رابرت شاپیرو

«رابرت شاپیرو» معتقد است که خروج تجهیزات نظامی آمریکا از عربستان واکنش به اقدام نفتی ریاض در عدم کاهش تولید نفت بود.

به گزارش ایران پژواک، آخر هفته گذشته منابع خبری متعدد از جمله وال استریت ژورنال و آسوشیتدپرس گزارش دادند که ایالات متحده آمریکا دو سامانه موشکی پاتریوت و برخی از هواپیماهای جنگی را از عربستان سعودی خارج می‌کند.

طبق این گزارش، آمریکا در حالی حضور خود در عربستان را کاهش می‌دهد که چند ماه پیش برای مقابله با «تهدیدات ایران» نیروهای خود را در این پادشاهی افزایش داده بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا دو سامانه ضد موشکی پاتریوت را برای محافظت از نیروهای آمریکایی و متحدانش پس از حمله موشکی اوایل سال جاری میلادی ایران به عراق فرستاده است.

هنوز روشن نیست که کاهش فعالیت‌های نظامی آمریکا در عربستان به چه دلیل است؛ با این حال آسوشیتدپرس این احتمال را مطرح می‌کند که می‌تواند به‌خاطر اختلاف‌های اخیر این دو کشور بر سر عرضه نفت در بازار باشد.

در این راستا مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت وای شاپیرو» استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*وال استریت ژورنال پنجشنبه گزارش داد که مقامات پنتاگون در حال کاهش نیروها و تجهیزاتی هستند که به دنبال حملات علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی برای حفاظت از صنعت نفت این کشور به منطقه گسیل کرده بودند. دلایل این موضوع از نظر شما چیست؟

توضیحات مختلفی در این مورد وجود دارد. یکی از این توضیحات این است که آنها فکر می‌کنند عربستانی‌ها به اندازه کافی نیرو و تجهیزات دارند و دیگر نیازی به تجهیزات و نیروهای امریکایی ندارند.

*آیا این اقدام آمریکا را می‌توان واکنشی به بی توجهی عربستان به خواست آمریکا مبنی بر کاهش تولید نفت دانست؟

این استدلال درست است. همچنین می‌توان گفت این اقدام آمریکا جهت انحراف افکار عمومی از بحران همه گیر کووید ۱۹ اتخاذ شده است.

*برخی معتقد هستند با توجه به سقوط بهای نفت، دیگر آمریکا نیاز راهبردی به ممانعت از بروز تنش‌های نظامی در مناطق نفت‌خیز جهان را حس نمی‌کند. با این حساب، از این پس، حفظ منافع راهبردی واشنگتن در گرو به خطر انداختن جان نظامیان آمریکایی یا تعهد به تقویت نظامی (دیگر کشورها) با هدف پرهیز از افزایش قیمت نفت نیست. چقدر با این ارزیابی موافق هستید؟

بله من کاملاً با این ارزیابی موافقم. در حال حاضر قیمت پایین نفت ممکن است همه این محاسبات را برای رشد قابل پیش بینی تغییر دهد.

*روابط آمریکا-عربستان مدت‌ها پیش از به دام انداختن خاشقچی توسط عمال سعودی در یک مکان دیپلماتیک در استانبول در معرض دگرشی راهبردی قرار داشت. توافق نفت در ازای امنیت که هسته اصلی روابط دو کشور از ۱۹۴۵ را تشکیل می‌داد با گذشت هر سال اهمیت و ارتباطش برای واشنگتن را از دست می‌داد. با افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت خام آمریکا در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ و کاهش بیش از ۶۲ درصدی واردات نفت این کشور از خلیج فارس در همین دوره، نفت عربستان دیگر مانند گذشته برای واشنگتن حیاتی نیست. در واقع با بروز جنگ نفتی عربستان و روسیه، آشکار شد که ریاض اکنون بیشتر رقیبی برای صنعت شیل آمریکا در جذب سهم بازار جهانی است. ارزیابی شما چیست؟

آمریکا به عنوان یک تولیدکننده بزرگ در حال حاضر نسبت به سایر نقاط جهان همه محاسبات را تغییر داده است. به عنوان رقیب سعودی‌ها و روسیه تنش‌های جدیدی وجود دارد – و در حال حاضر با رکود اقتصادی تنش‌ها شدید تر می‌شود.

*اگرچه نفت عربستان برای آمریکا ممکن است اهمیت خود را از دست داده باشد اما کنترل ترانزیت نفت خلیج فارس برای مهار رقبای آمریکا برای واشنگتن ضروری به نظر می‌رسد. ارزیابی شما چیست؟

من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم غیر از گفتن اینکه مسائل ترانزیت همیشه مهم بوده است، اما به روش‌هایی سوال شما موضوعات جدیدی را ایجاد می‌کند که من از آنها مطمئن نیستم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی