاطره انگیزترین صحنه؟ بی شک گل دقیقه ۹۱ در دربی ۸۹.

طی آن دو فصل اگرچه استقلال موفق به فتح لیگ برتر نشد، اما فرهاد مجیدی گل های فوق العاده از جمله گل سولو برابر سپاهان در تهران و گل ثانیه های آخری مقابل فجر را به تاریخ باشگاه استقلال الصاق کرد.

اما یک جدایی عجیب در دی ماه ۱۳۹۰ و انتقال به الغرافه، یک فصل دیگر از دوران حضور فرهاد مجیدی در استقلال را نیز به پایان رساند. فرهاد در فرودین ۹۱ اگرچه با نشان دادن نماد "چهار" و بوسیدن لباس آبی مقابل هواداران پرسپولیس برای آبی ها دلبری کرد، اما جدایی او یکی از دلایل مهم ناکامی آن استقلال پرستاره در فتح لیگ برتر قلمداد شد.

فرهاد مجیدی در مهر ماه ۹۱ از فوتبال خداحافظی کرده و در بهمن ماه دوباره قبای آبی بر تن کرد تا یک جام دیگر، این بار با لباس شماره ۷ و بازوبند کاپیتانی در اردیبهشت ۹۲، سکانس شیرین و پایانی حضور او در تیم محبوبش باشد.

فرهاد مجیدی در نهایت در ۷ آبان ۹۲ و در تصمیمی عجیب در مقابل سکوهای خالی استادیوم آزادی و در دیدار مقابل مس کرمان، این بار برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد که این اپیزود از حضور او در استقلال در چنین شرایطی به پایان برسد.

بر خلاف درخشش در عرصه باشگاهی، لباس سفید تیم ملی هیچگاه روی خوشی به فرهاد نشان داد و علیرغم دعوت شدن در دوران حضور سرمربی های مختلف، حضور ستاره های نامدار در خط حمله تیم ملی و البته دلایل دیگر، باعث رقم خوردن تنها ۴۵ بازی ملی و ده گل شد.

طی این سالها و با انتشار تصاویر مختلف از حضور در کلاس های مربیگری در سراسر دنیا، هواداران استقلال امیدوار به ظهور یک سرمربی فنی و محبوب روی نیکت تیم محبوب شان شده اند. اگرچه فرهاد مجیدی مقطع کوتاهی در فصل قبل و در شرایطی عجیب هدایت استقلال را بعد از وینفرد شفر بر عهده گرفت، اما حالا نیمکت استقلال حداقل تا پایان فصل به طور دائمی تقدیم او شده است.

نکته امیدوارکننده برای فرهاد مجیدی این است که استقلال در چهار دهه اخیر معمولا با ستاره های محبوبش روی نیمکت مربیگری به موفقیت دست یافته و بعد از منصور پورحیدری، ناصر حجازی و امیر قلعه نویی، حالا شاید نوبت درو کردن جام با یک استقلالی دیگر فرا رسیده باشد.

علیرغم رفت و برگشت هایی سوال برانگیز، فرهاد مجیدی یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ استقلال به شمار می آید و بعد از جدایی تلخ آندره آ استراماچونی، سکوهای آبی پوش امیدوار به تکرار فریادهای هیجان انگیز، مشت های گره کرده و شادی های بی حد و حصر او در روزهای حضور در مستطیل سبز، این بار روی نیمکت استقلال هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی