K۱۳۲

آنطور که مسوولان ایران خودرو در ماه های گذشته وعده داده اند، امسال هشت خودروی جدید از این گروه عرضه و روانه بازار خواهد شد؛ خودروهایی که برخی از آنها نسخه های بهبود یافته و تغییر شکل یافته خودروهای موجود این خودروساز بوده و برخی دیگر با تغییرات فنی بسیار یا از پلت فرم های جدید در تولید آن‌ها استفاده شده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از ایران خودرو، امسال این خودروساز عرضه هشت خودروی K۱۳۲، دنا پلاس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ پانورما و پژو ۲۰۷ پانورما اتوماتیک، سورن پلاس، رانا پلاس، سمند بهینه، کراس اوور K۱۲۵ و هاج بک K۱۲۱ را در برنامه دارد.

در ادامه برخی مشخصات این خودروها را مرور می کنیم.

K۱۳۲

محصول جدید ایران خودرو یک سدان در رده C است که با توجه به الگوی درب ها، نمای جانبی، کاپوت، شیشه ها و زاویه های داشبورد از پلتفرم PF۱ گروه PSA در آن استفاده شده است.

این خودرو به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، تهویه دستی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و غیره مجهز است و نخستین بار بهمن ماه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در معرض دید قرار گرفت.

با رونمایی از K۱۳۲، برخی شائبه اینکه این خودرو نمونه تغییر شکل یافته پژو ۳۰۱ است را به آن وارد کردند، اما آن طور که معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو اعلام کرده، آنچه در حاشیه جلسه هیات دولت به مردم و مقامات معرفی شد، نمونه اولیه K۱۳۲ بوده و هنوز نسخه نهایی این سدان جدید رونمایی نشده است.

"پورمجیب" گفت: "برای قضاوت درباره این خودرو باید منتظر رونمایی از نسخه نهایی K۱۳۲ باشیم و در این صورت همگان متوجه خواهند شد که این سدان ارتباطی به پژو ۳۰۱ فیس لیفت ندارد و در اکثر بخش ها ویژگی های متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی را دنبال می کند."

وی یادآور شد: فاصله محوری، ظاهر کلی، اجزای کابین، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و… از جمله تفاوت های میان K۱۳۲ نهایی با پژو ۳۰۱ خواهد بود.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: "پروژه K۱۳۲ در سال ۹۹ به صورت رسمی معرفی می شود و از زمستان سال آینده عرضه آن آغاز خواهد شد. تامین قطعات و اجزای این سدان تا سقف ۹۲ درصد از طریق داخل کشور تامین می شود و فعلا در هشت درصد قطعات آن وابستگی به خارج از کشور وجود دارد. با معرفی و عرضه K۱۳۲ نهایی، بسیاری متوجه تفاوت های بارز و برتری های این سدان نسبت به پژو ۳۰۱ فیس لیفت خواهند شد، زیرا این خودرو قرار است در سال ۱۳۹۹ به عنوان کاملترین و فول ترین محصول ایران خودرو شناخته شود".

آن طور که مسوولان ایران خودرو وعده داده اند، این خودرو با دو تیپ فنی اصلی به بازار می آید که نمونه ساده به پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC۵ با قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار مجهز است. این نسخه قدرت خود را به وسیله جعبه دنده پنج سرعته BE۴ به چرخ های جلو می رساند.

در نمونه کامل تر K۱۳۲ پیشرانه EF۷ توربو و EF۷ توربو پلاس (TC۷ و TC۷ پلاس) نصب می شود. این پیشرانه ها قابلیت تولید ۱۵۰ و ۱۶۷ اسب بخار را دارند و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE این توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می‌رساند.

همچنین با توجه به زیرساخت های ایجاد شده، نسخه نهایی K۱۳۲ با تریم داخلی چرم و پارچه عرضه می‌شود و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، صندلی های جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و غیره در آن دیده خواهد شد.

پژو ۲۰۷i اتوماتیک با سقف پانورما

آنطور که ایران خودرو اعلام کرده، مشخصات فنی پژو ۲۰۷ پانورما همان مشخصات پژو ۲۰۷ اتوماتیک است و تنها تفاوت در سقف شیشه ای آن است. پژو ۲۰۷i با سقف پانورما به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU۵ مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کند و جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی، قدرت را به چرخ های جلوی این خودرو می‌رساند.

رانا پلاس

اواخر پارسال بود که ایران خودرو اعلام کرد از بهار ۹۹ عرضه رانا پلاس آغاز می‌شود. این خودرو نسخه تغییر شکل یافته (فیس لیفت) رانا LX است که نسبت به نمونه پایه با ۲۶ تغییر روانه بازار می‌شود.

چراغ روشنایی روز، کاسه چراغ های جدید، ارتقای کیفیت متریال کابین، صندلی های جدید، تریم داخلی جدید، غربیلک فرمان جدید با دکمه های تنظیم سیستم صوتی، تزئینات طرح کربن داشبورد، جلو آمپر جدید و دستگیره ها و زه هم رنگ بدنه، از جمله تغییرات در این محصول است.

رانا پلاس در گام نخست با جعبه دنده دستی و پیشرانه TU۵ به بازار عرضه می‌شود، اما در آینده قرار است که این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک AL۴ به بازار بیاید و امکاناتی نظیر کروز کنترل، فرمان کمکی برقی و چند ویژگی دیگر به صورت پایه بر روی آن نصب شود.

سورن پلاس

این خودرو نسخه فیس لیفت سورن ELX است. سورن پلاس به امکاناتی نظیر چراغ روشنایی روز، دستگیره های جدید، رینگ آلومینیومی تراش خورده، سنسورهای پارک ارتقا یافته، نمایشگر روی داشبورد جدید، غربیلک فرمان جدید، کروز کنترل و تزئینات کابین جدید مجهز است. این خودرو قرار است در نسخه EF۷ با جعبه دنده دستی و TC۷ با جعبه دنده دستی به بازار عرضه شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به آخرین نسخه دنا تغییرات فنی بسیاری به خود دیده، موتور بهتری دارد و تعادل و پایداری‌اش بالا رفته است. افزایش توان موتور، سیستم خنک‌کاری بهتر و هماهنگی بیشتر در تعویض دنده از جمله مشخصه‌های بارز این خودرو ذکر شده است.

این خودرو به پیشرانه TC۷ مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می‌کند. این خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE برخوردار است.

فرمان کمکی برقی، سانروف و کیسه های هوای جانبی از جمله امکانات پیش بینی شده در آن است. این خودرو در نسخه L۳ دارای امکاناتی نظیر استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، سنسور باد لاستیک، تریم داخلی جدید، نمایشگر ۱۰ اینچی و غیره خواهد بود.

سمند بهینه

این خودرو نسخه فیس لیفت و بهبود یافته سمند LX است. در بحث فنی تفاوت خاصی بین این نسخه و نمونه های قبلی سمند وجود ندارد و بیشتر تغییرات در بحث ظاهری اتفاق افتاده است.

کاسه چراغ های جدید، چراغ روشنایی روز و داشبورد مشابه خودروی سورن از جمله این تغییرات است.

کراس اوور K۱۲۵ و هاج بک K۱۲۱

همچنین ایران خودرو از تولید دو خودروی دیگر یعنی کراس اوور K۱۲۵ و هاج بک K۱۲۱ خبر داده است.

ایران خودرو برنامه نصب پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC۵ تنفس طبیعی را در نسخه های پایه K۱۳۲ و K۱۲۵ دارد. این پیشرانه ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور حدود ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده پنج سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو را به چرخ های جلوی این سدان و کراس اوور ملی دارد.

نمونه قوی تر ایران خودرو K۱۲۵ و K۱۳۲ به پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو (TC۷ و یا TC۷ پلاس) مجهز خواهند بود که قدرتی در بازه ۱۵۰ تا ۱۶۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ تا ۲۴۵ نیوتن متر به دست می آورند. انتقال قدرت این توان از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE به چرخ های جلو انجام می‌شود و در اصل نسخه فول آپشن این دو محصول با پیشرانه ملی توربو به بازار می آیند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی