محمد مهدی هادوی

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت، گفت: سامانه توانیران هم از جمله برنامه‌هایی است که در قانون استفاده حداکثری از توان تولیدات ملی دیده شده و ما ملزم به راه اندازی آن بودیم.

به گزارش ایران پژواک به نقل از سیتنا، سامانه توانیران براساس جزء (۱) بند الف ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، مصوب پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۹۸ به منظور معرفی توانمندی‌های داخلی (کالا و خدمات) راه اندازی شده است. این سامانه به دنبال ایجاد فرصت برای داخلی‌سازی نیازهای وارداتی کشور است. تولیدکنندگان ایرانی که نیازمند کالاها، تجهیزات و خدمات تولیدی کشور هستند می‌توانند از طریق مراجعه به آدرس tavaniran.ir به این سامانه دسترسی پیدا کنند.

سید محمد مهدی هادوی در نشست خبری "راه اندازی سامانه توانیران" که امروز اول بهمن ماه در محل ساختمان وزارت صمت، برگزار شد، اظهار کرد: بدون شک بهترین راهکار برای توسعه‌ی ساخت داخل، تکیه بر توانمندی‌های تولید کنندگان کشور است؛ ساخت داخل و استفاده از توانمندی های تولیدی داخل به عنوان سیاست اصلی وزارت صمت در تمام فعالیت‌های این سازمان دیده شده است که تنها یکی از آن‌ها مرکز ساخت داخل در وزارت صمت راه اندازی شده است.

وی با اشاره به تاخیر به وجود آمده برای اطمینان از عملکرد مناسب این سامانه بیان کرد: سامانه توانیران هم از جمله برنامه‌هایی است که در قانون استفاده حداکثری از توان تولیدات ملی دیده شده و ما ملزم به راه اندازی آن بودیم. ویرایش قانون حداکثر استفاده از توان داخل در اردیبهشت ماه سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد و در خرداد توسط رییس جمهور ابلاغ شد که در ویرایش جدید آن نسبت به سال ۱۳۹۲ مسایل مهم تر و به روزتری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: قانون استفاده از حداکثر توان تولیدی کشور طرح ها و پروژه های کلان را در بر می گیرد و در وهله اول شرکت های دولتی و شبه دولتی را شامل می شود. شرکت‌هایی که برای پروژه‌های محوری نیاز به خرید خارجی دارد، باید پیش از خرید خارجی، نیاز خود را در این سامانه مطرح کند تا اگر توانمندی در تولید این محصول و در داخل کشور وجود دارد، این نیاز برطرف شود.

به گزارش خبرنگار سیتنا، رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات، گفت: سامانه توانیران در بانک اطلاعاتی خود، توانمندی‌های تولیدی کشور را ثبت کرده و تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و فعالان حوزه طرح های فنی و مهندسی و پیمانکاری را به واحدهای نیازمند به این خدمات و تولیدات متصل می‌کند؛ به عبارتی دیگر ارتباطی دو سویه ایجاد می‌شود که هر دو طرف از وجود نیاز و تولید آگاه شوند. در صورتی که بعد از مدتی کسی نیاز مطرح شده را نپذیرد، نیاز خرید خارجی در کمیته بررسی می‌شود.

وی گفت: شرکت های خصوصی که از تضامین و تسهیلات دولتی و منابع و اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می کنند هم مشمول این قانون هستند. مناطق آزاد و تجاری و حتی بانکها و موسسات مالی و اعتباری نیز مشمول قانون استفاده حداکثری از توان داخل هستند. ما در این سامانه معرفی توان داخلی کشور و تمرکز خریداران و متقاضیان به سمت توان داخلی هدایت می‌کنیم.

هادوی، گفت: طراحی کارخانه، نصب تجهیزات، راه اندازی کارخانه و سپس گارانتی محصولات تولیدی کارخانه را "کارخانه سازی" می‌گویند که در سامانه توانیران لحاظ شده است؛ ارجاع کار، طراحی و کارخانه سازی طبق قانون باید توسط شرکت داخلی انجام شود، رسوخ دانش فنی به کشور در این راستا باید صورت پذیرد، متولی اجرای کار هم باید طرف ایرانی باشد.

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت، درباره ارتباط سامانه توانیران با صندوق توسعه ملی، گفت: ارتباط مناسبی بین این دو بخش وجود دارد، پس از تخصیص اعتبار، پروژه مصوب و وارد سامانه می شود، در طراحی خط نیز باید از پیمانکاران سامانه استفاده و انتخاب شود. کلیه اطلاعات توانمندی‌های داخلی کشور در سایت توانمندی وزارت صمت ثبت شده است.

هادوی، با اشاره به برگزاری هشت میز تخصصی ساخت داخل و کاهش ارزبری ۱.۲ میلیارد یورویی، گفت: دستگاه های مشمول قانون حداکثر استقاده از توان داخل مکلف به استفاده از سامانه توانیران هستند و حتی کالاهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند.

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت، در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون عدم تمکین برخی نهادها به خرید تولیدات داخلی و نحوه‌ی نظارت این مرکز بر این روند، گفت:  اگر علی رغم وجود توان داخل در بخشی این اتفاق بیفتند، قابلیت پیگیری و نظارت را، حتی از طریق قوه قضاییه داریم. بنابراین اگر شرکتی به قانون حداکثر استفاده از توان داخل بی‌اعتنا باشد، می توانیم این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنیم، اما شرکت های داخلی همگی دوستدار تولید داخلی و خواستار رفع نیازهای خود از توان داخلی هستند و از این طرح حمایت می‌کنند.

هادوی، در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر نحوه‌ی نظارت این سازمان بر کیفیت محصولات تولید داخل و لزوم رعایت استانداردهای کیفی محصولات توسط تولیدکنندگان داخلی، تصریح کرد: موضوع عمق ساخت داخل و رتبه بندی تولیدکنندگان در سامانه‌ی توانیران در نظر گرفته شده است.

هادوی پیرامون موضوع نظارت وزارت صمت بر روند تولید گوشی‌های ساخت داخل و الزام تولیدکنندگان به رعایت استانداردهای کیفی این حوزه، گفت: طبیعتا استانداردهای کیفی در این بخش توسط سازمان ملی استاندارد ارائه شده که باید رعایت شود. ما در وزارت صمت با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط خوبی داریم، موضوع آموزش، پژوهش و تحقیقات علمی برای ما مهم است. در این مورد بحث دانش روز و صنعت را دنبال می کنیم. یکی از بخش های مهم سامانه‌ی توانیران، شرکت‌های دانش بنیان هستند تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه تقویت شود و نهایتا کالای ایرانی به کالایی مرغوب در مقایسه با نمونه‌های خارجی مبدل شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا پیرامون نظارت وزارت صمت بر بازار محصولاتی همچون مودم که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد ولی بعضا نمونه‌های خارجی این کالاها به صورت غیرقانونی در بازار به فروش می‌رسد، گفت: دفتر کل صنعت برق و الکترونیک نظارت خوبی بر این حوزه دارد و  میزهای ساخت داخل هم کالاهای حوزه‌ی مخابرات همچون مودم در اولویت بوده‌اند. نظارت کلان بر بازار هم باید توسط بخش خصوصی، انجمن‌ها و عامه‌ی مردم اما نظارت اصلی توسط نهادهای مسوول و دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت صورت می‌گیرد و اگر شکایتی پیرامون فروش غیرقانونی مودم‌های خارجی طرح شود حتما پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی