• ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
  • کد خبر: 17192
رافائل گروسی

یک هفته بعد از سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران که منجر به توافق میان طرفین شد، امروز در وین نمایندگان کشورهای باقی مانده در برجام تلاش دارند تا در مقابل فشار حداکثری واشنگتن، گامی دیگر به سوی حفظ توافق برجام بردارند.

به گزارش ایران پژواک، تارنمای رسانه آمریکایی بلومبرگ در باره نشست امروز اعضای این کمیسیون نوشت: درحالی که تنها دو ماه دیگر تا انتخابات آمریکا زمان باقی است، کشورهای چین، روسیه و امضا کنندگان اروپایی برجام تلاش دارند تا از فشارهای حداکثری دولت ترامپ بر ایران که می تواند به سمت وخیم تر شدن وضعیت پیش رود، ممانعت به عمل آورند.

نخستین نشست اعضای کمیسیون برجام پس از شکست آمریکا در شورای امنیت

بلومبرگ در ادامه نوشت: در واقع این نخستین نشست اعضای کمیسیون برجام در وین پس از شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بر سر ایران است.

این رسانه آمریکایی افزود: آمریکا قصد فعال کردن مکانیزم ماشه را دارد که دراین زمینه بر متحدان اروپایی خود نیز فشار وارد کرده بود.

موضوعات زیادی قرار است مورد بحث قرار گیرند

بلومبرگ گزارش داد: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌ بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین در این باره در حساب توئیتر خود نوشته است: موضوعات بسیاری قرار است (در این دیدار) مورد بحث قرار گیرند.

اولیانوف در توئیتر خود نوشت: مقدمات نشست امروز در وین در ارتباط با نشست کمیسیون برجام در سطح مدیران اول سیاسی در اول سپتامبر(سه شنبه) درحال آماده شدن است، مشارکت کنندگان (اعضای) توافق هسته ای موضوعات بسیاری برای بحث دارند.

بلومبرگ به نقل از یکی از مدیران مرکز خلع سلاح وین که به دیپلمات ها مشاوره سیاسی می دهد نوشت: تنش بوجود آمده در تابستان اکنون نسبت به دوماه گذشته کاسته شده و در وضعیت بهتری قرار دارد.

برجام با وجود فشارهای دولت ترامپ همچنان پابرجا است

این رسانه آمریکایی به صحبت های اخیر وندی شرمن بعنوان یکی از معماران توافق هسته ای ۲۰۱۵ در دانشگاه هاروارد  اشاره کرد که از پابرجا ماندن برجام ابراز رضایت کرده است.

بنابراین گزارش، شرمن دراین باره گفت: بسیار جالب است که برجام، حتی باوجود تهدیدهایی که بدان مواجه شد، همچنان پابرجا باقی است.

شرمن افزود: اعضای کمیسیون مشترک که تاکنون باقی مانده اند، تلاش می کنند تا این توافق را به هر نحو مطلوب که همگان در انتظار انتخابات سوم ماه نوامبر(۱۳ ابان) هستند، پیش برند.

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (دوشنبه)  با یاداوری برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار امیدواری کرد که این نشست فرصتی برای حمایت از برجام و اجرای صادقانه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد.

درهمین حال «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش در دیدار با «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در وین، برجام را مؤثرترین توافق دیپلماتیک خواند و بر لزوم تلاش همه‌جانبه برای حفظ آن تأکید کرد.

سیدعباس عراقچی بامداد دوشنبه وارد پایتخت اتریش شد و تاکنون دیدارهای دوجانبه‌ای را با هیأت‌های دیگر داشته است. وی همچنین قرار است پس از شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات کند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه گذشته در پایان سفر مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی