مجلس سنای آمریکا

بیش از ۱۰ نفر از سناتورهای ایالت های نفت خیز آمریکا به دلیل بروز تنش نفتی میان این کشور و عربستان سعودی، تهدید به بازنگری در روابط ایالات متحده با ریاض کردند.

به گزارش ایران پژواک، بعد از آنکه روز گذشته رسانه‌ها از مطرح شدن طرحی در سنای آمریکا برای خارج شدن نظامیان آمریکایی از عربستان خبر دادند، امروز سی ان ان از مشاجره سناتورهای ایالات متحده با سفیر عربستان در واشنگتن و تهدید این سناتورها به بازنگری در روابط ایالات متحده با عربستان سعودی گزارش داده است.

سی ان ان در گزارش خود می‌نویسد: یک گروه ۱۳ نفره از سناتورهای آمریکایی از ایالت‌های نفت‌خیز این کشور، در جریان یک «جر و بحث» تلفنی با سفیر عربستان در واشنگتن بر سر «جنگ قیمت نفت»، ریاض را به تجدیدنظر در روابط آمریکا و عربستان تهدید کردند.

«دن سولیوان» (Dan Sullivan) سناتور ایالت آلاسکا درباره پیام این گروه از سناتورها به «ریما بنت بندر» سفر عربستان در واشنگتن به سی‌ان‌ان گفت: ما «به طور اساسی» و نه فقط «ارزیابی»، اقداماتی انجام خواهیم داد تا شرایط طولانی مدت روابط واشنگتن با ریاض که بسیاری از ما سناتورها از آن حمایت کرده‌ایم، تضعیف کند.

سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد: سناتورهای آمریکایی به تدریج از کاهش بهای نفت که نتیجه جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان است و از سویی دیگر همه‌گیری ویروس کرونا که سبب نابودی اقتصاد کشور شده است بر سرخشم آمده‌اند زیرا نگرانند ادامه این وضعیت در نهایت به توقف تولید در این ایالت‌ها منجر شود.

بر اساس این گزارش، در جریان گفتگوی تلفنی سناتورهای آمریکایی با سفیر عربستان، این مقام سعودی برای آرام کردن آنها تلاش کرده اما سناتورها اجازه این کار را به او نداده‌اند.

یک منبع مطلع از این تماس تلفنی گروهی به این رسانه آمریکایی گفته، «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس به حدی خشمگین بود که تاکنون چنین خشمی از او دیده نشده بود.

سناتورها در این تماس تلفنی گروهی که عربستان را مقصر اوضاع نفتی کنونی جهان می‌دانستند، گفته‌اند که به ظاهر عربستان قرار بوده متحد راهبردی آمریکا باشد.

سناتور کروز در تاریخ ۳۰ مارس (۱۱ فروردین) به شبکه «سی‌ان‌بی‌سی - CNBC » گفته بود: عربستان سعودی به نظر قرار بود دوست آمریکا باشد؛ ما یک متحد نظامی و سیاسی هستیم؛ اما زمانی که تلاش می‌کنید تا هزاران هزار فرصت‌های شغلی در سراسر ایالت تگزاس و آمریکا را نابود سازید، شما دیگر رفتار دوستانه‌ای نخواهید داشت.

به نوشته سی ان ان، هفته گذشته این گروه از سناتورهای آمریکایی در جریان دیدار با دونالد ترامپ، به طور رسمی از او خواستند که در طرف تولیدکنندگان نفت آمریکایی بایستد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، قانونگذاران آمریکایی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عربستان شده‌اند؛ در همین حال چنانچه ریاض تلاشی برای رفع این مساله نکند، درباره تحریم عربستان سعودی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی