بورس

شاخص کل بورس تهران بعد از گذشت ۸۰ روز از فتح قله یک میلیون واحد، دو میلیون واحد را هم فتح کرد تا در کمتر از سه ماه دوبرابر شود و بازدهی شاخص کل بورس از ابتدای امسال به حدود ۲۹۳ درصد (حدود چهار برابر) برسد.

به گزارش ایران پژواک، دیروز معاملات بازار سرمایه مانند روز شنبه با هیجان و تقاضای قوی خرید در نمادهای بزرگ شاخص ساز آغاز شد تا شاخص کل طی همان ۸۰ دقیقه ابتدایی معاملات دو میلیون واحد را فتح کند. البته با نزدیک شدن به دقایق پایانی معاملات بر حجم عرضه ها نیز افزوده و بخش قابل توجهی از بازار منفی شد. با این حال تداوم تقاضا بر نمادهای بزرگ در کنار تثبیت قیمت های پایانی، باعث شد شاخص کل با رشد نزدیک به ۵۰ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۱ هزار واحد برسد.اگرچه اصلاح قیمتی نمادهای بزرگ شاخص ساز در هفته گذشته، قیمت آن ها را به محدوده جذابی بازگرداند و باعث تقویت خرید در این نمادها در هفته جاری شد اما همچنان هیجان خرید و ورود نقدینگی به بازار بر روند معاملات بسیار موثر است.

علاوه بر آن اخبار تصمیمات جدید دولت در کنار برخی شایعات نیز روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. با وجود رد شایعات در باره تصمیمات جدید دولتی در خصوص قیمت گذاری فولاد، همچنان جلسات مختلف در این خصوص در حال برگزاری است. هفته قبل انتشار شایعه خروج معاملات فولاد از بورس با دستور رئیس جمهور باعث فشار بر نمادهای بزرگ فلزی شده بود که روز شنبه تکذیب شد. علاوه بر آن شایعاتی نیز در خصوص کاهش محدودیت دامنه نوسان از ۵ درصد به ۲ درصد مطرح شده است. این سیاست قرار بود انتهای سال گذشته و وقتی شاخص کل بورس در محدوده ۵۰۰ هزار واحد بود اجرا شود که با تغییر رئیس سازمان بورس از دستور خارج شد.

اکنون نیز شایعاتی در این باره مطرح است که باعث افزایش تلاطم در بازار می شود. موضوع دیگری که بر ادامه معاملات سهام موثر است آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت است که به اعتقاد برخی ممکن است منجر به ایجاد فشار در نمادهای حاضر در سبد عدالت شود. ۳۰ درصد دوم سهام عدالت قرار است از عید غدیر آزاد شود. باید دید با شرایط پیش رو و با توجه به تشدید عرضه ها در انتهای معاملات دیروز، بورس می تواند خود را در کانال ۲ میلیون واحد تثبیت کند یا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. برخی معتقدند روند صعودی بورس حداقل تا اوایل مهر تداوم خواهد یافت با این حال، هم اکنون نیز بازار به شدت هیجانی و دوقطبی است به نحوی که در بازار صعودی دو روز قبل هم بسیاری از سهم ها (حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نمادها) منفی یا صف فروش بودند.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی