بن زاید

رسانه‌های مالزیایی، انگلیسی و بین‌المللی اطلاعات مهمی از یک رسوایی جهانی که آن را "بزرگترین سرقت تاریخ" خواندند، منتشر کردند، در این ماجرا بیش از ۶.۵ میلیارد دلار توسط یک شرکت اماراتی مرتبط با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از صندوق حاکمیتی مالزی به سرقت رفته است.

به گزارش ایران پژواک، سایت "سارواک" در گزارشی نقش بن زاید و برادرش و نیز اطرافیان او در یک قرارداد ننگین و پیامدهای بین‌المللی آن را فاش کرده و توجه‌ها را به تصمیم‌گیرنده واقعی در امارات و وضعیت جسمانی وخیم حاکم امارات جلب کرد.

در ابتدای این گزارش آمده است، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در واقع حاکم دوفاکتوی ابوظبی ثروتمند بوده و او است که به کمک برادر کوچکترش منصور بن زاید، مالک باشگاه منچستر سیتی کنترل ساختار سرمایه‌گذاری ابوظبی را در دست گرفته است.

این دو برادر در رسوایی سرقت از صندوق مالزی با کمک تضمین‌های ساختگی ایجاد شده از سوی شرکت "آبار" وابسته به بن زاید، با هم ارتباط دارند.

در ادامه این گزارش آمده است، بانک "گلدمن ساکس" پیشتر با پرداخت جریمه چند میلیارد دلاری بابت نقش جانبی خود در این قرارداد موافقت کرد، همچنین نجیب عبد الرزاق، نخست وزیر سابق در برخی اتهامات طرح شده علیه‌ خود در دادگاه‌های مالزی محکوم شد.

در این میان خادم القبیسی، دست راست منصور بن زاید در شرکت آبار در زندان مجازات حبس خود را می‌گذراند از زمانی که در گزارش‌ها نقش او به عنوان ابزاری برای پرداخت رشوه‌هایی به ارزش بیش از نیم میلیارد دلار و نیز پرداخت تسهیلات غیرقانونی و انجام سرقت‌ها به واسطه ایجاد شبکه‌ای جعلی از شرکت‌ها و بانک‌ها مشخص شد.

بی‌توجهی منصور بن زاید به این نکته به حدی رسید که ده‌ها میلیون برای خدمات قایق لوکسش و نیز سرمایه‌گذاری جنجالی در پروژه "هاکسان" که از بزرگترین باشگاه‌های شبانه در شهر لاس وگاس است، هزینه کرد.

سایت سارواک با افشای مکالمه‌های تلفنی ضبط شده منصور و برادر بزرگترش ولیعهد که در آن با کمک به سرپوش گذاشتن بر رسوایی نجیب عبدالرزاق موافقت کرد، اعلام کرد: شرکت آبار پس از برملا شدن این مکالمه‌ها، با پرداخت مبالغی سنگین و مزایایی به ارزش شش میلیارد دلار به مالزی موافقت کرد.

ابوظبی از ترس به دردسر افتادن تلاش کرد مانع طرح این رسوایی در دادگاهی علنی شود اما درباره کشمکش جداگانه‌ای در دادگاه عالی لندن محتاط نبود و این کشمکش به یک پرونده جنجالی‌تر تبدیل شد.

طبق این گزارش، این رسوایی به تنهایی مدارک و اطلاعات زیادی از محمد بن زاید و برادرش و نقش جنجالی آن دو در خانواده را فاش کرد به ویژه با حقایق و مدارک مستحکم و دردسرسازی که به دادگاه ارائه شدند و اعتراف به اینکه نابودی این مدارک و یا تکذیب آنها کار دشواری است.

بر اساس مدارک ارائه شده به دادگاه لندن، یک خبرگزاری انگلیسی به نام "لنسر" به خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم یا رئیس امارات در ساخت مجموعه املاک و مستغلات شخصی خود در لندن کمک کرد و به سرعت این مجموعه به یک زنجیره بزرگ از املاک در لندن تبدیل شد، مطبوعات انگلیس سال‌ها اتفاقات رخ داده در این مسیر را اسراف و تجمل بیش‌ از حد توصیف کردند.

پرونده‌های دادگاه حاکی از این هستند که حاکم ثروتمند امارات در واقع از این اقامتگاه‌های لوکس و یا املاک بزرگی که تعداد زیادی کارمند را به خدمت گرفته بود، استفاده نکرده است. در این پرونده‌ها به ماجرای اختلاف‌نظر این شیخ اسرافگر با مدیران شرکت نماینده درباره سرقت پول‌های زیادی از راه هزینه‌ها و حقوق‌های عقب مانده پرداخته شد اما خبرگزاری لنسر این ادعاها را تکذیب و تاکید کرد که شیخ امارات از کمیسیون‌ها مطلع بود.

علاوه بر این، شرکت از تغییر ناگهانی نماینده خود متحیر شده و در ادامه رسوایی دیگری در ارتباط با شیوخ امارات برملا شد، لنسر تاکید کرد، مدت طولانی است که نتوانسته با دفتر خلیفه در ابوظبی تماس بگیرد و پس از آن مسایل بدتر شده و رو به طرح دادخواست رفتند.

شیخ خلیفه سال ۲۰۱۴ سکته مغزی کرد و از آن زمان دیگر به ندرت در انظار عمومی ظاهر شد به همین دلیل برای شرکت این سوال پیش آمده که آیا این خلیفه است که آنها را محاکمه می‌کند و یا تشکل‌هایی که مدیریت امور آن را به دست گرفته‌اند.

وکلای طرف شاکی استدلال کردند که این مساله بی‌ربط است اما پرونده از حالت محرمانه خارج شده و نگرانی‌هایی درباره آنچه در دفتر شخصی حاکم ابوظبی رخ داده، ایجاد شدند؛ حاکمی که این روزها کنار گذاشته شده اما در واقع مسؤول این کشور نفت‌خیز است.

در این گزارش فاش شد، شاکی در واقع ائتلافی متشکل از ۲۴ شرکت تقریبا جعلی و ثبت شده در جزیره "ویرجین" است و با توجه به اینکه شیخ تمایل نداشت هویتش فاش شود، سوالات دیگری درباره سود شرکت‌ها و مالیات‌ها مطرح می‌شوند.

نکته مهم در این مساله اینست، اطلاعاتی که به دادگاه ارائه شدند، به حدی جنجالی هستند که ممکن است در امارات و جهان از جمله مالزی که در نتیجه تعامل با شیوخ امارات سیلی ویژه‌ای از آنها دریافت کرده، شوک ایجاد کنند.  

دادگاه به اطلاعاتی از متهمان دست یافته که شیخِ خلیفه دیگر آن مشتری نیست که نامه‌ها و قراردادها را امضا می‌کرد و از زمانی که دچار سکته مغزی شده دیگر قادر نیست خودش درباره مساله‌ای تصمیم‌گیری کند.

ابوظبی اعتراف کرده که شیخ خلیفه از زمان بیماری‌اش بازنشسته شده و در اماکن عمومی ظاهر نشده است اما افشای این نکته که او دچار ناتوانی ذهنی شده و نمی‌تواند به عنوان حاکم امارات تصمیمات اصلی را اتخاذ کند به منزله اطلاعاتی شوک‌آور خواهد بود.

اطلاعاتی که در گزارش سارواک آورده شده، حاکی از این هستند که عقب‌نشینی شیخ خلیفه رازی است که در محفل اندرونی خاندان آل نهیان به صورتی جدی محرمانه نگه داشته شده و این خاندان تصمیم گرفته تظاهر کند برادر بزرگتر هنوز رهبر کشور است.

بر اساس این گزارش، ویدیوها و تصاویر منتشر شده از خلیفه در اینترنت حاکی از پیامدهای ویرانگر یک خونریزی مغزی جدی و سکته مغزی این مرد ۷۱ ساله هستند که گمان می‌رود در سال ۲۰۱۴ دچار این عارضه شده است.

از جمله عکس‌های قابل توجه عکسی است که محمد بن زاید در حال بوسیدن برادر خود است و به نظر می‌رسد او قادر به بسته نگه داشتن فک خود نیست.

دادگاه سند جنجالی را که خلیفه در ژوئن ۲۰۱۵ در دفتر رسمی در ابوظبی به امضا رسانده، بررسی کرد، این سند مربوط به انتقال مالکیت و مدیریت کل ثروت و دارایی‌هایش به کمیته‌ای به ریاست منصور است، این کمیته متشکل از دو تن از فرزندان خلیفه یعنی فرج عبدالله احنش و وزیر امور ریاست است.

این انتقال مالکیت دارایی‌های شخصی حاکم در واقع دلیل آشکاری برای دادگاه است که تصمیمات مربوط به دارایی‌های خلیفه از سوی فرج، رئیس کمیته گرفته شده‌اند اما متهمان می‌گویند امضای روی اسناد متعلق به خلیفه نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی