• ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
  • کد خبر: 14363
بورس

اتفاقات مختلف جهانی و داخلی ترمز صعود بورس را کشید به طوری که طی حدودا ۱۰ روز گذشته شاهد ریزش‌های بی سابقه شاخص کل این بازار در طول یک سال گذشته بودیم. در این میان کارشناسان بر این باورند که این ریزش موقتی بوده، در سال آینده جبران می شود و بازار باز هم روندی صعودی خواهد داشت.

به گزارش ایران پژواک، چراغ های قرمز بازار سرمایه از شنبه هفته گذشته روشن شده و در روز یکشنبه شاهد ریزش بیش از ۱۷ هزار واحدی شاخص کل بودیم. اتفاقی که هرچند ممکن است بسیاری از سهام داران را به سمت صف های فروش هدایت کند اما کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که ریزش بورس کوتاه مدت بوده و نباید در قبال آن هیجانی رفتار کرد.

چرا بورس ریزشی شده است؟

در این راستا، مصطفی صفاری-تحلیل گر بازار سرمایه- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه مجموع چند اتفاق باعث ریزش بازار سرمایه شده است، توضیح داد:نخست شیوع کرونا است که نه تنها ایران بلکه همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است. به طوریکه بورس نیویورک طی ۱۰ روز  ۲۰ درصد ریزش داشته است. از سوی دیگر شاهد کاهش بی سابقه قیمت جهانی نفت و همچنین فلزات اساسی بودیم. این اتفاقات با دستورالعمل‌های سازمان بورس و تغییراتی که در بازار اعمال کرده، همزمان شده است.

وی ادامه داد: زمانی که سازمان بورس به عنوان متولی بازار اعلام می‌کند اعتقاد داریم رشد بازار کافی است، سیگنال بدی به بازار می‌دهد. همچنین بحث بین شورای بورس و هیات مدیره درمورد دامنه نوسان که دو درصد باشد یا پنج درصد، اجازه معامله بعد از یک ماه به جدیدالورودها، تغییر حجم مبنا و... که به آن ها  ریسک‌های دستورالعملی گفته می‌شود به اتفاقات جهانی اضافه شده است. همچنین همیشه در نیمه دوم اسفندماه خروج پول از بازار صورت می گیرد و همه این اتفاقات باعث کاهش بیش از ۱۰ درصدی شاخص شده است.

سرمایه گذاران بورسی چه کنند؟

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه امسال پرسودترین سال تاریخ بورس ایران بوده است، ادامه داد: اما این روزها شاهد این هستیم که  همانطور که کدهای جدید بسیاری وارد بازار شد، درحال خروج از بازار هستند. باید این فرهنگ سازی صورت بگیرد که بازار سرمایه بازار بلند مدت است. یعنی فرد باید بیش از یک سال صبر کند و ورود پول‌های کوتاه مدت اشتباه است. ماندگاری در این بازار باید زیاد شود. بازار در این ماه ها هیجانی شده بود. فرد صبح سهام می خرید و ظهر می فروخت و انتظار داشت یک هفته‌ای سود کسب کند.

صفاری با تاکید بر اینکه بازار سرمایه محل انتقال ثروت از افراد عجول به افراد صبور است، گفت: زمانی که دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند باید گفت ریزش کوتاه مدت است. اتفاقات و هیجانات داخلی و خارجی هیجان کوتاه مدت در بازار ایجاد کرده است که سال آینده قطعا جبران خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی