پالایش نفت تبریز

این روزها بحث درباره سهام پالایشگاه ها و صندوق پالایش یکم در جریان است. سوالی که خیلی از فعالان بازار سرمایه دارند این است که چگونه متوجه شوند نماد «پالایش» برای خرید جذاب است یا خیر؟

به گزارش ایران پژواک، سعید ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه  در مورد وضعیت سهام پالایشگاه ها و نماد پالایش گفت: قیمت نفت خام و نرخ دلار نیمایی محرک های اصلی محصولات پالایشی هستند. در ایران بیشترین فراورده پالایشی نفت کوره است که حاشیه سود پایینی هم دارد چرا که تقاضا برای نفت کوره بسیار پایین است. سهم نفت کوره در سبد محصولات پالایشی کشور چیزی حدود ۳۰ درصد است. اخیراً برای فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها مصوبه جدیدی ابلاغ شده است که بر اساس این ابلاغیه دولت به جای فروش نفت با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس، آن را با نرخ صادراتی که به سایر کشورها فروخته می شود به پالایشگاه ها عرضه می کند.

وی افزود: با این حساب دولت چیزی حدود ۷ دلار تخفیف به پالایشگاه ها می‌دهد اما از آنجا که خرید محصولات پالایشگاه ها نیز با نرخ صادراتی و پایین‌تر از گذشته انجام خواهد شد می توان اینطور گفت که تخفیف خالص خوراک پالایشگاه ها از محل این ابلاغیه جدید چیزی حدود دو و نیم الی ۳ درصد است.

ابراهیمی گفت: حالا باید حساب کرد که با توجه به تخفیف نرخ خوراک پالایشگاهها آیا سودی که این بنگاه های اقتصادی می سازند جذابیتی برای خرید آنها ایجاد می کند یا نه. شرکت پالایش نفت اصفهان به ازای هر یک دلار تخفیف چیزی حدود ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال سود شناسایی می‌کند.

او گفت: اگر این تخفیف‌ها را به صورت میانگین دو و نیم دلار در نظر بگیریم و با توجه به افزایش نرخ سود سه ماهه پالایشگاه ها سود شرکت پالایش نفت اصفهان چیزی حدود ۱۸۴ تومان خواهد شد، سود شرکت پالایش نفت تبریز چیزی حدود ۲۶۷ تومان خواهد شد و سود شرکت پالایش نفت تهران هم چیزی حدود ۱۳۲ تومان می شود. با در نظر گرفتن این نکات هر سرمایه گذار باید محاسبه کند که آیا قیمت خرید صندوق پالایش یکم از نظر او مناسب هست یا خیر و برای خرید آن تصمیم بگیرد. البته تا زمان بازگشایی نماد پالایشگاه ها ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که منجر به جذابیت بیشتر یا کمتر صندوق پالایش یکم شود و در روز خرید باید این محاسبات را لحاظ کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی