آرامکو

شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان تصمیم گرفته سرمایه گذاری ده میلیارد دلاری در تاسیسات پالایش نفت در استان لیائونینگ در شمال شرق چین را متوقف کند. به نظر می‌رسد دورنمای نامطمئن بازار یکی از دلایل اخذ این تصمیم بوده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از بلومبرگ، شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان یک قرارداد ده میلیارد دلاری برای ساخت یک مجتمع پالایشی و پتروشیمی در چین را معلق کرده است تا بتواند با کاهش هزینه های خود از عهده مقابله با قیمت پایین نفت برآید.

شرکت آرامکو تصمیم گرفته سرمایه گذاری در این تاسیسات نفتی در استان لیائونینگ در شمال شرق چین را متوقف کند. این تصمیم پس از مذاکره با شرکای چینی گرفته شده است. به نظر می‌رسد دورنمای نامطمئن بازار یکی از دلایل اخذ این تصمیم بوده است.

هیچ کدام از طرفین قرارداد اظهار نظری در مورد این خبر نکرده‌اند.

کاهش قیمت نفت و تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر تقاضای انرژی، محاسبات شرکت های انرژی در مورد پروژه هایشان در سراسر جهان را تغییر داده است. آرامکو قصد دارد هزینه‌های سرمایه ای خود را به شدت پایین بیاورد. این شرکت تلاش می کند در بحبوحه کاهش قیمت نفت و افزایش بدهی، ۷۵ میلیارد دلار سود سهام خود را حفظ کند. منابع مالی دولت عربستان که بخش اصلی این سود را دریافت می کند، به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

این قرارداد مشترک در زمان حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پکن در فوریه سال گذشته میلادی امضا شده و در آن زمان یک قرارداد برجسته با یک شریک مهم معرفی شده بود. عربستان سعودی قصد داشت سهم بازار خود را در آسیا افزایش دهد و چین را هم تشویق می کرد در عربستان سرمایه گذاری کند.

قرار بود عربستان‌ سعودی طبق این قرارداد، ۷۰ درصد از نفت خام مورد نیاز برای این پالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تأمین کند.

پالایشگاه های سراسر جهان از کاهش تقاضا به خاطر همه گیری ویروس کرونا ضربه سختی خورده اند و حاشیه سود آنها به شدت پایین آمده است.  آرامکوی عربستان همچنین اوایل سال جاری میلادی در حال مذاکره با شرکت نفت دولتی اندونزی در مورد یک پروژه توسعه پالایشگاهی بود ولی این مذاکرات بدون امضای هیچ قراردادی به پایان رسید و شرکت نفت اندونزی به دنبال شریک دیگری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی