• ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
  • کد خبر: 14686
علی میرعظیمی

گروهی از محققان از سراسر جهان با همکاری علی میرعظیمی محقق ایرانی در انستیتو کارولینسکا سوئد دارویی کشف کرده اند که از اتصال ویروس کرونا به سلول های بدن انسان جلوگیری می کند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از دراگ تارگت ریویو، گروهی از پژوهشگران از سراسر جهان با همکاری علی میرعظیمی محقق ایرانی، یک داروی احتمالی ساخته‌اند که اجازه نمی‌دهد ویروس کووید ۱۹ به سلول‌های بدن انسان متصل شود.

ویروس کووید ۱۹ از طریق پروتئین‌های اسپایک به آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین انسانی (ACE۲) پیوند می‌خورد و به این ترتیب به سلول‌های بدن انسان متصل می‌شود.

محققان با کشت سلول و ارگانوئیدها در انستیتو کارولینسکا سوئد و دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا نشان دادند، می‌توان با افزودن نسخه مهندسی ژنتیک شده ACE۲، از ورود کووید ۱۹ به سلول‌ها جلوگیری کرد.

این پژوهش در نشریه Cellمنتشر شده و نشان می‌دهد دوزهای خاصی از ACE۲ روی رشد ویروس SARS-CoV-۲ تاثیر دارد و در آزمایش روی سلول‌های کشت سلول از میزان این ویروس می کاهد.

همچنین محققان در این پژوهش از ارگانوئیدهای رگ خون و کلیه استفاده کرده تا نشان دهند ویروس SARS-CoV-۲ می‌تواند به طور مستقیم عفونت را منتقل کند و در این بافت‌ها منتشر شود. این امر یکی از دلایل احتمالی از کارافتادن اعضای بدن و خسارت به بافت‌های کاردیوواسکولار است که در موارد شدید ابتلا به کووید ۱۹ مشاهده شده است.

علی میرعظیمی یکی از پروفسورهای آزمایشگاه پزشکی در انستیتو کارولینسکا و از مولفان این پژوهش می‌گوید: به عقیده ما افزودن کپی این آنزیم (hrsACE۲) ویروس را گمراه می‌کند. به این ترتیب ویروس به جای سلول واقعی، خود را به نسخه کپی می‌چسباند. این روند اجازه نمی‌دهد عفونت ناشی از ویروس گسترده شود و در نتیجه از رشد آن در ریه و بقیه اعضای بدن می کاهد.

البته این تحقیق تاکنون فقط در آزمایشگاه روی سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه و ارگانوئید ها انجام شده است. اما شرکت فناوری زیستی Aperion Biologics تصمیم دارد آزمایشی بالینی برای استفاده از داروی APN۰۰۱ برای درمان مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در چین انجام دهد. این دارو حاوی hrsACE۲ است و تاکنون و در آزمایشات مرحله دوم بیماری ریه بررسی شده است.

البته محققان هشدار می‌دهند هنوز باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی