دلار

علی‌رغم آنکه بیشترین نرخ ابتلا به کرونا در آمریکا گزارش شده، اما دلار این کشور همچنان قوی است و از ابتدای سال میلادی تاکنون، در برابر سایر ارزهای مهم حدود چهار درصد رشد کرده است. دلیل ثبات دلار آمریکا چیست؟

به گزارش ایران پژواک، بیش از چهار ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و در حال حاضر بیشترین نرخ ابتلا به این ویروس در کشور آمریکا گزارش شده است.

درحالی‌که بازارهای جهانی طی این مدت تحت تاثیر پیامدهای گسترش کرونا، ریزش ‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، دلار آمریکا همچنان به‌عنوان یک دارایی امن مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی (یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن، دلار کانادا، فرانک سوئیس و کرون سوئد) اندازه‌گیری می‌کند، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود چهار درصد رشد کرده است.

البته فقط سرمایه‌گذاران نگران نیستند که به‌ دلار آمریکا پناه آورده‌اند؛ بلکه بخش عمده‌ای از ذخایر بانک‌های مرکزی را در سراسر جهان دلار آمریکا تشکیل می‌دهد و بیشتر معاملات بین‌المللی با دلار ایالات متحده انجام می‌شود.

اما دلیل ثبات دلار آمریکا چیست؟

در درجه اول، باید این واقعیت را پذیرفت که ایالات متحده به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی تا حد قابل توجهی باثبات است. بنابراین احتمال آنکه ارزش دلار آمریکا مانند لیر ترکیه و پزوی آرژانتین دچار نوسان شود، بسیار کم است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، سال گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا با افتخار از نفوذ دلار آمریکا در جهان صحبت کرد و گفت: دلار قوی بوده چون اقتصاد آمریکا قوی است و مردم می‌خواهند دلار و امنیت آن را حفظ کنند.

در حال حاضر بیش از ۱٫۸ تریلیون دلار آمریکا در سراسر جهان در حال گردش است. حتی این اعتقاد وجود دارد که دو سوم از اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری و تقریبا نیمی از اسکناس‌های ۵۰ دلاری در خارج از مرزهای آمریکا نگهداری و خرج می‌شود.

از چین گرفته تا سازمان‌های بین‌المللی، در سال‌های اخیر، پیشنهادها و درخواست‌هایی مبنی بر جایگزینی ارزی دیگر به‌جای دلار داده‌اند.

علی‎رغم این درخواست اما استفاده از ارزی دیگر به‌جای دلار آمریکا دست‌کم در حال حاضر غیرقابل تصور به‌نظر می‌رسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی