محمد بن سلمان

"مخالفان آل سعود و به ‌ویژه ولیعهد سعودی در هر نقطه‌ای از جهان نگران امنیت جانشان هستند و اکثر آن‌ها از زمان کشته شدن جمال خاشقجی سکوت اختیار کرده‌اند. با تداوم انفعال بین‌المللی، آن‌ها باید هم نگران حرکات محمد بن سلمان باشند."

به گزارش ایران پژواک، به نوشته میدل‌ ایست مانیتور، جزئیاتی درباره ربوده شدن دو جوان در عربستان شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد تازه‌ترین حرکت ناامیدانه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای اعمال فشار روی یکی از اصلی‌ترین مخالفان شناخته‌شده این پادشاهی باشد.

دکتر «سعد الجبری» که زمانی عضو سازمان اطلاعات و مشاور سابق «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی بود، سکوتش را شکست و درباره ربوده شدن دو فرزندش در عملیات بامدادی به سکونتگاهش در ریاض صحبت کرد.

این سخنان، سطح بی‌سابقه‌ای از اختلال شخصیت پارانوئید بن سلمان را فاش می‌کند؛ اینکه او تا چه حد برای حفظ قدرتش در این کشور و وادار ساختن الجبری برای بازگشت به ریاض تلاش می‌کند. او از سال ۲۰۱۷ به کانادا پناهنده شده است.

براساس گزارش بی‌بی‌سی به نقل از خانواده الجبری،‌ عمر و سارا الجبری در تاریخ ۱۶ مارس در سپیده‌دم ربوده شده و به دست حدود ۵۰ افسر امنیتی دولتی که با ۲۰ خودرو آمده بودند، از منزلشان برده شدند. خالد الجبری، برادر بزرگتر آن‌ها گفت: نمی‌دانیم آن‌ها زنده‌اند یا مرده. آن‌ها همچنین تمام تصاویر دوربین‌های مداربسته را به همراه خواهر و برادر ۲۱ و ۲۰ ساله من بردند.

الجبری به علت نزدیکی به اخوان‌المسلمین، اغلب با نگاه تردیدآمیز دولت سعودی که در هاله‌ای از پارانوئید و شک به سر می‌برد، مواجه بود. همانطور که انتظار می‌رود، مقام‌های سعودی حرفی درباره تازه‌ترین بحران این رژیم نمی‌زنند.

سعد الجبری بابت ارتباطاتش میان عربستان آژانس‌های اطلاعاتی موسوم به «پنج چشم» در آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند شناخته شده بود. تصمیم او برای گفت‌وگو با رسانه‌ها بن سلمان و وابستگان او در ریاض را خشمگین خواهد کرد.

الجبری پس از کودتای خاموش در سال ۲۰۱۷ که بن سلمان را به ولیعهدی و حاکمیت دوفاکتوی عربستان رساند، به کانادا گریخت. همانند دیگر افرادی که به مخالفت با این شاهزاده سعودی مظنون هستند، فورا به او به چشم یک تهدید نگریسته شد. از زمان به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در اکتبر ۲۰۱۸ که گفته می‌شود به دستور آل سعود در کنسولگری ریاض در استانبول انجام شد، نگرانی‌هایی درباره فرمان‌های بن سلمان برای ردگیری مخفیانه تمام سعودی‌های در تبعید وجود دارد.

تهدید خانواده‌های این افراد در داخل عربستان، تاکنون سکوت تبعیدی‌ها را تضمین کرده است. با این حال خالد الجبری گفت: ما میهن‌پرست هستیم و عاشق کشورمان و نمی‌خواهیم موجب سرافکندگی عربستان سعودی بشویم اما ربودن عمر و سارا به این شکل اوباش‌گری دولتی است.

در همین حال موارد نقض‌های حقوق بشری خصوصا علیه فعالان زن در عربستان، همچنان وجهه بن سلمان را تخریب می‌کند و باید دید او به این افشاگری جدید چگونه واکنش نشان می‌دهد. پس از قتل خاشقجی، تدابیر امنیتی الجبری توسط دولت کانادا تشدید شد و تردیدی وجود ندارد که ربوده شدن فرزندان او به روابط پر تنش کانادا و عربستان دامن می‌زند. روابط دو کشور از سال ۲۰۱۸ که یک گروه حامی سعودی، این کشور را با حمله‌ای به سبک ۱۱ سپتامبر تهدید کرد، در پایین‌ترین سطح به سر می‌برد.

مخالفان سعودی در هر نقطه‌ای از جهان نگران امنیت جانشان هستند و اکثر آن‌ها از زمان کشته شدن جمال خاشقجی سکوت اختیار کردند. اوایل امسال هم مشخص شد که اف‌بی‌آی تلاش برای ربایش یک جوان منتقد این رژیم در کالیفرنیا را ناکام گذاشت. عبدالرحمان المطیری از منتقدان سرسخت بن سلمان به شمار می‌رود.

تا زمانی که جهان مقابل دربار پارانوئید این ولیعهد نایستد، به نظر می‌رسد که آزادی بیان، حتی در دموکراسی‌های غربی، با ترس محدود می‌شود. قتل خاشقجی باید زنگ‌های هشدار را به صدا در می‌آورد اما ظاهرا انفعال دولت ترامپ نسبت به قتل این ستون‌نویس واشنگتن پست موجب تقویت محمد بن سلمان شده است. چنانچه ربوده شدن یک مخالف سرشناس به تغییرات جدی در روابط بین‌المللی با آل سعود نینجامد، سپس تمام منتقدان این رژیم وحشتناک باید نگران تعقیب شدن خودشان باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی