عبدالناصر همتی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ‌ فعلی ارز تعدیل خواهد شد. خرید ارز به مردم توصیه نمی‌شود. ریسک این موضوع خیلی بالاست.

به گزارش ایران پژواک، عبدالناصر همتی، در گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید به اینکه پیش‌بینی ما این است که تورم به ۲۲ درصد کاهش یابد افزود: بخشی از منابع خارجی ما در حال آزادشدن است و این امر بر کاهش نرخ ارز اثرگذار است.

وی با بیان‌ اینکه نرخ فعلی ارز، طبیعی نیست اظهارکرد: نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که به صادرکنندگان و بخصوص به تولیدکنندگان، اطمینانِ تامین نیازهایشان را بدهد.

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی اخیر ادامه‌داد: از ابتدای اسفند ماه در کنار تشدید و فشار تحریم‌های اقتصادی که همه راه‌های مبادلات پولی را بسته بود، با شیوع کرونا و افت شدید بهای نفت نیز مواجه شدیم.

وی افزود: این سه اتفاق توام، در صادرات و ورود ارز به کشور اختلال ایجاد کرد. البته مردم توجه داشته باشند افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود اسکناس نیست. حجم اسکناس در کشور بی‌نظیر و بی‌سابقه است. مشکل ما حواله است، یعنی آنچه در سامانه نیما باید تحقق یابد، در این دو ماه وقفه ایجاد شد.

همتی به روند مطلوب صادرات غیرنفتی کشور اشاره‌ کرد و گفت: الان وارد کننده‌ها می‌خواهند تامین ارز کنند، اما هنوز عرضه ارز حالت عادی نگرفته است.

رئیس بانک مرکزی گفت: ۲۰ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان از سال ۹۸ هنوز نیامده، نه اینکه نیاورده باشند، چون هنوز ۴ ماه دیگر فرصت دارند. طی هفته های آینده عرضه ارز ۹۸ و آن چیزی که در سال ۹۹ مد نظر است اتفاق خواهد افتاد.

همتی در خصوص نرخ تورم نیز بیان‌کرد: با همین نفت ۳۰ دلاری و وضعیت موجود صادرات و نقدینگی هم پیش بینی بانک مرکزی این است که تورم بیش از ۲۴ درصد نشود. تورم به ۲۲ درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی