غلامرضا مصباحی مقدم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروتمندانی که چند رشته درآمد دارند، از جمله راهکارهایی است که دولت می تواند برای کسری بودجه از آن استفاده کند. زیرا بسیاری از ثروتمندان کشور رفاهی معادل رفاه ثروتمندان کشورهای اروپایی را دارند در حالی که بسیاری از خانوارها در کشور با حداقل ها زندگی می کنند.

به گزارش ایران پژواک، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص راه های قوی شدن اقتصاد برای مقاومت در برابر تحریم ها، اظهار داشت: کشور ایران، کشوری بزرگ بوده و از نظر وسعت یک درصد جغرافیای جهان و از نظر جمعیت یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد، همچنین، ۷  درصد ذخایر زیرزمینی و رتبه هجدهم از نظر اقتصادی را در دنیا در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت هایی که به صورت بالقوه و بالفعل در ایران وجود دارد، ظرفیت های غنی و گسترده ای است، گفت: از نظر نیروی انسانی شرایط خوبی داریم و در زمینه معادن نیز از معادن نفتی و گازی گرفته تا سنگ آهن، مس، روی، اورانیوم و ... شرایط بسیار مطلوبی داریم. در بخش کشاورزی نیز از نظر زمینهای حاصلخیز و محصولات باغی نیز جزو ۱۰ کشور تولیدکننده این محصولات هستیم. بنابراین باید از این همه منابع و ظرفیت ها درست استفاده کنیم.

باید ارزش پول ملی حفظ شود

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه باید از همه این ظرفیت ها حداکثر بهره برداری را ببریم، ادامه داد: در کنار همه این مسائل باید هزینه های زائد کاهش یافته تا بخش خصوصی و تعاونی وارد میدان شوند زیرا با این کار می تواند مالیات بیشتری نیز دریافت کند. بنابراین درامد مالیاتی نیز افزایش می یافت.

مصباحی مقدم افزود: اگر ارزش پول ملی را ثابت نگه داریم، خدمت بزرگی به ملت ایران کرده ایم، زیرا مدتی است ارزش پول ما دچار کاهش شده و در مقابل  شاهد تورم بالا و دورقمی هستیم. تورم ما با وضعیت اقتصادی کشور تناسب نداشته و سالها است که شاهد نرخ تورم دو رقمی هستیم و باید آن را مهار کنیم.

راهکار اصلی کنترل رشد نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید است

وی گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که باید نقدینگی متناسب با تولید رشد کند، نباید رشد تولید صفر باشد ولی در مقابل نقدینگی ۳۴ درصد افزایش یابد. نباید تصور کنیم که هر چه نقدینگی بیشتر شود اقتصاد بهتر می شود، زیرا این شرایط به اقتصاد آسیب می زند و این شرایط باعث شده قیمت سکه، ارز، خودرو، مسکن و زمین افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید نقدینگی در کوتاه مدت به سمت تولید هدایت شود، اما اهتمام لازم برای این کار وجود ندارد. البته معتقد نیستم که باید اقتصادی بسته داشته باشیم زیرا اقتصاد بسته، یک اقتصاد عقب مانده خواهد بود. بنابراین باید با سایر کشورها در قالب صادرات و واردات ارتباط داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که در کدام بخش اقتصاد ضعف داریم، گفت: مشکل اقتصاد ما نداشتن مدیریت اقتصادی و ضعف در این بخش است. البته در همین شرایط نیز برخی از  بخش های کشور از جمله وزارت نیرو و صنعت در حوزه قطعه سازی حرکت نسبتا خوبی در مدیریت اقتصادی داشته اند. همچنین شرکت های دانش بنیان نیز در این شرایط توانسته اند کشور را از برخی نیازها، بی نیاز کنند.

تامین کسری بودجه از راه‌هایی غیر از افزایش نقدینگی

مصباحی مقدم در خصوص حفظ ارزش پول نیز گفت: راهکار اصلی کنترل رشد نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید است. همچنین دولت باید کسری بودجه خود را از راه هایی غیر از افزایش نقدینگی تأمین کند. برای مثال اسناد خزانه داری که فروخت و نقدینگی را از دست مردم جمع کرد، راهکار مناسبی برای کسری بودجه است.  

وی ادامه داد: مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروتمندانی که چند رشته درآمد دارند، از جمله راهکارهایی است که دولت می تواند برای کسری بودجه از آن استفاده کند. زیرا بسیاری از ثروتمندان کشور رفاهی معادل رفاه ثروتمندان کشورهای اروپایی دارند در حالی که بسیاری از خانوارها در کشور با حداقل ها زندگی می کنند. بنابراین دولت با دریافت  مالیات می تواند درآمد خود را افزایش و کسری بودجه را از این طریق جبران کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی