• ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
  • کد خبر: 15747
دلار

قیمت دلار ارز شاخص بازار ایران از ابتدای سال جاری تا کنون دو کانال پیشروی کرده است و از کانال ۱۵ هزار تومان به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شده است.

به گزارش ایران پژواک، هر چند بهای هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی حالا کف کانال ۱۷ هزار تومان قرار دارد و طی روزهای اخیر کاهشی در محدوده دویست تا سیصد تومان در قیمت این ارز شاخص رخ داده اما همچنان انتظارات تورمی در بازار ایران حکفرماست اغلب صرافان با استناد به اینکه دلار گران می‌شود، مشتریان را تشویق به خرید زودهنگام دلار مورد نیازشان می کنند.

 آزاد نبودن کامل خرید و فروش دلار در ایران، در شرایط فعلی البته ریسک‌های متعددی را متوجه کسانی می کند که به قصد سرمایه‌گذاری وارد میدان می شوند . ریزش ارزش پول ملی که تحت تاثیر شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار ارز رخ می‌دهد، اتفاقی است که چون سمی کشنده به رگ‌های اقتصاد ایران تزریق می‌شود.

 با این حال رییس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره بازار ارز تاکید کرده است که قیمت‌ها واقعی نیست و روند بازگشت نرخ ارز به زودی آغاز می‌شود.

دلیل اصلی نوسان چه بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از شیوع ویروس کرونا، قطع ارتباط با ورود ارز به کشور را به شدت کاهش داد. در عین حال پابرجا ماندن تحریم‌های امریکا کاهش قیمت نفت سه عامل مهم در ایجاد فشار بر بازار ارز ایران بوده است.

از سوی دیگر تقویت انتظارت تورمی به افزایش تلاش برخی از دارندگان سرمایه‌های خرد برای خرید ارز با هدف حفاظت از ارزش پول دامن زد و این عوامل دست به دست هم داد تا نوسانی قابل توجه در بازار ارز تجربه شود.

 چرا قیمت ارز مستعد کاهش است؟

در حالی که دلالان در بازار ارز از هر ترفندی برای افزایش قیمت‌ها در بازار و ممانعت از کاهش قیمت‌ها بهره برده‌اند اما با این حال شواهد موجود نشان می‌دهد بازار ارز روند بازگشت را در پیش گرفته است. بازارساز در حالی تلاش دارد سیگنال کاهشی را به بازار ارز مخابره کند که مقاومتی جدی برابر کاهش قیمت وجود دارد و نوسان دلار در محدود ۱۷ هزار تومان تا ۱۷ هزار و دویست تومان در صرافی‌های بانکی نیز دلیل این مدعاست.کف مقاومتی دلار حالا بر قیمت ۱۷ هزار تومان تعریف شده است که شکسته شدن آن می‌تواند فضا را برای کاهش بیشتر قیمت مهیا نماید.

 هر چند قیمت ارز کاهشی اندک را تجربه کرده اما بی‌تردید منظور رییس کل بانک مرکزی کاهش قیمت در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی نیست.

 وی تاکید دارد قیمت ارز درایران تحت‌تاثیر ترمیم قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو، از سرگیری صادرات غیرنفتی با کشورهای همسایه و باز شدن مرزها از سوی دیگر و بالاخره آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در خارج کشور اتفاق خواهد افتاد.

 اخبار رسده نیز حکایت از آن دارد که صادرات غیرنفتی ایران در حال بازگشت به وضعیت پیشین است و کشوررا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تجارت را از سر گرفته‌اند.

 کاهش قیمت بدون تزریق ارز

 همتی اما اخیرا نکته مهمی را در نحوه مدیریت بازار ارز مورد اشاره قرار داده است. وی گفته است در یک سال و اندی گذشته بانک مرکزی از ابزار تزریق ارز به بازار برای مدیریت بازار ارز بهره نبرده است در حالیکه ظرف ۱۵ سال قبل با هدف مهار قیمت ارز ۲۸۰ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی