طلا

بانک مرکزی آمریکا اواسط هفته گذشته با کاهش ۵۰ واحدی نرخهای بهره، بازارهای مالی را غافلگیر و کمک کرد طلا بهترین عملکرد هفتگی خود در ۱۱ سال اخیر را تجربه کند.

به گزارش ایران پژواک، با توجه به کاهش بازده اوراق قرضه و انتظار بازارها برای کاهش بیشتر نرخهای بهره، تحلیلگران می گویند دشوار بتوان نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری بدبین بود. به گفته برخی از تحلیلگران، بزرگترین عامل رشد قیمت طلا، افت کم سابقه بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا بوده است که روز جمعه به ۰.۷۰ درصد سقوط کرد. روز جمعه هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با چهار دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۶۷۲ دلار و ۴۰ سنت بسته شد در حالی که در مقطعی تا مرز ۱۶۹۰ دلار و ۷۰ سنت پیش رفته بود. طلا برای کل هفته ۶.۷۹ درصد رشد قیمت داشت و بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که طولی نخواهد کشید قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار صعود کند.

به گفته برخی از تحلیلگران، ریزش سه هفته ای بازارهای سهام و افت شدید قیمتهای نفت، طلا را امسال به دارایی تبدیل کرده که بهترین عملکرد را داشته است.

مایک مک گلان، استراتژیست کالا در بلومبرگ اینتلیجنس چنین گفت: طلا باید در مقایسه با سایر کالاهایی که با مسئله تقاضای کمتر در فضای رشد اقتصادی ضعیف مواجه هستند، در اوج طیف سرمایه گذاری بماند. وی پیش بینی کرد قیمت هر اونس طلا تا مرز ۱۸۰۰ دلار پیش خواهد رفت.

اگرچه انتظار می رود طلا در طول امسال روند افزایشی خود را حفظ کند اما تحلیلگران به سرمایه گذاران نسبت به نوسان بالای قیمت هشدار دادند.

بازار طلا اواسط روز جمعه با فشار فروش روبرو شد و باعث شد این فلز بخشی از افزایش قیمتی که در طول معاملات داشت را از دست بدهد. به گفته تحلیلگران، سرمایه گذاران در کوتاه مدت باید به این نوع نوسان قیمت عادت کنند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، رشد اقتصادی ضعیف همچنان بازده اوراق قرضه را پایین نگه خواهد داشت و این امر به نفع طلا تمام می شود. عامل دیگری که به رشد قیمت طلا کمک خواهد کرد، ادامه تسهیل سیاست پولی از سوی بانکهای مرکزی جهان است. بانک مرکزی کانادا و استرالیا هفته گذشته اقدام بانک مرکزی آمریکا را دنبال کرده و نرخهای بهره را کاهش دادند. اکنون توجه بازار به نشست سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اروپا معطوف شده است. تنها مشکلی که این دو بانک مرکزی دارند این است که نرخهای بهره آنها در حال حاضر هم بسیار اندک است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی