• ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
  • کد خبر: 15553
دلار

اگر با ورود ارز به کشور بانک مرکزی مانند گذشته سیاست‌های کنترلی و مدیریتی خود را بر بازار اعمال نماید، می‌توانیم شاهد باشیم از نیمه خردادماه حتی ثبات به بازار ارز بازگردد.

به گزارش ایران پژواک، از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون، قیمت دلار در بازار آزاد به صورت خزنده و تدریجی از یک کانال به کانال دیگر افزایش پیدا کرده است و اکنون سودای کانال جدید را در سر می پروراند. رئیس کل بانک مرکزی ضمن هشدار به کسانی که در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، وعده داد تا تیرماه بازار ارز به ثبات برسد و دیگر شاهد افزایش نرخ دلار نخواهیم بود.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با توصیه به اینکه سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند، تاکیدکرد: کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند، باید ریسک آن را نیز بپذیرند.

همتی با اشاره به اینکه نرخ‌های فعلی ارز طبیعی نیست، افزود: نرخ‌های قبل از اسفندماه، نرخ‌هایی بود که اقتصاد کشور با آن می‌چرخید، یک مقدار شایعات و جوسازی و اینکه امسال تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهیم داشت باعث شد که بازارها تشدید شود، ولی من اطمینان دارم که قابل مدیریت است و تعادل را در بازار ارز برقرار خواهیم کرد و نشانه‌های آن نیز ثابت شده و حتما تعدیل خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: من نه می‌دانم و نه به کسی چیزی درباره نرخ ارز می‌گویم و من همیشه گفته ام نرخ ارز باید نرخ طبیعی بازار باشد. شما هر جا می‌خواهید سرمایه گذاری کنید، ولی در ارز سرمایه گذاری نکنید. می‌خواهید بخرید باید ریسک آن را نیز بپذیرید. در حال حاضر ارتباطات ما با کشورها در حال بهبود است و یک سری از منابع ما آزاد می‌شود و این آزاد شدن می‌تواند تاثیر بگذارد.

دلایل دلار ۱۷ هزار تومانی

مجید شاکری کارشناس بازار ارز با اشاره به وعده همتی مبنی بر متعادل شدن بازار ارز در تیرماه، اظهارکرد: در این باره می‌توان گفـت در این سه ماهه اتفاقات مختلفی رخ داد که موجبات این امر را فراهم آورد تا دلار امروز در کانال ۱۷ هزارتومانی به پیشروی خود ادامه دهد، از اسفندماه با شوک کرونا تقریبا تمام مبادلات تجاری کشورمان قطع شد و این امر باعث شد که ما با کشورهایی مانند ترکیه و امارات که مبادلات تجاری زیادی داریم و از شرکای عمده تجاری ما نیز به شمار می‌روند، داد وستد ارزی نداشته باشیم.

وی افزود: این امر باعث شد که ارز به داخل کشور نیاید، از آن طرف نیز صادرات متوقف شد و این موضوع نیز مزید بر علت شد که چرخه بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز متوقف شود، این دو مسئله باعث شد ورودی ارز به کشور بسته شود، در طرف مقابل در اسفندماه و فرودین به دلیل قرنطینه‌ای که اجرایی شد و به موجب آن بسیاری از کسب و کارها و مشاغل نیز تعطیل شدند، تقاضا برای ارز نیز با افت محسوسی روبرو شد و ابن امر در بازار بسیار مشهود بود.

شاکری اظهارکرد: اما از ابتدای اردیبهشت ماه که کم کم در کشورمان کسب و کارها و مشاغل به نوعی بازگشایی شدن و چرخ اقتصاد شروع به حرکت کرد، تقاضا برای ارز نیز به طور طبیعی با افزایش روبرو شد، این در حالی بود که در آن زمان ایران اولین کشوری بود که با توجه به وضعیت کرونا قرنطینه را شکست و اقتصاد را از حالت تعطیل خارج کرد، اما همچنان کشورهای همسایه و شرکای تجاری عمده هنوز در قرنطینه بودند، از طرفی این افزایش تقاضا موجب شد ارز به صورت خزنده تغییر کانال دهد و از ۱۵ هزار تومان وارد کانال ۱۷ هزار تومان شود.

این کارشناس بازار ارز با تاکید بر اینکه ترکیه از بعد از عید فطر قرنطینه خود را به میزان زیادی خواهد شکست، بیان داشت: این امر برای اقتصاد ما و به خصوص نقل و انتقال ارز و همچنین صادرات کالا می‌تواند بسیار حیاتی باشد و باعث می‌شود دوباره ورود ارز به کشور عادی شود، از سوی دیگر امارات نیز با فاصله‌گذاری اجتماعی شدید نیز به چرخه اقتصاد خود باز خواهد گشت، با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ثبات و تعدیل قیمت ارز در تیرماه منطقی باشد و بتواند در عمل نیز اجرایی شود.

آیا دلار با کاهش قیمت روبرو خواهد شد؟

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده اگر با ورود ارز به کشور بانک مرکزی نیز به مانند گذشته سیاست‌های کنترلی و مدیریتی خود بر بازار را اعمال نماید، می‌توانیم شاهد باشیم از نیمه خردادماه حتی ثبات به ارز ارز بازگردد و دیگر این طور نظاره‌گر افزایش تدریجی و دائمی نرخ دلار نباشیم، اما اینکه آیا دلار با کاهش قیمت روبرو می‌شود یا اینکه در همین کانال ۱۷ هزار تومان ثبات و تعادل پیدا می‌کند، از الان نمی‌توان به طور قطعی در موردش اظهار نظر کرد، این مسئله به عوامل و متغیرهای بسیار زیادی بستگی دارد، که تغییر هر یک از آن‌ها می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد و شرایط را تغییر دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برخی‌ها حتی معتقدند اگر شرایط کرونا ثبات پیدا کند و چرخه عادی اقتصادی در جهان حکفرما شود، احتمال دارد دوباره دلار به کانال ۱۵ هزار تومان نیز بازگردد، ادامه داد: اما خوب این مسئله نیز تنها یک فرضیه است که حداقل در کوتاه مدت نمی‌توان حساب زیادی روی آن باز کرد، از سوی دیگر نکته قطعی‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که شرایط کرونا می‌تواند در ثبات و عدم نوسان در بازار دلار بسیار تاثیرگذار باشد، چرا که اگر شرایط عادی شود، صادرات کشورمان دوباره به حالت طبیعی باز می‌گردد و این امر ورودی ارز به کشور را نیز بسیار افزایش می‌دهد، بنابراین آینده بازار ارز نیزتا حدی به وضعیت کرونا گره خورده است.

شاکری همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی و نزدیک شدن آن به نرخ ارز در بازار آزاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر چند ممکن است این امر باعث گران‌تر شدن واردات کالا شود و به تورم نیز دامن بزند، اما در حالت کلی می‌تواند برای ثبات نرخ ارز بسیار حیاتی و مهم باشد و بنده از این سیاست بانک مرکزی حمایت می‌کنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی