تغذیه

مواد غذایی حاوی پری‌بیوتیک‌ها ( همان فیبرهای غیرقابل هضم و نشاسته های پایدار هستند که عامل تغذیه باکتری های مفید و خوب بدن هستند و باعث رشد آنها می‌شوند) و پروبیوتیک‌ها (باکتری‌هایی هستند که در دستگاه گوارش وجود دارند و برای انسان مفید هستند) به ‌سلامتی روده‌ها کمک می‌کنند و نقش اساسی در سیستم ایمنی ما دارند.

به گزارش ایران پژواک از هلث نیوز، همه‌گیری کووید-۱۹ موجب شده تا افراد با توجه به میزان ابتلا و آمار مرگ‌ومیر بیشتر بیندیشند. این بیماری توسط ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود که به سیستم ایمنی بدن حمله و ریه‌ها، قلب و دیگر اندام‌های اصلی بدن را تخریب می‌کند. درنتیجه جای تعجب نیست افراد نسبت به تقویت سیستم ایمنی بدن خود در مقابله با این ویروس همه‌گیر علاقه‌مند شدند.

سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده و شامل پوست، روده، طحال، کبد و غدد لنفاوی است. تمامی این اندام‌ها با یکدیگر علیه عفونت‌های عوامل بیماری‌زای مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها فعالیت می‌کنند. یکی از عملکردهای رایج آن در برابر تهدیدها آزادسازی گلبول‌های سفید و سایر ترکیبات ایمنی برای حذف این موجودات بیگانه است.در نبود واکسن، تقویت سیستم ایمنی بهترین دفاع احتمالی در برابر این ویروس است.

بر اساس مشاهدات بالینی، اکثر بیماران  مبتلابه کووید-۱۹که بیماری شدیدتر یا علائم بحرانی بیشتری تجربه کردند و یا جان خود را از دست دادند، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر بودند، به‌عنوان‌مثال بیماران سالخورده یا مبتلایان به بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، چاقی و فشارخون بالا بیماری شدیدتر داشتند. این مشاهدات به‌وضوح اهمیت داشتن یک سیستم ایمنی قوی را تاکید می‌کند.

تغذیه خوب، ایمنی مناسب

یکی از مهمترین کلیدهای تقویت سیستم ایمنی بدن، تغذیه مناسب است. تاکنون هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه به‌خودی‌خود، هر ماده غذایی، مکمل یا مواد گیاهی خاص می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد، وجود ندارد.

تغذیه مناسب به معنای داشتن یک رژیم غذایی متعادل، متوسط​​، متنوع و دارای مواد مغذی است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن به موارد ذیل توجه کنید:

وعده‌های غذایی متعادل را به مقدار مناسب بخورید

اصول تعادل، تعدیل و تنوع (BMV) را به خاطر دارید؟ آنها نمایانگر اصول اولیه رژیم غذایی سالم هستند. درواقع به این معنی که باید وعده‌های غذایی متعادل وجود داشته باشد که شامل تمام گروه‌های اصلی غذایی باشد، این وعده‌های غذایی را به مقدار متوسط ​​مصرف کنید تا در مصرف هر گروه غذایی، زیاده‌روی نکنید و انواع مختلفی از مواد غذایی را انتخاب کنید.

با انجام این کار اطمینان حاصل می‌شود که بدن شما مقادیر کافی انرژی و مواد مغذی موردنیاز برای عملکردهای مختلف ازجمله موارد موردنیاز سیستم ایمنی بدن دریافت می‌کند.

سبزی‌ها و میوه‌های بیشتری مصرف کنید

این مواد حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین گیاهان دارویی هستند که می‌توانند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند تا بتوانند با عوامل بیماری‌زای خارجی مبارزه کنند. برای اطمینان از وجود تمامی موارد دسته‌بندی مواد مغذی، انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را بارنگ‌های مختلف مصرف کنید.

بیشتر اوقات وعده‌های غذایی را در خانه تهیه کنید

بیشتر اوقات در خانه غذای مصرفی را خودتان طبخ کنید تا بتوانید غذاهای سالم‌تری را برای خانواده خود تهیه کنید. این امر به این دلیل است که شما قادر خواهید بود از مواد سالم‌تر و روش‌های پخت‌وپز متنوع استفاده کنید، زیرا کنترل کامل روی کل فرآیند پخت خواهید داشت.

تعادل باکتری‌های روده

در شبکه پیچیده سیستم ایمنی، روده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حدود ۸۰ درصد سیستم ایمنی بدن در آنجا متمرکز است. جمعیت زیادی از ۱۰۰ تریلیون میکروارگانیسم در روده وجود دارد که ۱۰ برابر بیشتر از تعداد کل سلول‌های بدن انسان است. در این جمعیت (به نام میکروبیوتای روده) تا هزار گونه باکتری وجود دارد. برای اینکه سیستم ایمنی بدن ما بیشترین سود را از میکروبیوتای روده کسب کند، تعادل سالم باکتری‌های خوب و بد لازم است.

یک میکروبیوتای متعادل روده به ما کمک می‌کند تا یک روده سالم داشته باشیم  که برای تنظیم عملکردهای مختلف ازجمله هضم مهم است. تجزیه ترکیبات بالقوه سمی، انسداد ترکیبات بیماری‌زا به بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

عدم تعادل هنگامی رخ می‌دهد که تعداد بیشتری از "باکتری‌های بد" در میکروبیوتای روده وجود داشته باشد و این مورد می‌تواند مشکلات مختلفی را در ارتباط با روده به‌عنوان‌مثال اسهال، یبوست، نفخ بیش‌ازحد، برآمدگی و ناراحتی در شکم ایجاد کند.

بنابراین منطقی است که از میکروبیوتای روده مراقبت کنیم تا به ایجاد یک سیستم ایمنی قوی کمک کنیم تا توانایی بدن در مقابله با حملات باکتریایی و ویروسی افزایش یابد و این می‌تواند با رویکردهای مختلف رژیم غذایی حاصل شود.

مراقبت از روده

باز هم، یک رژیم غذایی متعادل و متنوع ، سنگ بنای مراقبت از میکروبیوتای روده است. علاوه بر این، چندین عامل مرتبط با رژیم غذایی وجود دارد که نقش اساسی در سلامت میکروبیای روده ما دارند.

میوه، سبزی‌ها و سایر غذاهای گیاهی را بخورید و تا حد ممکن متنوع باشند. این مواد به "باکتری‌های خوب" در میکروبیوتای روده شما کمک می‌کند تا غلبه بیشتری داشته باشید.درعین‌حال، فیبرهای رژیمی از میوه و سبزی‌ها، حبوبات و غلات کامل نیز به شما در تنظیم عملکرد و سلامت روده کمک می‌کنند.

فیبرهای رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا برخی از اجزای گیاهی مانند عناصر موجود در سیر، پیاز و موز مانند پروبیوتیک عمل می‌کنند. پری بیوتیک‌ها غذایی هستند که باکتری‌های خوب به آن نیاز دارند. آیا می‌دانستید که می‌توانید به‌طور مستقیم جمعیت باکتری‌های خوب موجود در روده خود را دوباره پرکنید؟ اما چگونه؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که برای انسان با مزایای سلامتی ازجمله تعامل با میکروبیوتای روده برای تقویت سیستم ایمنی بدن همراه هستند. آنها را می‌توان در انواع مختلفی از مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های شیر پرورده شده، ماست، کفیر و مکمل‌های غذایی یافت.

همچنین باید تاکید کرد که از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز شود زیرا منجر به تولید باکتری‌های خوب نمی‌شود، بلکه مصرف غذاهای پرچرب منجر به مصرف کالری بیش‌ازحد و درنتیجه ممکن است منجر به مشکل اضافه‌وزن شود.

متخصصان تغذیه نیز از مدت‌ها پیش‌ بر اهمیت فعالیت بدنی منظم تاکید کردند و مهم است که از شر کالری‌های اضافی مصرف‌شده خلاص شوید و درنتیجه وزن ایده آل بدن را حفظ کنید.

اکنون مشخص‌شده است که ورزش می‌تواند تعداد گونه‌های میکروبی مفید را افزایش داده و از این طریق وضعیت ایمنی بهتری را ارتقاء بخشد.

اگر نگران فعالیت‌های ورزشی در خارج از منزل به دلیل بیماری همه‌گیر کنونی هستید با تنظیم کاربردی حرکت‌ها (MCO)، فعالیت‌های داخلی زیادی می‌توانید انجام دهید تا حتی در هنگام ماندن در خانه نیز ازنظر جسمی فعال باشید. این موارد شامل انجام کارهای خانه، بازی با فرزندان در مجتمع منزل، پله یا انجام هر نوع تمرین داخل منزل (مانند یوگا، پیلاتس، دوچرخه‌سواری ثابت، تمرین مقاومت و غیره) است.

اگر اراده وجود داشته باشد، راه دستیابی به آن نیز وجود دارد!

همه‌چیز مرتبط است

تغذیه سالم، فعالیت بدنی، سلامتی روده و ایمنی قوی همه با یکدیگر مرتبط هستند. برای تقویت و اطمینان از سلامتی خود تنها بر یک کالای غذایی تکیه نکنید، زیرا هیچ کلید میانبر یا گلوله جادویی برای ایجاد و حفظ سیستم ایمنی سالم وجود ندارد و شما نمی‌توانید آن را یک‌شبه به دست آورید.

اکنون‌که در حال مبارزه با  کووید-۱۹هستیم، علاقه زیادی به مصونیت وجود دارد. اما تغذیه سالم برای ایجاد یک سیستم ایمنی قوی فقط برای مقابله با این بیماری نیست. داشتن سیستم ایمنی سالم برای همیشه است، زیرا بدن ما پیوسته با عوامل بیماری‌زا مقابله می‌کند.

تغذیه سالم می‌تواند به جلوگیری از بار مضاعف سوءتغذیه (مانند کمبود وزن ، مشکلات رشد و کم‌خونی) و تغذیه بیش‌ازحد (به‌عنوان‌مثال چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با آن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها) کمک کند.

هیچ زمانی بهتر از امروز نیست که خود را با ملزومات تغذیه سالم و یک شیوه زندگی فعال توانمند سازید.

اکنون برای آینده سالم‌تر روی تغذیه سالم سرمایه‌گذاری کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی