اتحادیه اروپا

سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به فرافکنی‌های انجام شده از سوی آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی، خواستار حل‌وفصل فوری اختلاف‌های ایران و آژانس درباره ادعای وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده از سوی تهران شد.

به گزارش ایران پژواک، استفن کلمنت روز پنجشنبه با ایراد سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ایران خواست به طور کامل و فوری مطابق با تعهداتش در چارچوب توافق‌نامه جامع پادمانی و پروتکل الحاقی، از جمله دسترسی بدون سریع به مکان‌های مورد نظر آژانس همکاری کند.

وی افزود: اتحادیه اروپا دو دوره مذاکرات فنی میان آژانس و ایران را پس از انتشار گزارش ماه مارس(اسفند-فروردین) آژانس در نظر قرار داده است. ما همچنین آگاهیم که آژانس همه تلاش‌ها برای ارائه اطلاعات اضافه به ایران درخصوص مبانی فنی دلیل پرسش‌های آژانس و درخواست برای دسترسی را صورت داده است. ما از اراده آژانس برای حل‌وفصل اختلاف‌ها با ایران به گونه‌ای بی‌طرفانه و حرفه‌ای استقبال می‌کنیم.

سفیر اتحادیه اروپا با این حال در اظهارنظری همسو با ادعاهای تکرار شده علیه کشورمان افزود: از اینکه ایران طبق پروتکل الحاقی در طول چهار ماه گذشته اجازه دسترسی به دو مکان را نداده و در یک سال گذشته در هیچ مذاکره جدی برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های پیرامون احتمال وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اتمی اعلام نشده مشارکت نداشته عمیقا متاسفیم.

وی مدعی شد که این رفتار بر توانایی آژانس درخصوص روشنگری و حل‌وفصل اختلاف‌ها با ایران تاثیر منفی گذاشته است.

کلمنت بر همین اساس گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا قویا از قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان بر پایه حل‌وفصل فوری اختلافات با ایران حمایت می‌کند.

تروئیکای اروپا که از امضاکنندگان برجام هستند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کرده‌ و در آن خواهان «همکاری کامل» ایران با آژانس شده‌اند.

ایران به شدت از این اقدام اروپایی‌ها انتقاد و تصریح کرده، درخواست آژانس براساس ادعاهای رژیم صهیونیستی و فشارهای آمریکا مطرح شده که با وجود خروج از برجام، به دنبال آن است که تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی بعد از سر آمدن مهلت آن در توافق هسته‌ای را تمدید کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز امروز (پنجشنبه) با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام عدم توافق ایران و آژانس برای دسترسی بازرسان به دو مرکز در ایران را ناامیدکننده خواند و در عین حال تصریح کرد که نباید در این زمینه به بزرگ‌نمایی پرداخت.

میخاییل اولیانوف اظهار داشت: تهران و دبیرخانه آژانس نتوانستند در مساله دسترسی به دو مرکز مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق برسند که ناامیدی و نگرانی عمیق برمی‌انگیزد اما  دلیلی برای بزرگنمایی بیش از حد این مساله وجود دارد.

با این حال نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعای وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس را خواستار شد.

جکی والکات مدعی شد، اینک بیش از یک سال از زمانی می‌گذرد که آژانس برای نخستین‌بار خواستار شفاف‌سازی ایران درباره احتمال وجود مواد اتمی اعلام نشده در سه مکان شده و در چهار ماه گذشته امکان دسترسی به دو مکان را سلب کرده است.

وی ادعا کرد: آژانس به طور خستگی‌ناپذیر خواستار همکاری ایران شده اما ایران سد راه تحقیقات در این زمینه شده است. دبیرخانه همه تلاش‌های ممکن را حتی در این دوره چالش برانگیز به‌کار بسته، تا ایران تصمیم درستی را اتخاذ کند اما ایران همکاری نکرده است.

سفیر آمریکا در ادامه ادعاها و فرافکنی خود، با بیان اینکه دولت ایران برخلاف تعهداتش در چارچوب پروتکل الحاقی عمل کرده، از قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس حمایت کرد و آن را سندی متعادل و منصفانه در برابر آنچه او اقدامات نگران کننده ایران خواند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درباره افزایش تحرکات ضد ایرانی آمریکا و متحدانش در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد و تصریح کرد، چنانچه شورای حکام در این هفته دوراندیشی لازم را نشان ندهد، آخرین سنگر چند جانبه‌گرایی در وین به قصه‌ای فراموش شده تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی