• ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
  • کد خبر: 16230
طلا

امروز ۱۵ تیرماه هم‌زمان با افزایش قیمت دلار در کانال ۲۱ هزار تومانی، قیمت سکه و طلا نیز به موازات آن در حال افزایش است. این در حالی است که قیمت سکه امروز به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در آستانه یک میلیون تومان قرار گرفت.

به گزارش ایران پژواک، باقر معبودی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اگر دولت به این موضوع وارد نشود، به‌طبع آینده مبهم و اسفناک در انتظار بازار طلا و سکه است، افزود: عوامل زیادی بر قیمت طلا مؤثر است که یکی از آن‌ها قیمت اونس جهانی است و دیگری قیمت دلار است. مادامی که قیمت دلار افزایش یابد، قیمت طلا هم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قیمت دلار در حال افزایش است و از طرفی ارزش پول ما هم درحال پایین آمدن است، افزود: افزایش قیمت دلار این روزها باورنکردنی است و درحالی به کانال ۲۰ هزار تومان رسیده است که پذیرفتنی نیست. قیمت دلار بازار طلا و سکه را هم تحت تأثیر قرار داده و همین باعث شده است تا قیمت طلا نیز به موازات قیمت دلار افزایش یابد.

وی ادامه داد: عامل افزایش قیمت طلا و سکه هم اونس جهانی و هم افزایش قیمت ارز است، به‌عبارتی بحث عرضه و تقاضاست. اکنون در زمان تحریم قرار داریم و این درحالی است که ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم و به آن صورت هم به‌دلیل کرونا صادارتی انجام نمی‌شود. از یک طرف برای واردات، ارز و دلار لازم داریم و از طرفی دیگر مردم برای مسافرات خارجی به خرید دلار نیاز دارند و شاید هم عده‌ای برای سرمایه‌گذاری دلار می‌خرند. اکنون تقاضا در بازار وجود دارد، اما عرضه نیست. وقتی تقاضا بیشتر باشد و عرضه کمتر، قدر مسلم افزایش قیمت خواهیم داشت.

سکه همان سکه است!

به گفته وی، پول ما بی‌ارزش شده است، سکه همان ۸ گرم و ۱۳۰ سوت است و گرمی به آن اضافه نشده، اما قیمتش جهشی و افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: این روزها قیمت دلار هر روز نسبت به روز قبل تقریبا ۱۰۰۰ تومان افزایش داشته و این برای بازار ما فاجعه است. تاکنون این اتفاقات در حوزه قیمت دلار رقم نخورده بود که این روزها بازار درحال تجربه کردن آن است. این بازار آینده مبهمی دارد. اینکه ارزش پول ما کاهش می‌یابد، شاید در کوتاه‌مدت اثرش مشخص نشود، اما قدر مسلم در درازمدت روی زندگی ما اثر می‌گذارد و شرایط اقتصادی خیلی سخت می‌شود.

وی افزود: امروز در دنیا طلا را با دلار می‌خرند و ما هم امروز اگر بخواهیم طلا بخریم، باید در ازای آن دلار بدهیم. امروز برای خرید یک گرم طلا باید ۴۵ دلار هزینه کنیم و حال آنکه این دلار اگر ۱۰ هزار تومان قیمتش باشد، باید ۴۵۰ هزار تومان بدهیم و اگر ۲۰ هزار تومان باشد باید ۹۰۰ هزار تومان هزینه کنیم.

طلا از این گران‌تر هم می‌شود؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد درباره پیش‌بینی بازار طلا و سکه در مشهد و تداوم افزایش قیمت‌ها گفت: اگر قیمت دلار متوقف شود، حتما قیمت طلا هم ثابت می‌ماند و کاهش می‌یابد و اگر نباشد هر چقدر دلار گران شود و ارزش پول ما پایین بیاید، متأسفانه وضعیت همین است. ما باید هر روز شاهد نوسانات و پایین آمدن ارزش پول ملی باشیم.

معبودی‌نژاد ادامه داد: امروز قیمت طلا بین‌المللی است و چیزی نیست که فقط داخل کشور ما باشد. قیمت یک اونس طلا ۱۷۷۴ دلار است. دلار وارد کشور ما می‌شود و اگر بخواهیم با ۲۲ هزار تومان طلا بخریم، باید با همین قیمت بخریم.

وی تنها راه برون‌رفت از افزایش ناگهانی قیمت دلار و طلا را منوط به تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به بازار اعلام کرد و گفت: در گذشته نه‌چندان دور، صرافی‌های بانک مرکزی دلار می‌فروختند و بلافاصله که قیمت دلار درحال گران‌شدن بود، برای فروش دلار اقدام می‌کردند و به‌عبارتی قیمت‌ها شکسته می‌شد، اما اکنون می‌بینیم که قیمت دلار صرافی‌های بانک مرکزی نیز خیلی زیاد است. تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، افزایش قیمت ارز و... دور از انتظار نیست.

وی خاطرنشان کرد: جالب است بازار راکد نیست، بازار زیورآلات و مغازه‌ها کساد است، اما عده‌ای هستند که این روزها برای خرید سکه مراجعه می‌کنند و بازار حسابی سکه شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی