بورس

وزیر اقتصاد از حل مشکلات پیش روی تاسیس صندوق دارا دوم خبر داد و گفت: در اولین چهارشنبه شهریور در هفته دولت نسبت به عرضه صندوق دارادوم اقدام خواهد شد.

به گزارش ایران پژواک، حواشی روزهای گذشته در خصوص عرضه دومین صندوق ETF دولتی در بورس، در حال حاضر اثر خود را روی بازار سرمایه گذاشته است؛ به طوری که امروز نزدیک به ۶۶ هزار واحد سقوط کرد.

داستان از آن‌جا شروع شد که به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله موسوم به ETF از اوایل شهریورماه امسال، روابط‌عمومی سازمان خصوصی‌سازی ضمن تکذیب خبر فوق، اعلام کرد: بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله  ETF عرضه شود، اما با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور، هیات واگذاری در آخرین جلسه خود و با توجه عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز، عرضه باقی مانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران، و اصفهان را نیز مصوب کرد. بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگی با بورس تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

مخالفت وزارت نفت با عرضه سهام پالایشگاهی

در این میان، رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که وزارت نفت با عرضه سهام‌ پالایشگاهی در صندوق‌های ETF  موافقت نکرد و تمایل دارد که از طریق هیات واگذاری، باقی سهام‌ پالایشی واگذار شود.به گفته علی‌رضا صالح، اواسط مرداد ماه هیات واگذاری تصمیم گرفت که آگهی عرضه این نوع سهام‌ منتشر شود و تا دو، سه هفته آینده سهام‌ پالایشی به صورت بلوکی عرضه می‌شود.

وی متذکر شد: در صورتی که متقاضی خرید وجود نداشت، تمامی سهام متعلق به دولت در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز به صورت خرد و تدریجی و به صورت شناور عرضه می‌شود. عرضه پالایشگاه‌های فوق هم‌اکنون آگهی شده و در شرف عرضه توسط بازار سرمایه است.

واکنش وزیر نفت به شایعه‌ها

این در حالی است که وزیر نفت امروز امروز پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر مخالفت وزارت نفت با عرضه سهام پالایشگاه‌ها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌گری مالی EFT گفت: ابتدا قرار بود سهام پالایشگاه در قالب EFT باشد، سپس گفتند عرضه به شکل بلوکی خواهد بود و پس از آن گفته شد در صورت ارائه بلوکی، نمی‌توان این سهام را به صورت EFT ارائه کرد.

بیژن نامدارزنگنه تاکید کرد: وزارت نفت به هر شکلی که بخواهند این سهام را ارائه کنند، همکاری می‌کند و هیچ مشکلی نداریم.

وزیر نفت همچنین در واکنش به انتشار شایعه‌هایی مبنی بر مخالفت وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصاد و دارایی با دیدگاه‌های یکدیگر درباره تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله دولتی برای پالایشی‌ها در قالب دارا دوم نیز اظهار کرد: این‌ موارد حرف‌هایی است که عده‌ای می‌زنند، این‌طور نیست؛ عده‌ای بیکار می‌نشینند این حرف‌ها را بال و پر می‌دهند، در حالی که مشکلی وجود ندارد.زنگنه تصریح کرد: هر وقت مشکلی وجود داشته باشد، ما تلفن یکدیگر را داریم و با هم صحبت و موضوع را حل می‌کنیم، به هیچ‌وجه از این بابت نگرانی وجود ندارد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت نیز اعلام کرد که این وزارتخانه در سال‌های گذشته همکاری‌های زیادی با وزارت اقتصاد برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها انجام داده و اکنون کاملا آماده است تا باقی مانده سهام پالایشگاهی را طبق روشی که مدنظر وزارت اقتصاد است، عرضه کند.

عرضه دارا دوم در هفته دولت

به دنبال تمام این جوابیه‌ها، وزیر اقتصاد در نهایت در گفتگوی تلویزیونی شبکه خبر اعلام کرد: دارا دوم هفته دولت عرضه می‌شود.

به گفته فرهاد دژپسند، قرار است اولین چهارشنبه شهریور ماه یعنی پنجم شهریور ماه این عرضه انجام شود.وی در این گفت‌وگو از حل مشکلات پیش روی تاسیس صندوق دارا دوم خبر داد و گفت: در اولین چهارشنبه شهریور در هفته دولت نسبت به عرضه صندوق دارادوم اقدام خواهد شد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای عرضه صندوق دارا دوم هماهنگی‌های خوبی انجام شده بود، اما در اجرا مشکلاتی پیش آمد؛ برداشت این بود که برای عرضه دارا دوم، وزارت اقتصاد می‌تواند نسبت به تاسیس صندوق اقدام کند تا مدیریت صندوق توسط وزارت نفت انجام شود، اما در قانون بودجه آمده است که دستگاه تخصصی باید برای تاسیس و مدیریت صندوق وارد عمل شود که در این مورد، دستگاه تخصصی وزارت نفت است.

دژپسند افزود: با هماهنگی‌های خوبی که بین ما و وزارت نفت انجام شد، قرار بر عرضه بود، اما با توجه به اینکه این فرآیند به درازا کشید و سازمان خصوصی‌سازی تصمیم به عرضه بلوکی صندوق دارا دوم گرفت. اما براساس صحبت‌هایی که امروز با آقای زنگنه، وزیر نفت داشتم، مقرر شد در اولین فرصت نسبت به تاسیس صندوق اقدام شود که در این راستا تلاش‌ها بر این است که در اولین چهارشنبه شهریور ماه در هفته دولت نسبت به عرضه این صندوق اقدام شود. بنابراین عرضه بلوکی شرکت‌های مشمول دارا دوم از امروز متوقف می‌شود.

وی در مورد مزایای صندوق دارا دوم اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های خوب دارا دوم این است که همه آحاد ایرانی می‌توانند نسبت به خرید سهام آن اقدام کنند.

وزیر اقتصاد افزود: برخلاف دارا یکم که سقف دو میلیون تومانی برای خرید سهام آن در نظر گرفته شده بود، سقف دارا دوم مطابق با مصوب دولت به پنج میلیون تومان افزایش یافته است.دژپسند با بیان اینکه با کارت ملی می‌توان سهام دارا دوم را خرید، گفت: خریداران دارا دوم در این معامله از تخفیف ارزش سهام برخوردار می‌شوند.وی تاکید کرد: خریداران دارا دوم درواقع یک سبد سهام متشکل از سهام پالایشگاه اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس را به صورت متمرکز خریداری می‌کنند.

اعلام آمادگی سازمان بورس برای مجوزهای دارا دوم

در این میان، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد تا در صورت تصمیم‌گیری در زمینه تشکیل دارا دوم در اسرع وقت مجوزهای لازم را صادر کند، گفت: قیمت سهام شرکت‌ها متاثر از عوامل بنیادی است و سرمایه‌گذاران باید تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

محسن خدابخش افزود: صرف نظر از ورود صندوق ای تی اف پالایشی‌ها، سهام شرکت‌های این صنعت از بنیاد مناسبی برخوردار بوده و این اخبار نباید بر روند عرضه و تقاضای سهام این شرکت‌ها اثر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه سودآوری، دارایی و برنامه‌های آتی شرکت‌ها از جمله مهمترین موارد تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاران است، تصریح کرد: تشکیل یا عدم تشکیل ETF جدید (دارا دوم) روی قیمت سهام شرکت‌هایی که قرار است وارد این صندوق شوند، اثری ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی