بورس

در روزهای اخیر بروز اتفاقاتی که بعضا اثرات متفاوت دارند منجر به تاثیرپذیری بازارهای جهانی در جهت های مختلف گردیده است. اوج گیری مجدد کرونا در برخی از کشورها و تمایل به سرمایه گذاری در دارایی های امن از یک سو و اقدامات حمایتی و کاهش نرخ های بهره از سوی دیگر منجر به نوسان افزایشی بهای جهانی طلا گردید.

به گزارش ایران پژواک، طلای سیاه نیز در دوره مورد بررسی رشد مثبت داشته که دلیل آن تاثیر هم از سمت تقاضا و هم عرضه می باشد. در بازارهای داخلی نیز همه دارایی ها روند صعودی خود را حفظ کرده و قیمت تاریخی خود را در پایان هفته به ثبت رسانده اند. شاخص کل بورس نیز همچنان رو به جلو در حرکت بوده و هجوم نقدینگی ها و انتظارات تورمی آینده بازدهی این بازار را در صدر بازارهای موازی قرار داده است.

هفته منتهی به ۱۳ تیر ماه دلار و سکه روند افزایشی خود را ادامه داده و بیشترین قیمت تاریخی خود را به ثبت رسانده اند. افزایش قیمت دلار و رشد سکه ادامه دارد. افزایش نرخ درهم به بالای ۵۵۰۰ تومان و عدم تامین ارز فعالان اقتصادی در سامانه نیما و افزایش تقاضا در بازار آزاد منجر به افزایش نرخ دلار شده است. با توجه به تاثیرپذیری نرخ دلار از حواله درهم و پیش بینی رشد آن، قیمت دلار نیز همچنان افزایشی باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که بازارساز عرضه حواله را تقویت نماید. به اعتقاد برخی تحلیل گران رشد باثبات نرخ ارز در هفته گذشته به دلیل شرایط و اخبار سیاسی بوده و احتمال ریزش قیمت ها در روزهای آتی وجود دارد. از طرفی به اعتقاد برخی دیگر از تحلیل گران تداوم رشد نقدینگی و افزایش انتظارات تورمی کاهش بیشتر ارزش ریال را به دنبال داشته و نرخ دلار همچنان افزایشی خواهد بود.

قیمت جهانی طلا که به دلیل شیوع مجدد کرونا در بسیاری از کشورها روند افزایشی را از سر گرفته بود و در ابتدای هفته گذشته از ۱۷۶۴ دلار به ۱۷۸۱ دلار رسید، از روز سه شنبه با نوسانی نزولی به ۱۷۷۴ دلار به ازای هر انس رسید. همچنین وجود نااطمینانی و افزایش نرخ بیکاری آمریکا و احتمال کاهش نرخ بهره بر این روند افزایشی تاثیرگذار بوده است. بهای جهانی طلا که سه هفته گذشته در مرز ۱۷۰۰ دلار و پایین تر در نوسان بود اکنون به بالای ۱۷۷۰ دلار رسیده است و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۳ تیر ماه با رشد ۱۳.۶ درصدی به ۱ میلیون ۶۱۲ هزار و ۸۸۲ واحد رسید. این در حالی است که برخی گمانه زنی ها از کند شدن رشد شاخص بورس به دلیل احتمال تحریم ایران از سوی شورای امنیت وجود داشت. کاهش ارزش پول ملی و عدم جذابیت سپرده های بانکی و محدودیت های امنیتی بازار ارز و سکه و همچنین خرد بودن سرمایه هایی که نمی تواند وارد بازار مسکن شود باعث هجوم نقدینگی ها به بازار سهام شده است. بنابراین تشدید انتظارات تورمی انتظاری و کاهش ارزش پول ملی مهم ترین عامل رشد قیمت سهام می باشد.

در هفته منتهی به ۳ جولای (۱۳ تیر) بهای انواع نفت در بازارهای جهانی افزایشی بوده به طوری که بهای نفت برنت، نفت خام آمریکا و نفت اوپک در محدوده مورد بررسی به ترتیب رشد ۴.۹، ۵ و ۱۳ درصدی را به ثبت رسانده اند. افزایش تقاضای نفت دلیل اصلی فشار رو به بالای قیمت ها در هفته اخیر بوده است. همچنین اخباری مبنی بر شیوع کرونا در بین کارکنان میادین نفتی نیجریه و اختلال در سمت عرضه این بازار بر رشد قیمت ها موثر بوده است. همچنین موسسه نفت آمریکا در گزارشی ذخایر بنزین و نفت خام آمریکا را کاهشی اعلام نمود که این خبر بر افزایش بهای نفت موثر بوده است.

قیمت بیت کوین که به دلیل تشدید نگرانی ها از شیوع مجدد بیماری کووید- ۱۹ و افزایش تقاضا برای دارای های امن مانند طلا افزایش یافته بود، در هفته منتهی به ۳ جولای رشد منفی را به ثبت رساند. با ریزش شاخص ۵۰۰ S&P  و همبستگی آن با بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال کاهش پیدا کرد و از ۹۴۵۹ دلار در ابتدای هفته به ۹۲۳۸ دلار در انتهای هفته رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی