دکتر روحانی

بنابر اعلام رییس جمهور تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد در ماه رمضان نیز حداقل تا نیمه اردیبهشت ماه تداوم خواهد داشت.

به گزارش ایران پژواک، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از ۲۳ فروردین مشاغل کم ریسک شروع به فعالیت کردند، گفت: برای ما مهم بود که همکاری مردم با این طرح چگونه‌ است و ارزیابی ما این است که مردم با ما همکاری کردند و کاسبان هم پروتکل‌ها را رعایت کردند و یکی از نشانه‌ها این بود که افزایش در ابتلای شهروندان به کرونا را نداشتیم.

وی افزود: البته معنای این موضوع این نیست که دیگر کرونا مهار شده است. همچنین غربالگری جدید هم ادامه می یابد و همه افرادی که در تست مثبت می شوند ما را به سمت کسانی هدایت خواهند کرد که با این افراد در تماس بوده‌اند تا از آنان هم تست گرفته شود.

روحانی تاکید کرد: این قدم بسیار مهمی است که ما را به شرایطی که بتوانیم این بیماری را مهار کنیم نزدیک می کند. همچنین اپلیکیشنی که دانشگاه شریف تهیه کرده است و با همکاری وزارت بهداشت مشخص می‌شود که چه کسانی شرایط قرمز دارند و مبتلا هستند، چه کسانی شرایط زرد و نیاز به مراقبت دارند و چه کسانی  پادتن دارند و درمان شدند که با بنفش نمایش داده می‌شوند.

رییس جمهوری با بیان اینکه شرایط این روزها برای مردم در سراسر دنیا سخت است، تاکید کرد: همه دنیا با این ویروس درگیر شده است و در سیاست‌های جهانی و اقتصاد بین‌المللی نیز تاثیر گذاشته است اما برای مردم ما سخت تر است چون با تحریم دست به گریبان هستیم و حتی برای ما سخت تر هم شد چون همزمان با عید نوروز نیز بود که بسیاری از عادات فرهنگی مردم ما را تحت الشعاع قرار داد.

وی ادامه داد: برای ماه رمضان بسیار اندیشیدیم که چه کنیم و چطور آن را مدیریت کنیم. در ماه رمضان اماکن مذهبی و مساجد جذابیت بیشتری پیدا می‌کند اما باید از مردم بخواهیم همچنان شرایط ویژه را تا نیمه اردیبهشت حداقل ادامه دهید و پس از آن مقطع نیز باز جلساتی برگزار می‌کنیم تا ببینیم می توان تصمیم تازه‌ای اتخاذ کرد یا نه.

روحانی با بیان اینکه ماه رمضان مراسم تجمعی و افطاری جمعی نخواهیم داشت، گفت: از مردم می خواهیم که تا جایی که در توانشان است به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک کنند. دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و هم بخش خصوص و مردم خیر در این زمینه بار سنگینی به دوش دارند که اگر همه کنار هم باشیم می توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

رییس جمهوری با تقدیر از تلاش واحدهای تولیدی و صنعتی در طول ماه‌های اخیر و تداوم فعالیت اقتصادی و تولیدی در کشور اظهار کرد: ما باید کاری بکنیم که طرح های جدیدی آماده شود و اقتصاد ما به سمتی برود که شرایط برای کار کردن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران فراهم شود که با توجه به مقررات بهداشتی بتوانند در این شرایط هم کار خود را ادامه دهند چرا که همین تدوام فعالیت باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌شود.

وی با اشاره به مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از امکان مقدسه تاکید کرد: امیدواریم از نیمه اردیبهشت به بعد کاری کنیم که مردم بتوانند از اماکن مقدسه استفاده کنند هر چند که قرار بود تا پایان اردیبهشت شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدسه رعایت شود اما آقای اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارند درخواست کردند که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجدداً شرایط را برای حضور مردم در این امکان مقدسه بررسی کنیم.

روحانی با اشاره به آغاز شروع به کار مشاغل با ریسک متوسط از اول اردیبهشت، اظهار کرد: این مشاغل به مواردی مانند مغازه‌دارانی که در جایی مثل بازار یا پاساژ مشغول فعالیت هستند، برمی‌گردد که قرار شد این افراد نیز کارشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اول اردیبهشت شروع کنند. اما در عین حال اگر در پاساژ یا بازار یک شغل پرریسک مانند رستوران یا قهوه خانه وجود دارد آن شغل باید همچنان تعطیل بماند، مگر اینکه مثلاً آن رستوران غذا درست کند و به بیرون بدهد، نه اینکه مردم برای صرف غذا آنجا تجمع کنند و کنار هم بنشینند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بنابراین مشاغل پرریسک همچنان بسته و تعطیل می مانند تا شرایط آینده را ببینیم، ادامه داد: در ساعت کاری پاساژها نیز تصمیم گرفته شد که از صبح تا شش بعدازظهر فعالیت ها ادامه یابد و بعد تا روز آینده مغازه‌ها بسته شوند که تجمع مردم نیز در این اماکن کمتر شود.

روحانی با اشاره به شرایط دریافت وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی برای برخی مشاغل، اظهار کرد: معمولاً شرایط خاصی در بانک‌ها برای گرفتن وام وجود دارد مانند اینکه شخص دریافت کننده وام چک برگشتی نداشته باشد یا مواردی از این دست ولی ما اعلام کردیم که شرایط معمول بانک‌ها برای دریافت این وام نباید مورد توجه قرار گیرد. یعنی همه کسانی که یارانه می‌گیرند باید بتوانند در صورت نیاز از وام قرض‌الحسنه استفاده کنند.

رییس جمهوری با اشاره به موافقت قوه قضائیه برای مرخصی زندانیان در شرایط فعلی اظهار کرد: قوه قضائیه در این زمینه تصمیمات قابل توجهی گرفته است و ما نیز در این جلسه تصمیمی درباره چگونگی تمدید مرخصی زندانیان گرفتیم که البته تصمیمات خود قوه قضائیه در این زمینه جایگاه بالاتری دارد.

وی افزود: پیش از این قرار بود مرخصی زندانیان تا پایان فروردین ادامه یابد اما با همان شرط قبلی ما مبنی بر اینکه زندانیانی که آزادی‌شان خطری ایجاد نکند از مرخصی استفاده کنند، این آزادی تا پایان اردیبهشت نیز ادامه پیدا می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما برای دانشگاه‌ها و مدارس تصمیم جدیدی اتخاذ نکرده‌ایم، اظهار کرد: پیش از این هم اعلام کردیم که دانشجویان در سطح دکتری می‌توانند به صورت حضوری تحصیلات خود را ادامه دهند و مابقی مقاطع تحصیلی و آموزشی نیز همان رویه سابق در آموزش مجازی را دنبال می‌کنند.

رییس جمهوری با اشاره به اقدام جمعی از دانشجویان خارج از کشور برای بازگشت به ایران، اظهار کرد: در مورد دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند نیز پروتکلی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده است باید حتماً رعایت شود. این دانشجویان پیش از بازگشت به کشور مورد انجام تست‌های پزشکی و بهداشتی قرار می‌گیرند که اگر در میان‌شان مبتلایی وجود نداشت تحت نظارت و کنترل به کشور باز می‌گردند اما در صورتی که فردی مبتلا بود باید مقررات و پروتکل‌های بهداشتی درباره وی و سایر همراهانش انجام شود و  در قرنطینه قرار گیرند و بعد از اطمینان از وجود سلامتی برای بازگشت‌شان تصمیم لازم اتخاذ شود.

روحانی همچنین با اشاره به افزایش ترافیک شهری در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، اظهار کرد: حمل و نقل در شهرهای بزرگ و ازجمله تهران ما را دچار تضادهایی کرده است، از طرفی اگر بگوییم مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت می شود و از سوی دیگر اگر بگوییم از خودروهای شخصی استفاده کنید که بار ترافیکی افزایش می‌یابد اما در هر صورت ما از میان این دو، مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب کردیم که همین موضوع سبب افزایش بار ترافیکی شده است.

وی ادامه داد: البته تعداد اتوبوس های ما هم در تهران کم است که قرار شد خریداری اتوبوس‌ها با کمک دولت انجام شود. همچنین اتوبوسهایی که در درست تعمیر هستند قرار است با کمک دولت تعمیرات خود را انجام دهند و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند تا با وجود وسائط نقلیه عمومی بیشتر تجمع مردمی نیز کمتر شود و مقررات بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت دقیق‌تر رعایت شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی